Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Större foilar

• Större foilar

Publicerad av anonym-anvandare på 5 november, 2003 vid 15:30

Är det många som kör snowboardkite med de större foilarna, typ 11.5 och uppåt.

Kör med en mindre foil nu och funderar på att köpa en större men är rädd för att bli för överriggad. Väger ca 70kg.

De borde ju funka riktigt bra i lägre vindhastigheter ca 3-5 m/s, eller???

cortex svarade 22 år sedan 3 Medlemmar · 2 Svar
  • 2 Svar
  • zebulon

Medlem
    5 november, 2003 vid 18:02

Visst, det funkar kanon från 3 m/s med 11.5! Smidigheten är ju guld värd. När man kör på snötäckt is änvänder jag en isskruv för att förankra foilen i ”safety leashen” när man startar/vill ta ett break! Funkar oerhört bra, då det annars är nästan omöjligt att köra själv…

/Jonas
    http://www.kiteskiing.se

• cortex

Medlem
    6 november, 2003 vid 16:13

Jepp, jag körde till 90% med en Flysurfer Psycho 12.5 förra vintern. Bra ös på snön även när det blåser lite (vilket det oftast gör i Uppsala).
    I år blir det troligtvis FS Titan 15.5 som får leka lättvindskite och FS Voodoo 7 som får vara med när det blåser lite mer.
    Annars lär ju Voodoo 14 vara ett bra val i lätta vindar också… fast man kan ju inte skaffa hur många kites som helst. smile.gif

Förra vintern klarade jag i stort sett alla vindar med en Psycho 6.5 och 12.5.

/Kaj(Tech)

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications