Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › stropp problem
-
stropp problem
Publicerad av anonym-anvandare på 14 maj, 2003 vid 22:06God kväll. Är inne på min andra säsong och ska nu lära mig att stå i stropparna. Jag får i den främre foten, problemet kommer med den bakre. Tappar fart, brädan lovar mm.Jag kör på en freeride bräda Mistral radar 125 l.
speedloop svarade 22 år, 5 månader sedan 7 Medlemmar · 8 Svar -
8 Svar
-
Go’kväll go’natt o go’morrn!

I see u´re dilemma.. När du försöker kliva i bakre stroppen lägger du tyngden på främre och brädan lutas – går upp i vind.. Du måste alltså försöka att inte belasta främre foten förrens du kommit i den bakre. Alltså behöver du antingen bra tryck i seglet som kan lyfta dig under tiden alternativt att du är så snabb så du bara hoppar i den..
För att lära dig detta snabbt rekomenderar jag en ”hopp into the tropp” -automat, (samma princip som golfautomaten i Lasse Åbergs ”Den frivillige golfaren”)! Därefter kan nog bara björne klå dig i fotarbete!
-
Det är viktigt att ha ordentligt tryck på mastfoten när du går i stropparna, annars tappar du fart.
Prova att falla av lite precis innan du ska gå i stropparna.
-
först faller du av *inte från brädan då
*
behöver du avlasta främre foten ytterligare, försök dra den åt dig o böj benet ngt. I samma ögonblick som du släpper tillbaka benet kliver du i den bakre, då har du minsta möjliga tryck på främre benet.Om det går kan du ju prova att sätta stropparna så långt in det bara går eller att göra främre stroppen större så att du får tyngden mera i mitten på brädan.
Glöm inte att i början behöver man mer fart på brädan än man tror innan det går att segla i stropparna.
-
allting ska gå i en mjuk fluffig och problemfri rörelse.
Fall av lite….. koncentration:Fram-bak. Klart.Lycka till
-
Känner igen problemet…..har en polare som började surfa för några år sedan och hade exakt samma problem när han skulle i stropparna, framförallt bakstroppen. Vi surfade nästan alltid tillsammans under hans upplärningsperiod, och jag såg det klassiska problemet en dag surfandes rakt bakom honom.
För det första hade han för bråttom med att komma i stropparna. När brädan hade planat upp, men inte riktigt fått upp farten försökte han genast få i fötterna i båda stropparna, ståendes upprätt med tyngden på lovartkanten, lovade brädan direkt upp i vind och saktade ner, ibland ledde det till kastfall och frustrering.
Mitt tips var att han skulle ta det lite lugnare, först falla av och lägga all tyngd (sitta) i selen och sedan kliva in i främre stroppen. Sedan med bibehållt sittande i selen (tryck på mastfoten) ”viggla in” foten i bakstroppen när det kändes rätt att göra det.
Det gjorde underverk för honom, han körde i båda stropparna nästan direkt därefter. När man väl fått in tekniken behöver man inte ”ta det lugnt”. Då sitter allt i ryggmärgen och går snabbt utan att man ens behöver tänka på det.
Hoppas jag hjälpt en till med detta kända problem!
/André
-
Jag hade också problemet i början. För att klara manövern bra skulle jag vilja säga
*att du har bra fart
*tänker att du skjuter brädan framåt i färdriktningen/lutar dig bakåt mot aktern
*inte titta på bakre foten när den ska i, utan i stället konsentrerar dig på att hålla brädan ”rakt”…kanske t.o.m. falla av liteEfter att ha gjort det några ggr kan du börja exprimentera!
Lycka till
Perra
-
Ställ bakfoten alldeles framför bakstroppen, fall sedan av lite obs enbart lite för att få extra fart samtidigt som du för in bakfoten i stroppen. Blåser det mycket kan du ställa dig i stropparna direkt och luta riggen framåt, risken för kastfall ökar dock markant.
Logga in för att svara.