Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing ”storm”kite?

• ”storm”kite?

Publicerad av yeeah på 2 januari, 2005 vid 19:25

om man vill ha en kite som klarar 15-20 m/s vilka egenskaper vill man egentligen ha då?
    jag tänker mig extremt låg AR, runt 5-6 kvm 15-20 m linor.

vad tycker ni?

anonym-anvandare svarade 20 år, 10 månader sedan 5 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • skejtar_henke

Medlem
    2 januari, 2005 vid 19:40

Om du tänkt använda den här hemma typ habo.. Så tror jag att jag vill aråda dig från en så lite kite. Jag har en 7.a och väger 90. Den kör jag typ till 15 16 sekundmeter. Vinden blir mväldigt konstig när man börjar komma upp i mer. Blir väldig byigt och turbulent. Ska dsu ha den utomlands så är det kanske en femma. Har fått för mig att vinden blir jämnare där. Men det vet jag ej.. Så väger du lite mindre än mig. så kanske 6:a som lägst…

Så tänker jag

• metallifredd

Medlem
    2 januari, 2005 vid 20:09

var ute idag i 15-20 m/s och det blir ju en helt annan typ av kiting än den man e van vid. draken blir nervös som attan. min drake e en naish 5m2 ar-3.5 från 99 och trots att den är lite ostabil så är det grymt kul. tror det är enklare med låg ar på så små drakar med såpass byig vind.

• sbjorne

Medlem
    4 januari, 2005 vid 12:55

Jag har en 7-kvadrats CO2 från -03 som jag brukar köra i 15-20 m/s.
    Den funkar stabilt hela vägen, men den blir ju helt klart snabbare ju mer det blåser.
    Svänghastigheten går att justera lite genom att flytta in baklinorna till innersta fästet (närmare frontlinorna).

För nåt år sen vägde jag närmre 100, och då var 20 m/s inga problem.
    Nu (och i somras) väger jag 85, och å är det lite mer gränsfall att köra i 20 m/s.

Funderar allvarligt på att köpa en 6.5 kvadrat -05 CO2 som ersättare.

• anonym-anvandare

Medlem
    4 januari, 2005 vid 13:27

Svar till:

om man vill ha en kite som klarar 15-20 m/s vilka egenskaper vill man egentligen ha då?
    jag tänker mig extremt låg AR, runt 5-6 kvm 15-20 m linor.

vad tycker ni?

[/ QUOTE ]

Peter lynn’s arc drakar har väldigt bra högvindsegenskaper och mycket bra depower. Venom 10 skulle nog funka bra kring 15ms, (finns en på 8m2 också).
    Att köra med korta linor hjälper mycket när det blåser så pass mycket, men hoppen blir ju lite lägre wink.gif
    Är inte säker på om lågt AR är bättre än högt. Med lågt AR hamnar draken längre in i vindfönstret och du kommer att få jobba mera för att trycka ut den. Med högt AR får du en bekvämare åkning (=lättare att få ut draken i vindfönstrets kant) men å andra sidan mera kraft när draken rör sig snabbt genom vinden… det finns ett avsnitt om kitesurfing i extremt hård vind på:

http://www.kitesurfingschool.org/heavyair.htm

/Jakob

• yeeah

Medlem
    4 januari, 2005 vid 21:15

alright tack för responsen.

är trött på allt jäkla pluggande så jag har funderat på att sy mig en liten leksak som det går att köra när det brallar på riktigt! känns inte meningsfullt att sy en störra sjhälv inte med dagens priser på beg marknaden men en liten hade varit kul!
    men det där med vindarna tål att tänka på trots allt kan det ju komma sjuka byar.

• anonym-anvandare

Medlem
    4 januari, 2005 vid 23:12

att ge sig ut i 15-20m/s med ett hemmabygge är en riktigt dålig ide…

i sådan vind ska man verkligen ha utrustnoing som håller och dessutom ha ordentliga skills också…

fråga alla medelmåttiga kiteare och nybörjare som håll på att dö i habo förra sommaren…

inte sagt att proffsen klarar det alltid…tvärtom…

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing ”storm”kite?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.