Att gå över maxgränsen, som Knatte skriver, ger sällan något extra. Seglets extra vikt/ohanterlighet tar oftast ut den lilla pontentiella prestandavinsten.
Dock, som alltid, finns det saker som ställer till ”reglerna” i vår sköna sport:
– Riggens karaktär. Med en lätt och stabil rigg kan man mycket väl komma undan med lite extra segelyta. En lätt å stabil 8.8 med lågviktad och fin mast, styv bom kan mycket väl funka bättre än en 8.0 som är tyngre och mindre stabil.
– Seglarens vikt. Lättare seglare kommer oftast undan bättre med större rigg på mindre bräda.
– Fenan, som Rasmus skriver, är ett fin-fint trick för att få upp lite mer segelsize.
– Hur stort segel brädan kan ”ta”. Är max rekommenderat segelsize 8.5 så fungerar det ofta väl att kliva upp på ett och två snäpp till runt nio kvadrat eller mer. Den pjosäntuella (%%%%) skillnaden är ändå rätt liten. Men om max segelstorlek är 5.5 så kan redan 6.0 vara för stort.
– Förhållanden. Platt å fint vatten, då kan man lasta på mer segel. Choppigt som Saaaatan (Björkvik å Fiskebäck, hej, hej) så är mindre segelstorlek ofta att föredra.
Men efter att ha testat i flera år, och ofta kört större segelsize än vad tillverkaren tycker att man ska, så kör jag numera i stort sett aldrig större segelstorlek än rekommenderat. Snarare lägger jag mig lite under. Vinsterna med att gå ”över” är helt enkelt minimala eller nästan motsatta – dvs att det större seglet är såpass mycket knöligare att det faktiskt ger sämre prestanda än vad ett segel i rätt storlek gör.
Suuuuurfa På!