Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Surf förbud Varberg???

• Surf förbud Varberg???

Publicerad av georgi på 8 maj, 2009 vid 22:29

Va på kick off me jobbet idag o snacka me en kollega (som tydligen va fågelskådare)… Han påstod att det var surf förbud i hela Varberg förutom i apelviken, där man bara fick surfa när det blåste mer än 10ms. Stämmer verkligen detta??

Lät lite väl hårt från kommunens sida, menar Varberg e ju Sveriges surfmecka ju, lr?

waimeadude svarade 16 år, 5 månader sedan 5 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • eliasp

Medlem
    9 maj, 2009 vid 00:53

stämmer ej

• eliasp

Medlem
    9 maj, 2009 vid 01:01

först och främst gäller bara förbuden fr.o.m 1. juni – 1. augusti, vilket gäller alla sandstränder i Varbergs kommun. alltså har förbuden inte inträtt än. Så passa på å surfa så mö som möjligt. Men när väl förbuden tagit till var vänlig att respektera dessa. Däremot gäller det att ha koll på var du får/inte får vara efter 1 juni.. Oavsett förbud skall vi lämna yta öppen för bad och inte äventyra deras säkerhet … tjenna

• sourra

Medlem
    9 maj, 2009 vid 01:28

Det är bara önsketänkande från den lilla klicken människor som tror sig ha monopol på naturen. Kommunen har inget emot oss så länge badgästerna är säkra och det är de tack vare en gemensam överenskommelse mellan VSK och kommun. Din ornitolog-kollega vet verkligen inte vad han snackar om men det är inget ovanligt när det gäller antagonist-lägret…

• georgi

Medlem
    9 maj, 2009 vid 16:14

Gött att höra!

vi hade värsta diskussionen ang. kite vs fågel… Han menar på att en kites skugga uppfattas som en gigantisk rovfågel o de andra stackars små fåglarna blir då rubbade i skallen osv…. Jag frågade om de fanns några bevis på detta, men det fick jag inget direkt svar på.

Jag har bestämt mig för att lära honom kitea denna sommaren. ska bli kul att omvandla en fågelskådare 🙂 . Som alla vet är kitesurfing lika beroendeframkallande som heroin. har man testat en gång e man fast…

ps
    jag shottar inte heroin!
    ds

• mrmille

Medlem
    9 maj, 2009 vid 18:47
    Georgi;545541 wrote:
    Gött att höra!

vi hade värsta diskussionen ang. kite vs fågel… Han menar på att en kites skugga uppfattas som en gigantisk rovfågel o de andra stackars små fåglarna blir då rubbade i skallen osv…. Jag frågade om de fanns några bevis på detta, men det fick jag inget direkt svar på.

Det är den mänskliga närvaron som skrämmer fåglarna, inte kiten. Fåglarna flockas snarare kring kites om du håller den still ett tag. Det där med skuggan har de kört med i 5 år eller något, helt utan bevis och verklighetsförankring 🙂

• waimeadude

Medlem
    9 maj, 2009 vid 19:44

Du och andra ska fråga din polare och alla andra ornitologer om inte all mänsklig aktivitet inte egentligen stör djurlivet. Speciellt gäller detta motorbåtar och vattenskoters som kör på diesel och bensin.
    När de är borta från de kuster man vill förbjuda kitesurfing på, som är hur miljövänligt som helst så kan vi börja diskutera. Men båtfolken har starka lobbyklubbar och kan inte förbjudas hur som helst.

Ciao.

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Surf förbud Varberg???

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.