Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Stubbie el klassisk vågbräda?
-
Stubbie el klassisk vågbräda?
Publicerad av tomasn på 24 januari, 2009 vid 14:04Det här har varit uppe förr men ni diskuterar säkert gärna vidare. Det är så att jag tänkt skaffa en bräda runt 78l som komplement till min sköna syncro 90l. Jag är ingen rutinerad vågseglare, vill ha det som är lättast att hantera i vågorna. Jag är ute efter segling med fart och kraft och mindre snurrande. Brädan ska hellre vara stabil och skön än att inbjuda till trick. Vad ska jag satsa på?
surfmeister svarade 16 år, 9 månader sedan 6 Medlemmar · 7 Svar -
7 Svar
-
Vill du satsa på att lära dig vågrida i svenska förhållanden är svaret enkelt; en stubbie! Dessa brädor är gjorda för att fungera bra i våra sega onshore vågor och är mkt mer förlåtande av dålig teknik. Framförallt är de mkt lättare att lära sig på jmf med klassiska brädor. De finns de som anser stubbies vara sega i planning, ha låg topfart och ta dålig höjd men det är sk..tsnack. Har själv seglat stubbie de senaste åren och dessa brädor har verkligen utvecklat min vågsegling. Det finns dock ett spektrum av stubbies med olika styrkor/svagheter och ett bra test finns på:
Som du ser ur testet har många av de ”äkta” stubbies (typ SB Evo, JP RWW) mkt bra resultat i onshore men även fina egenskaper gällande topfart, hopp osv. En del av de klassiska brädorna har med åren fått mer allround egenskaper och en ”hardcore” down-the-line bräda finns knappt att få. Därför fungerar vissa av dessa brädor även mkt bra i våra svenska vågor. Om du är mer intresserad av fart, hopp och kontroll ska du dock satsa mer på en klassisk shape (t ex Starboard Kode, Fanatic NewWave osv).
Det finns även vissa freewave brädor som kan vara intressanta; framförallt de minsta brädorna i serierna har bra vågegenskaper och kan vara en bra kompromiss mellan en klassisk shape och en stubbie (t ex Goya One 77, Fanatic FW 77 osv). Bestäm dig primärt var och hur du vill segla och välj därefter. För mig på västkusten med fokus på vågridning är valet enkelt, SB Evo!
-
Tomas, det finns bara ett svar till dig. Freestyle/Wave bräda gäller. Kursstabil, snabb, svänger lagom. Kan rekomendera Fanatic Freewave 77, sjukt bra bräda. Till dig passar det nog bättre än me en stubbie tror jag.
Andreas
-
kan bara halla med ovanstanende inlagg, som jag gissar ocksa ar skickat fran SA? (gutt att vinden kommer igang har nere fran imorgon!)
kopte en goya one 77 forra aret och jag har aldrig haft sa roligt i svenska vagor som jag har med den, upplever med min ringa erfarenhet att den ar battre i svenska forhalanden an en hc wave pa allt utom sjalva cutbacken.
-
@S66 527234 wrote:
Tomas, det finns bara ett svar till dig. Freestyle/Wave bräda gäller. Kursstabil, snabb, svänger lagom. Kan rekomendera Fanatic Freewave 77, sjukt bra bräda. Till dig passar det nog bättre än me en stubbie tror jag.
Andreas
Tror nog också på en sån. Tagit hand om Mr Zander?
-
Som du beskriver det vill du mer ha en mindre bräda mer inriktad för hopp och enkel hantering i vågorna än en bräda för att RIDA vågor på. Om det stämmer är en liten (<80) FSW eller en snabb klassisk (trad) vågor (kanske med några liter extra) det bästa.
Men som Surfmeister skriver, om du vill lära dig rida vågor så kommer deta gå klart snabbare med en stubbie.
Dock funkar ala moderna brädor till alt. det är mest en fråga om vilka saker som underlättas och vilka som kräver lite mer teknik med de respektive olika brädtyperna.
-
Jag har själv ägt Fanatic FW i flera år och tycker det är en grym bräda. Den är bra på det mesta, framförallt tidig planing, grym fart (lite vild) och den hoppar fantastiskt fint.
Dock gällande vågridningen är en ”stubbie” oslagbart i Sverige och vill man lära och utveckla sig inom detta så är en FW (även Fanatic FW :)) utan tvekan en ”sämre” bräda. Dock låter det som du vill ha en allt-i-allo och då är absolut en våginriktad FW rätt väg att gå.
Logga in för att svara.