Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Suissaid liish
-
Suissaid liish
Publicerad av pet på 1 juli, 2004 vid 12:11Hej.
Jag vill ordna mig en suicide leash. Hur har ni andra snickrat ihop era? Vill ju ha en elastisk som drar ihop sig till bekväm längd. Var köpa sånt krulligt plattband?
Är det någon ”kitebutik” i sverige som säljer färdiga suicide leashar?
I så fall tar jag en sån. Honk o Will-jam vill ha en me.hengo svarade 21 år, 4 månader sedan 11 Medlemmar · 12 Svar -
12 Svar
-
I made my regular kite leash myself. A suicide version is the same but longer I suppose. Check it out next time you see me at the beach.
Tube webbing can be had at the first boat shop in Fiskebäck. The clips and SS rings at Båts, also in Fiskebäck.
You thread a bit of elasic bungee through the tube webbing and scrunch it up. Then you fold over the ends and sew in the ring at one end and the clip at the other. I think I tied a knot at the ends first so that I didn’t have to sew through the elastic.— Dave
-
Den bästa jag haft var en bogserlina. Grymt för att man kunne hålla den kort(=trasslar inte in sig)och för att den inte går av. problemet var, i alla fall i stark sol och saltvatten, att gummibanden i den inte höll.
Annars köper man tyg och gummiband på Bauhaus och syr.
Alt tar en vanlig leash, men den håller inte hur länge som helst.
Enjoy suicide leash krascharna
-
Vad är det för skillnad på en valig lesh och en suicide leash?
Jag har i dag fixat en av en spiralkabel de lux men får se om det håller och jag har den som förlängning till nsi leash. -
Själv köper jag elastiska linor på Naturkompaniet. De flesta klätterbutiker har liknande saker.
Behöver jag en extra stark köper jag en tunnare elastisk lina och flätar ihop dem i olika lager o sen syr. Oslagbart enligt mig.
Pris då?
Njaa, mellan 5 o 9kr / meter o lina
Tror iofs 2mm linan går loss på 3kr / m -
De elastiska rep jag sett har bara ett tunnt vävhölje runt en massa gummiband. Tror inte de håller. Man kommer ju hänga med hela sin tyngd med ryck och slit. Gillar ordet bogserlina. Men tror jag gör som Dave att sy in en elastisk lina i ett tub-band. Har inte tid bara att åka runt hela stan för att köpa allt specialstuff. Är det någon som vet om La-surf eller nån annan proffsbutik har färdiga s-leashar, eller är det bara utomlands som dom inte hemmapular? Annars är det dags att ni tar hem. Svenska folket kräver!
-
Har ni någon safety på era suicide leashes?.. och isåfall hur är dom konstruerade?..
Jag och pet hade tänkt ha en shackel som fäster själva sele-linan med leash-linan.. som man sedan kan rycka om det blir något knas.. alternativet som jag ser det är att på nått sätt rycka loss linan som sitter i selen från selen..
Ingen som har hela konstruktionen klar så man kan beställa, det hade ju varit det bästa
-
Man syr in det elastiska bandet (gummibanden m tunn väv) i ett kraftigare tygstycke som man veckar runt typ – klart! Eller så går man till en skräddare… el segelmakare..
jag har en shackel på ryggen som säkerhetssyst.
-
De elastiska linor som ni pratar om kallas gummi cord, och finns att köpa i de flesta båt butiker. Och finns i upp till 12mm. Jag tror den håller en hel del.
Själv använder jag 8mm, den kan gå av om brädan ”fastnat” riktigt ordentligt, men det kan ju vara en viss säkerhet också.
Eftersom det är väldigt lång stretch i gummi corden kommer brädan tillbaka långsamt, förutsatt att linan inte är för kort. 1,5 meter är lagom. Jag brukar ha med några i reserv, den kostar ca 12-14 kr/meterMVH Andreas
-
Använder också bypass från surfers paradise. Vet inte om den är så stark. Men den har ett bra säkerhetssystem, kadborre. Tror det är mycket bättre än schackle, dels för att det är svårare att komma år schacklen också tycker jag att de kan krångla
/christofer -
Säger bara SS SS SS. Min är inne på sin sjunde månad. Fast det klart, jag kör ju som en pussy.
-
jaaa problemet verkar vara att få tag i baaara den lilla fina snaran här i sverige nån som har en till salu tacksam isfaåll
Logga in för att svara.