Härligt Nemo!
Jag håller med om det där med vinden. Upp till 7-8 m/s cross on tycker jag det är ok. Sedan blir det lite väl stökigt. På torö för mig överlappar vågsegling med 5.5 med SUP, dvs det finns ett register när man kan ha kul på båda.
Dock tycker jag det är lite kite och vindsurfingperspektiv på vindproblemet. Surfing i sverige är ofta väligt mycket mer vindskyddat än kite och vindsurf. Dvs surfare säker mer vindskyddade spots än kite och vindsurfare. Tar man med surf till vindsurfspotet är det således kanske lite onödigt blåsigt. Runt uddden där surfarna håller till är det oftast lä. Nu gäller det så klart inte för alla svenska surfspot men generellt är surfare och vindsurfare sällan på exakt samma spot.
Att välja mellan standup och vanlig ”prone” surfing är inte det enklaste. Tycker nog det har en del med humör och sällskap att göra. Men generellt tycker jag SUPen har en fördel i riktigt dassiga slöa beachbrake. Typ på Fårö morronen efter vindsurfing men det ligger kvar stökiga småvågor utan tydliga sektioner. Visst skulle det gå att longboarda men det skulle bli mycket paddlande och väldigt lite surf. Med SUPen sticker jag ut utanför allt skvalp och väntar på det få men lite större vågorna. I och med att man står och paddlar dubbelt så fort som på longboarden kan man snabbt placera sig rätt när det väl kommer lite finare vågor.
Är det däremot riktigt cleant och lite mer drag – då är det mer humöret som styr. Fasen varför inte fram med lilla chippet och leka Kelly!
/JB