Senaste nytt Forums surf idag: INTE KALLT ALLS!!

• surf idag: INTE KALLT ALLS!!

Publicerad av anonym-anvandare på 11 december, 2003 vid 16:14

Då var det äntligen dags att ge min från vindsurfing urtorkade själ en rejäll masturbering. Styrde kosan mot abbekås och möttes av 1,5mtr vågor, 10-12m/s SW (vilket ger side-side-on) vid ’fiskeriet’. Riggade min 5.8 (nära kanten, i själva brytet, är vinden oftast mindre här pga att den lyfter vid stranden) och skruvade 25cm fenan under min endast 3 gånger använde EXOCET 105L orginal wave ’04 vågis. På med dräkt, skor, handskar och huva. Glömmde idag inte hängsele som jag bruka göra … och då var det dags att rippa.

Så klart helt ensam i 6 grader luft och vatten. Det var dissig och solen lyste med sin frånvaro… en vanlig sen höst dag i skåne med andra ord… Men vilken dag.

Körde ’bara’ en timme och första hälften gick jätte dåligt -inte seglat på en månad…- men sen släppte det. Det var inte kallt längre och jag kom i balans med vågorna. 3-4 bottomturns med fina cutbacks var inga problem längre. EXOCETEN fungerar underbart i dessa förhållande och med min kroppstorlek och vikt på 95kg finns det inget bättre att ha för min del.

Helt otroligt att man kan rippa med en sådan ”tjockis”. Efter en tiotals vågor började kylan ändå krypa in i kroppen. Dags att sluta med andra ord. Snabb en sista våg som jag mosade helt i dessa härliga styrbord förhållande och sen tillbaka till bilen. Byta, riga ner och åka hem. Prick 16.00 var jag hemma och var det mörkt igen. Det gällar att tajma rätt med tiderna så här års.

Kontenten av det hela, det går att surfa i 6 grader i en timme utan problem, och faaaaan vad gött det är att man idag kan rippa med 5.8an i minimale förhållande.

Prognoserna för lördag/söndag ser bra ut, det blir sista gången innan vi åker till SA… härligt!

aloha
    arnout, S-106
    PS: EXOCETS Orginal Wave finns även i 95, 85 och 75L model. Surfa till min sponsorshemsida och kolla. Detta är perfekta ’svennis-brädor’ som även kommer att glänsa i BigBay, Haakgat etc etc.

anonym-anvandare svarade 21 år, 11 månader sedan 5 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • JOHN_J_RAMBO

Gäst
    11 december, 2003 vid 16:31

det låter ju varmt smirk.gif

Elit surfarna, Karapp,Criss,Colleman,Rambo o Basse..eller inte basse..o inte Jan,de kom för sent, så dem ”missade” höjdpunkten den dagen..

Men köldeffekten måste ha varit, om man kalkylerar med 15m/s o Nordlig/nordostlig vind..alltså vi surfade i 10 minusgrader..
    Det var ju typ 1 grad i luften..men det blir som om det vore vindstilla o 10 minusgrader..kallt!o inget som görs om.

det e vad jag har hört?..hehe

• bonasurf

Medlem
    11 december, 2003 vid 17:11

Hej Arnout!

Kul att ni också ska ner.
    Vi åker ner dagen till Nyårsafton så då ses vi säkert där nere. Var ska ni bo?
    Hälsningar Björn

• frippe-s

Medlem
    11 december, 2003 vid 18:59

gott tryck i 5.0:an!!
    …nu bangade jag visserligen vågorna och begav mig till habo idag men där lärde jag mig ngt viktigt inför kommande vintersurf: det gäller att köra intensivt om man ska hålla sig varm!…började lite lugnt att köra fram å tillbaka när jotte riggade, gick upp efter ett tag å hjälpte till samt bytte fena, efter ett tag var jag lite kall om fingrar å tår men efter kanske en timme började jag köra på som en galning, ingen vila nånstans, inga långa repor, lite plaskande och när det är grunt som i habo lyckades jag faktiskt värma upp mina tår å fingrar igen vilket resulterade i att jag efter typ 2 tim kom upp ur plurret utan att frysa överhuvudtaget, det kritiska momentet blev därmed att byta om å de kan man ju leva med!! …det goa e att jag kör med prolimithandskar med öppen handflata å de kan inte vara på mer än 2 mm… man e nog iofs lite av en viking grin.gif tongue.gif
    …i övrigt satte jotte endast ett episkt mastfall vilket är ovanligt då jotte vanligtvis sätter ett helt gäng fall av den kalibern!
    /fralle

• endy

Medlem
    11 december, 2003 vid 19:38

Kul att höra att du vågade dig ut ”gamle” man wink.gif vi körde Järnet på Dogge och 5,7 var stooort men man hinner inte rigga om så här års, det var kanon annars.

Det blir nog?! sista surfet i helgen innan SA!

Kör Järnet Arnie!

• aerial-arnie

Medlem
    12 december, 2003 vid 09:39

tjena andreas,

yep, imorgon ser mycket lovande ut på sydkusten SSV 13-18: franks om inte fiskeriet igen… sedan söndag med NV 15-20, ska på dope 15.00 så hinner surfa lugnt i 2 timmar. Sen kanske månd/tisd innan vi åker på onsdag till holland och sedan den 29e till SA!!

VI SES DÄR I VÄRME, SOLEN OCH SIDE-OFF LOGHÖGT 4,7!!!

ALOHA
    ARNOUT

• aerial-arnie

Medlem
    12 december, 2003 vid 09:41

Hej björn,

vi åker den 29e dec. Boende är fortfarande lite osäker, antingen hus eller lägenhet (värsta penthouse på femte våning incl ALLT!!)

Har du något på ge?

arnout

• anonym-anvandare

Medlem
    12 december, 2003 vid 10:29

Ska ni dra nu??!
    När det precis börjar bli bra här hemma i Sverige.

Lørdag
    Kuling fra syd og sydøst, 13 til 18 m/s, drejende sydvest og vest, 10 til 15 m/s, til natten kuling fra vest og nordvest, 13 til 18 m/s.

Søndag
    Kuling fra nordvest, 13 til 18 m/s, tiltagende til 15 til 20 m/s, om natten omkring nord, 13 til 18 m/s.

Mandag
    Kuling fra nord og nordvest, 10 til 15 m/s

/Ola -Ronneby

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications