-
Superläsning för speedfreaks!
Ett tips till alla speedefreaks och ni som var med pa 80-talet:
Köp senaste boards och läs deras special om speed-seglingens historia
Den är sa bra att jag tappade bort bade tid och rum när jag satt pa flügplatsen i amsterdam och nästan missade planet till Zürich (sprang fran gate c till D54 pa rekordtid och checkade in i en stängd gate!
Där finns manga gamla goda klassiker, förresten har nagan en sputnik 270 fran 90?
Om man läser boards-artikeln, framstar rekordförsöket i ett helt nütt sken, och man fragar sig varför det skall ta sa lang tid att sla det gamla rekordet nar en ”pojkvasker” (förvisso vunnit allt och har initialerna B.D.) kunde blasa ivag i över 40-knop i 90-talets begünnelse.
Som ingenjör och cambermissbrukare fragar jag mig om det är för mücket twist i seglen som sänkt hastigheten, att man helt enkelt gjort segel som ger bra hastighet i ett stort register men som aldrig blir riktigt knivskarpt super effektift i ett mera begränsat parameterfönster, som ju trots allt ett speed-run är?
eller beror det pa att man inte tavlat i disciplinen speed eller slalom och darför den genuina kunnskapen/skickligheten som kravs för att sla varldsrekord
gatt förlorad?
Tittar man pa idrotter där material ej har betüdelse , tüp höjdhopp, simning (ok sharkdräkt gör väl en tiondels promille), sa överträffas höjder tider och prestationer hela tiden.
Och freestüle seglarna gör förbannemig manövrar som inte ens gar att stava till.
En sista teori:
Det finns idag ingen som är tillräcklig tung/fet och samtidigt har tid och pengar att ägna sig at att fa till det perfekta speed-racet.
Vad tror ni är orsaken?
1. För mücket twist
2. Förlorat speed-craftmanship (för lite slalom?)
3. Dagens seglare är är för anorektiska
4. Det blaste mer förr i tiden.
5. Nü teori, nämligen..
Logga in för att svara.