Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Stulna kites! 3st JN
-
@Neven 402185 wrote:
Innan jag lägger in anmälan till försökrningsbolaget så kollade jag lite vad som står i villkoren. Först skall inte bilen stå i bostadsområdet och det kan jag nog komma med en förklaring, men sen verkar det inte gälla ”luft- och vattenburen farkost” samt ”segelbräda”. Hur förklara man prylarna så att de inte hamnar i dessa kategorier då?
Jag ringde mitt försäkringsbolag (länsförsäkringar) för att kolla läget för ett tag sedan och dom sa att det inte var några konstigheter med kiteutrustning. Tjejen jag snackade med hade dessutom koll på vad det var för något. Det skulle vara ok att förvara det i källarförråd etc då det är räknas som stöldbegärlig egendom. Brukar dock finnas ett maxbelopp på ca 30 000 som man får förvara i förråd. En kompis till mig har också länsförsäkringar och han har skriftligt från dem att kiteutrustningen omfattas. Kitegrejerna kommer nog aldrig klassas som luft eller vattenburen farkost, tror mer dom syftar på svävare och andra motordrivna farkoster, vet däremot inte hur det är med segelbräda.
-
@Webbe 402215 wrote:
Jag ringde mitt försäkringsbolag (länsförsäkringar) för att kolla läget för ett tag sedan och dom sa att det inte var några konstigheter med kiteutrustning. Tjejen jag snackade med hade dessutom koll på vad det var för något. Det skulle vara ok att förvara det i källarförråd etc då det är räknas som stöldbegärlig egendom. Brukar dock finnas ett maxbelopp på ca 30 000 som man får förvara i förråd. En kompis till mig har också länsförsäkringar och han har skriftligt från dem att kiteutrustningen omfattas. Kitegrejerna kommer nog aldrig klassas som luft eller vattenburen farkost, tror mer dom syftar på svävare och andra motordrivna farkoster, vet däremot inte hur det är med segelbräda.
Jag kom äntligen fram till Folksam och frågade kundtjänsttjejen hur det var med kitegrejer och stöld. Jag förklarade noga vad en utrustning bestod av varpå hon ringde och kollade upp det hos sakskadegänget medan jag lyssnade på hissmusik. Jag fick följande besked:
* Min allrisk omfattar skador upp till 40.000:- ifall jag sabbar min utrustning på något sätt.
* Min hemförsäkring täcker kites och brädor om de försvinner ur något av mina förråd förutsatt att jag använder hänglås som är godkända av svenska stöldskyddsföreningen. ”Försäkringen täcker allt som man kan förväntas förvara i ett förråd” (inte dvd-spelare, datorer etc alltså).
* Min försäkring täcker grejerna ifall de blir stulna när jag är ute och reser. Viktigt är dock att man gör en lokal polisanmälan. Bilen som jag kör står inte på mig så där kunde jag inte kolla hur de hade det.
Ptja, det var ungefär det som de sa. Normal aktsamhet gäller såklart i stöldfallen. Det här är rätt lustigt med tanke på att de sa att de inte befattar sig med kitegrejer när jag ringde i december. Kanske har de fått klart för sig vad det handlar om. Eller så kommer man stöta ihop med den som säger tvärt om när det verkligen händer något.
-
Kan du inte be om den informationen skriftligt? Eller skall man spela in samtalet?
-
@Webbe 402215 wrote:
Jag har också länsförsäkringar. jag var tvungen att lösa en extra försäkring för att det ska täcka kite utrustning just för att dem klassade det som båt grejer.
Ifall du får ersätning för dina prylar beror kanske på vem du kommer i kontakt med på försäkringsbolaget. -
@Ville 402226 wrote:
Jag har också länsförsäkringar. jag var tvungen att lösa en extra försäkring för att det ska täcka kite utrustning just för att dem klassade det som båt grejer.
Ifall du får ersätning för dina prylar beror kanske på vem du kommer i kontakt med på försäkringsbolaget.Jo det är nog så… dagsformen som avgör… jag frågade specifikt om jag behövde någon form av båtförsäkring gällande utrustningen men hon jag pratade med frågade vad jag skulle med det till när det var kiteutrustning och inte båt eller båtutrustning jag skulle försäkra… jag borde tagit allt skriftligt…
Vad gäller stöld ur bil så står det reglerat i villkoren på länsförsäkringars hemsida: http://www3.lansforsakringar.se/NR/rdonlyres/eidqazahkoci4nnigcir3bouk3m7p3keyy55dq3wjxwkxp5x4hcu5k5beoozzsclef2yovr4tau2lljn5ei3ae7jswa/10VH20071screen.pdf
Stöld ur fordon under resa utan övernattning: max 40 000 om det ej är stöldbegärliga prylar…
-
Jag antar att det blir att köpa in ett nytt kit. Begagnat och billigt hade jag tänkt. Jag är lättviktare så behöver en liten för hårdvind (hade en sjua som minst förut och det var lagom). Kites från 05 och framåt intressanta.
Om ni har något som kan vara intressant att sälja posta eller PM:a gärna!
-
@Neven 402266 wrote:
Jag antar att det blir att köpa in ett nytt kit. Begagnat och billigt hade jag tänkt. Jag är lättviktare så behöver en liten för hårdvind (hade en sjua som minst förut och det var lagom). Kites från 05 och framåt intressanta.
Om ni har något som kan vara intressant att sälja posta eller PM:a gärna!
Har som sagt en EH freestyle 12a till salu från 2005
bom, väska å pump får du med!
-
Jag har EH wave 7, 11 & 15m från 2005 med bom + linor. 7 & 15 i mkt bra skick. 11an är lite mer använd och har någon lagning.
Lägg ett bud på rubbet om du är intresserad.. -
-
Och jag ska sälja exakt precis en sån bräda som du hade, samma längd, samma årsmodell, men de står mitt namn och tel. nr på en gulnande tejpbit så jag får la ha de som bevis att de inte va jag som snodde dina grejer..
Tråkigt när sånt händer, jag lider med dig och plockar in mina prylar från bilen direkt..
-
ja, så här i efterhand kanske det är värt att släpa prylarna fram och tillbaka från bilen. Däremot får man kolla vad som gäller med försäkringar om grejjerna blir stulna från förråd…
ok, då vet jag att den inte är min. Det är ingen fara. Min har ganska distrinkt repmönster som jag säkert känner igen, så jag kanske kommer fram och snokar lite på din bräda om jag är i närheten. 🙂
-
Webbe;402215 wrote:[..]vet däremot inte hur det är med segelbräda.
En kompis hade det här problemet för ett par år sedan. Om han sa att det var en ”surfbräda” så fick han inte ut någon försäkring i och med ”segelbräda-klausulen” men han sa att det var en ”wakeboard” och då gick det bra…
Christian
-
Jag kan meddela att försäkringbolaget (Länsförsäkrningar) nu kommit med besked och det ser ut som att jag får ersättning för allt. Det är riktigt skönt och det känns bra att försäkrningbolaget ställer upp!
Logga in för att svara.