Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › största rigg…
-
största rigg…
Publicerad av stoorfaen på 18 mars, 2008 vid 14:17…till en fanatic hawk 108? (Sthlm skärgård local)
specat funkar den upp till 8,0. Förra sommarn hade jag en 7,5’a till en större bräda som jag hade mycket kul med och funderar därför på om man borde skaffa något över 6,6’an som toppar linan idag…någon som har ideer eller tips?
stoorfaen svarade 17 år, 1 månad sedan 5 Medlemmar · 9 Svar -
9 Svar
-
Hej,
8.0 fungerar nog nätt och jämt, men kommer inte att kännas optimalt.
7.5 är lämpligare som största segel. Denna synpunkt bygger delvis på min egen erfarenhet, delvis på de råd som jag har fått när jag har ställt samma fråga på Fanatics forum.
Satsa gärna på att komplettera 34-cm standardfenan med en 40 cm fena för tidigare planing, dock inte större än 40 cm!
Filip
-
Jag tror det kan bero på vilken typ av 8a du slänger på. En ”hårdvinds-8a” eller ”lättvinds-8a”. Tex ett North RAM F8 eller ett S-type. Då Hawken inte är så bred så passar det nog bättre med ett hårdvindsorienterat segel än ett lättvindsorienterad segel. Man kan ju inte förvänta sig att den ska poppa igång i 5m/s men för att få ut max speed i 6-7 till 9m/s så kan det ju gå med en hårdvinds-8a.
-
Jag Kör simmer zero-five 8.0 till min Hawk 110 å det funkar hyffsat men inte optimalt. Mitt Zimmer TP formula 7.6 funkar dock klockrent. Har du bara en 6.6:a som störst ska du absolut köpa ett segel runt 7.5.
/Rickard
-
Hawk 108 är bara 61.6 cm bred.
Hawk 110 är väl runt 65-66 cm? och klarar därför större segel än Hawk 108.
Mitt bestämda råd är att inte skaffa ett större segel än 7.5. Jag har själv just denna bräd- segel-kombination. – Även 7.5 känns ganska stort på den brädan och runt 7 kvm är mer optimalt.
Ett segel på 7.5 och ett på 6.6 blir nog en mycket bra kombination, särskilt om du kompletterar med en större fena på 38-40 cm.
Filip
-
@Oscar 452704 wrote:
Jag tror det kan bero på vilken typ av 8a du slänger på. En ”hårdvinds-8a” eller ”lättvinds-8a”. Tex ett North RAM F8 eller ett S-type. Då Hawken inte är så bred så passar det nog bättre med ett hårdvindsorienterat segel än ett lättvindsorienterad segel. Man kan ju inte förvänta sig att den ska poppa igång i 5m/s men för att få ut max speed i 6-7 till 9m/s så kan det ju gå med en hårdvinds-8a.
@filipl 452744 wrote:
Ett segel på 7.5 och ett på 6.6 blir nog en mycket bra kombination, särskilt om du kompletterar med en större fena på 38-40 cm.
FilipOk, det låter rimmligt med 7,5 mao. De segel du nämner Oscar, förstår jag rätt att du menar att RAM F8 är ”hårdvind” och S-TYPE ”lättvind”? Vad är det som gör skillnaden?!
-
Ju mer ”hårdvindsorienterat” ett segel är, desto sannolikare att du kan välja en större storlek än annars för din bräda. Ett sådant segel är oftast (alltid?) lite plattare och skuret för kontroll snarare än drag. Det kommer därför inte att bli ”för” kraftfullt för din bräda i lättare vindar.
Även jag har kört en Hawk 110 med ett TP Formula 7.6. Funkade fin-fint. Den är bredare, som sagt, men nog tror jag att en Hawk 108 borde kunna funka fint med sjuhalv som störst. Större än så skulle jag nog undvika, då det knappast ger några vinster i form av tidigare planing eller så.
Vad är det för 6.6a du har, förresten?
-
6,6’an är en challenger Bash från -07. Borde jag undvika ett cambrat största segel tror du?
-
Nej, det tror jag inte. Snarare tvärtom, kan passa väldigt fint som största segel för bra fart med sjutvå-sjuhalv. En modern cambrad sjutvåa har ett enormt vindregister.
Bash blir ett fint komplement när det blåser lite mer och när du vill köra lite mer manöverorienterad segling.
-
Ok, det låter spännande med cambrat! Skönt att kunna fylla på önskelistan lite till! 😀
Logga in för att svara.