Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Superläsning för speedfreaks!

  • Superläsning för speedfreaks!

    Publicerad av markram på 8 augusti, 2003 vid 17:27

    Ett tips till alla speedefreaks och ni som var med pa 80-talet:
    Köp senaste boards och läs deras special om speed-seglingens historia cool.gif
    Den är sa bra att jag tappade bort bade tid och rum när jag satt pa flügplatsen i amsterdam och nästan missade planet till Zürich (sprang fran gate c till D54 pa rekordtid och checkade in i en stängd gate grin.gif !
    Där finns manga gamla goda klassiker, förresten har nagan en sputnik 270 fran 90?
    Om man läser boards-artikeln, framstar rekordförsöket i ett helt nütt sken, och man fragar sig varför det skall ta sa lang tid att sla det gamla rekordet nar en ”pojkvasker” (förvisso vunnit allt och har initialerna B.D.) kunde blasa ivag i över 40-knop i 90-talets begünnelse.
    Som ingenjör och cambermissbrukare fragar jag mig om det är för mücket twist i seglen som sänkt hastigheten, att man helt enkelt gjort segel som ger bra hastighet i ett stort register men som aldrig blir riktigt knivskarpt super effektift i ett mera begränsat parameterfönster, som ju trots allt ett speed-run är?
    eller beror det pa att man inte tavlat i disciplinen speed eller slalom och darför den genuina kunnskapen/skickligheten som kravs för att sla varldsrekord
    gatt förlorad?
    Tittar man pa idrotter där material ej har betüdelse , tüp höjdhopp, simning (ok sharkdräkt gör väl en tiondels promille), sa överträffas höjder tider och prestationer hela tiden.
    Och freestüle seglarna gör förbannemig manövrar som inte ens gar att stava till.
    En sista teori:
    Det finns idag ingen som är tillräcklig tung/fet och samtidigt har tid och pengar att ägna sig at att fa till det perfekta speed-racet.
    Vad tror ni är orsaken?
    1. För mücket twist
    2. Förlorat speed-craftmanship (för lite slalom?)
    3. Dagens seglare är är för anorektiska
    4. Det blaste mer förr i tiden.
    5. Nü teori, nämligen..

    Knatte svarade 21 år, 8 månader sedan 9 Medlemmar · 35 Svar
  • 35 Svar
  • styret

    Medlem
    8 augusti, 2003 vid 18:15

    helt klart trean. man måste vara fet och rik för att kunna slå rekordet.
    vi får skicka över lite ordenlig svensk husmanskost stekt i riktigt smör till bringdal så ha tar hem det här.

  • ola_p

    Medlem
    8 augusti, 2003 vid 18:29

    Jao, jag har en sputnik 270 wce, dock tror jag den e från 93-94… men som jag förstått det så är det samma?? (du får gärna testa om du har vägarna förbi ljungskile ngn gång…) grin.gif

  • Knatte

    Gäst
    8 augusti, 2003 vid 19:14

    Det kan ha inverkan på att det förr, fanns en enskild PWA disciplin som hette speed som åkte runt och tävlade på olika platser, liknande som den övriga cirkusen.
    Dvs det var ständigt tävlingar förr och de tävlade tex. i en specialgrävd kanal i Frankrike.

    Tror alltså det beror på, att det var fler personer och som tävlade oftare grin.gif grin.gif

    Därför var det nog större materialutveckling samtidigt. Varje segelmärke hade ett speedteam med seglare och designer.
    Typ NP och Monty Spindler på slutet av 80-talet…
    Då körde ju Fred Hawood med svindyr ”kolfiberwing mast”.
    Du hade Mel Purcher som seglade med luftkanal brädor. Sist men inte minst Paschal Maka som länge hade värlsrekordet i speed.
    Då var det full satsning på speed och det var verkligen status att ha världsrekordet! smile.gif

  • Knatte

    Gäst
    8 augusti, 2003 vid 19:15

    Det låter som jag måste köpa det senaste nummret av Boards alltså grin.gif

  • calle_b

    Medlem
    8 augusti, 2003 vid 19:33

    Jo verkligen!

    Men fanimej…. Jag tror nog att det va bra mycket mer pulver i speed-grejorna förr än va vi har nu. Kände nyligen på ett gammalt NeilPryde 5.5 med öset ösor! Jävlar sicket drag! Stod dock bara på land men det knäcker ju lätt min freestyle 5.8:a utan problem. Jag lovar.

    Det måste juh ha att göra med att dåtidens brädor och segel var byggda för mera toppdrag(kastfallskänslan) och seglarna kunde hålla det då och då och få full fräs. Eller så blåste det helt enkelt mer förr i tiden…. Va vet jag? smirk.gif

  • borje

    Medlem
    9 augusti, 2003 vid 09:09

    Även senaste numret av Windsurf innehåller massa om speed.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    9 augusti, 2003 vid 09:38

    kan vara så att det var mer drag i seglen förr då
    de inte tvistade, tror att snabbaste seglet
    inte tvistar så mycket.
    Moderna camber tror jag mest är gjorda för stort
    vindomfång, men hade ett segel från tidigt nittiotal
    som helt enkelt gav för mycket kraft då det blåste
    mycket så man helt enkelt fick katapultfall hela djävla
    tiden, (seglade vågor duktigt i flera år, så inte nybörjare). Dock hade stora segel en tendens till tryckpunktsvandring.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    9 augusti, 2003 vid 13:11

    Va, tro du verkligen att dagens segel är så långsamma!Jag tycker att dagens segel är helt outstanding om man jämnför med ett 10år gammalt segel, inte fan vinner nu något raceslalom med gamla grejor upp till bevis i så fall..

    Stark backhand är lika med snabb så är det.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    9 augusti, 2003 vid 13:18

    camberseglen har nog blivit snabbare faktiskt men
    inte samma råkraft, djupare buk förr, man var ju
    tvungen att släpa en 370 bräda runt på coursen,
    samt designad för seglare med blyväst och 90kg.
    Därför var väl vågseglen snabbare än camber på slör
    pga mindre profil, raf wave var ju grymt.
    Det segel som jag hade som gav grymt drag var ett
    4.2 raf wave, bästa segel jag haft, urfadern till moderna
    bat och fathead segel.
    Dock är nog moderna cambers iallafall kring 98 grymt snabba
    med tunn profil, designade för snabba slalombrädor.
    Men tror inte de drar lika mycket i förhållande till
    segelstorlek, utan har en annan ’utväxling’.
    Typ mindre moment men högré fart eller nåt.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    9 augusti, 2003 vid 13:34

    dessutom dunkerbeck seglade över 42 knop i snitt över 500 meter redan 1991, inte speciellt mycket snabbare
    nu 2003.
    Kanske de är snabbare i lättare vindar vem vet?
    Ser man rigmarole videon av neilpryde 1991 så
    kan man inte säga att de seglade långsamt då heller,
    Laird Hamilton gör monsterhopp med speedneedle.
    På slören har det faktiskt inte hänt så mycket tycker jag,
    dock på kryss och halvvind har nya segel fördel.
    Att de seglade snabbt förr är helt klart
    på slalomtävlingarna seglade de kring 36-37 knop
    mellan bojarna, säkert momentant över 40 knop ibland.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    9 augusti, 2003 vid 15:08

    Upp till bevis vinn ett raceslalom av klass, med grejor från 91 och du blir världskändis över en natt.

    Lycka till.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    9 augusti, 2003 vid 15:34

    bara det att de grymt duktiga seglarna är ju med och
    tävlar också, så nya prylar lär ju vinna.
    Dessutom sade jag inte att gamla grejor är snabbare,
    utan att de kan dra mer eller minst lika mycket
    men inte omvandla det till fart, så därför långsammare.
    Tex har du 350hästkrafter och kör på ettan,
    så lär ju 270hk på femman vara snabbare hur du än gör ju.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    9 augusti, 2003 vid 15:36

    hade man haft duktigt bra talang och seglat i
    surftävlingar med bra resultat så hade man
    nog ganska snabbt blivit sponsrad av bräd och segelmärke
    dessutom, men kanske inte lika snabbt sponsrad
    om man redan seglat på nya grejor.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    9 augusti, 2003 vid 16:11

    50tals bilar var också snabba, feta V8an som man senare använder i dragster.Men idag har Cadilac tagit fram en sportbil som har 1000hästar och den går som faaa på 6an.

  • martink

    Medlem
    10 augusti, 2003 vid 07:40

    När vi ändå snackar speed….
    http://www.aftonbladet.se/vss/special/bildspel/visa/sport/0,4542,687,00.html
    Vore inte en sånhär bana perfekt för att slå rekordet?
    Nu vet jag ju inte om det brukar blåsa mycket i aten.. men banan borde ju vara toppen?

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
No license details found.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Superläsning för speedfreaks!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.