Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Superstar 2005 och allmänna frågor…. Hotsails, master och annat jox
-
Superstar 2005 och allmänna frågor…. Hotsails, master och annat jox
Publicerad av calle_b på 30 januari, 2006 vid 18:22Går i ”nya segel tankar” och råkar av en händelse ha fått en lön från ingenstans.
Eftersom jag alltid seglat north, Pyro, Volcano, Instinct, Voodoo och till och med Warp har jag liksom fått in känslan för deras prylar. Ett segel som jag länge suktat efter men kanske inte riktigt behövt, har vart Superstar, och nu är det så att jag sitter med en 4.2 Hotsails SO från 2005 som inte gillar vindsurfing.se´s Kaos RDM 400, och ett North Instinct från 04 som funkar skitbra, men håller på att ta slut….
SO var iofs rätt sågat av Boards(eller Windsurf) där de skrev att seglet helt enkelt vart för soft, och för lite drag. Visst, jag är en sån som seglar först och läser sen, men redan under segling fick jag känslan av att 4.2an inte rikigt drog mig frammåt. Testet bekräftade mao. Gissar som sagt att Kaos-masten kan vara ett, hrm, problem.Så… Alltså, jag är lätt, väger 65 kgs cirka och gillar softa segel, men ändå drag som är lätt att hitta och behålla. Lite lättseglat mao. Tanken är också den, att eventuellt köpa en Needle från Hot, till Hot(då med löfte om att seglet fungerar bättre och drar mer) eller köra SO:t på min skateboard… och köra 4.0 och 4.7 i från North och Superstar…
Lite vilse kan man säga…
plz help.
calle_b svarade 19 år, 3 månader sedan 4 Medlemmar · 7 Svar -
7 Svar
-
Jag kan visserligen inte nog prisa mina SO (har haft alla fem generationer) och är rätt förvånad över Boards (eller vad det var) test (som skiljer sig markant från en närmast massiv uppskrivning av seglet från alla andra magasin jag läst. Jag kan dessutom leverera en del argument om varför draglöshetupplevelsen ibland kan visa sitt fula tryne som har med riggning mm att göra.
Dock, om du nu gillar North så mycket ser jag egentligen ingen anledning att byta. Tväärtom är det ofta en poäng att segla på det man är inkörd på och slippa bry sig om prylarna.
Mao, den generella rekomendationen är att hålla dig till det du vet att du gillar och jag skall inte tjata hål i huvvet på dig om SOs förträfflighet för bland annat lättviktare som vi förrän du ber om det…
-
Vet inte om du sysslar mkt med vågridning eller mest gillar att bränna omkring och hoppa i vågorna. Ett plant och lite mer soft segel som SO kommer framför allt till sin rätt i vågridning, där man vinner oerhört mkt i hanterbarhet pga soft rotation och att man kan stänga av draget på vågen.
Jag gick också från ett onshore segel med bra drag till ett planare sideshoresegel och fick också svårt att hitta draget i början. Man fick lira lite mer med seglet och pumpa lite mer med känsla för att komma igång. Dock med full gas var det mer neutralt och på vågen grymt skönt att hantera.
Mina respolare körde SO 05 i SA utan problem. Kanske har du riggat seglet fel eller passar masten illa. Bäst är om du kan testa en annan mast innan du lägger ut en massa pengar.
Eller är det mer drag och mer onshorebetonade segel som gäller för dej, typ North eller NP.
Annars ge SO:t en chans. Rid en våg! 😉 -
Alltså, jag har fått upp ögonen för Hot, just pga vågridningen. Fan, jag bor på en ö där vågor, och till och med bra snälla frontside-vågor rullar in till en relativ våg-noobie som jag.
Eftersom jag har ett segel av varje märke och mitt ”gamla märke” börjar ta slut, är jag lite sugen på att köra Hot… om jag kan få till draget. Frågan är om det masten som jäklas med mig…… Ola H. Är mkt intresserad av lite argument för, bland annat lättviktare;) Det där om draglösheten är intressant med, även om jag inte kommer surfa på ett par månader ännu….Tack för kloka svar hittils!
-
Den där ön är intressant. Jag väljer mellan en vecka på Gotland eller en vecka på Jylland veckan efter midsommar. Du får gärna priv-messa mej om alla secret spots med bra frontside-ridning… =)
…och jag tror lätt du kan vänja dej vid SO:t, framför allt eftersom du är lättviktare och inte behöver så himla mkt drag för att komma igång.
-
Du får säkert ett supersvar av Ola men jag slänger in ett inlägg. Jag köpte Hot SO 2004 och tänkte köra ett år med dem innan jag bytte till nya master men… det fanns inte en chans att mina gamla Gun master skulle kunna användas så jag köpte Gulftech både 100% och 60%. Detta gör mycket för seglen. Jag väger 85 kg så bottendrag är av betydelse för mig om man säger så. På mitt 6.3 och 5.8 kör jag 100% vilket gör att seglet blir rappare och på de mindre kör jag 60% som ger ett mjukare segel dock med bibehållet bottendrag enligt mitt tycke. Faktum är att om jag tror att 5.8 ev är för stor så riggar jag även det på 60%. Jag bor ju på G-land som du så du får gärna provrigga med mina master eller prova Peters eller JesperB när han är på Fårö.
Charlie
-
OK, here we go. För det första är Lars_Ks kommentar intressant, dvs det kan ta ett tag att vänja sig när man byter mellan segel med helt olika stilar. En annan intressant poäng i Lars resonemang är att ”Med fullgas är det mer neutralt…”. Jag skulle säga att man kan segla ett segel som SO på många sätt. På Hookipa gillar de flesta att segla med väldigt lite drag. Då kan man köra SO:s ”normalstort” och sedan också rigga lite efter tycke och smak. En del hänger upp det rätt säckigt, lite uthal och inte så mycket nedhal heller. Det ger ett extremt soft segel som också är lättpumpat. Andra drar seglet lite hårdare och gillar då det planare seglets ännu mer neutrala läge på vågen.
Dock, vi bor i Sverige och vi behöver ofta lite mer drag. Den enkla lösningen är helt enkelt att rigga lite större. SO är ett segel som är väldigt neutralt och skönt även om man kör det stort. Jag är själv en kille som alltid förut seglat med rätt små segel och gillat det. Numer väljer jag relativ storlek mer efter vilken känsla jag vill åt. Med en del segel får man ta lite konstig känsla på köpet när man kör segelt stort, men SO bibehåller närmast exakt samma känsla oberoende av om man är underriggad eller överriggad. Eftersom segelt i grunden också¨är så lätthanterligt så gör det ingen att köra ett lite större segel. I praktiken innebär detta att jag om jag tvekar mellan 4.0 och 4.5 allt oftare väljer 4.5 (dvs man behöver inte välja hela linjen lite större eller nå’t). Även om man kör seglet lite stort så går det att rigga på lite olika sätt för lite olika känsla. Man bör nog dra lite mer i nedhalet än ”Hookipaslapptrimmet”, men uthalet kan man variera lite alltefter hur mycket drag man vill ha.
På Maui kör jag själv helst inte större än 5.0 på Hookipa (av olika skäl) och därmed kör jag mitt SO 5.0 ofta extremt underriggat. Jag tycker nog att det även då levererar ett bra bottendrag i kombination med att fortfarande vara smidigt på vågen (där det helt plötsligt går superfort och man verkligen inte vill ha en säck med). Ändå kan man nog säga att SO har sin starka sida när det är en del tryck i seglet eftersom det riktigt tunga bottendraget i lättvind ändå saknas. I Sverigen föredrar jag dock, som antytts ovan, att alltid rigga lite större (egentligen oavsett segel). Vi har helt enkelt inte vågkraft nog för att kunna unna oss lyxen att glida runt utan segeldrag. Därför menar jag på att för Sverigebruk är det mindre kritiskt att det tunga lättvindsbottendraget inte finns där. Det enda man måste vänja sig vid är som sagt att inte rigga för litet.
När det gäller master är i alla fall mindre SO inte så känsliga, men givetvis gäller det att ligga någorlunda rätt. Jag vet inte hur böjkurvan ser ut på din 400-mast, men den ligger antagligen en bra bit från ”standard” (som kan anses vara Powerex) om segelt inte funkar. 4.2:an är i och för sig också bäst på en 370 och med 400 blir dels riggningen mer kritisk och en möjlig misstanke är kanske att du inte hittat helt rätt i riggningen (som skiljer sig som natt och dag från North) och att den masten du har kanske också är rätt ståy (jämfört med PX t ex). Om detta är dock svårt att uttala sig utan att få veta hur seglet känns och få se det riggat på masten i fråga.
Så, sammanfattningen är att SO inte har det värsta bottendraget, men att man i princip helt kan kompensera genom att i gränslandet rigga större. Därmed menar jag att det egentligen bara är seglare som har väldigt speciella preferenser som inte kan få ett SO att funka (och kanske då ut Hots sortiment boarde välja det nya uppdaterade Smack).
-
Tack för skitbra svar. (som alltid)
Har resonerat klart för en tid sen nu och tänker ge Hot en chans. Känns dock lite tungt att rigga 4.2an på 400 masten, och en variotop skulle suttit som en smäck. Fast å andra sidan skulle en ny 370 mast inte sitta fel heller….
2 beggade Hot SO 4.7 och 5.3 är i princip köpta vilket inte är så galet. Det gör min segellinje helt klart trevig. 4.2, 4.7, 5.3, och alla i blå flamma(esteten inom mig gör volter av lycka)….
ha d gott och tack för diskussionen:d
Logga in för att svara.