Senaste nytt › Forums › Vågsurfing › Surfa för tjejer?
-
Surfa för tjejer?
Publicerad av delta på 9 maj, 2006 vid 13:20:confused2:
Jag är en tjej som vill lära mig mer om vågsurfing alt windsurfing.
Jag vill veta om det är fler tjejer som är det?Uppskattar tips från både tjejer och killar.
Sufdag eller något annat kul?Allt av intresse tas emot.! Hör av er!
deltasoul@spray.seHa det gött! nu är det sommar!
arild svarade 19 år, 5 månader sedan 10 Medlemmar · 12 Svar -
12 Svar
-
Hej!
Jag och min syrra håller på med lite vågsurfing.
Kul att du víll starta en ny klubb, men det finns reden femme extreme, en ”klubb” för brädåkande tjejer.
-
Var bor du? Bor du i Göteborg så ska du kolla in http://www.gwc.se. Snart är det prova-på-helg för tjejer i Fiskebäck (GBG).
-
Windsurfing säger du? Testa kitesurfing så får du surfat grymt mycke här i Sverige. Sporten växer snabbt och många har upptäckt fördelarna. Mindre tid i vattnet och mer tid på vattnet 🙂 .
Dessutom finns olika inriktningar. Några vill köra vågkiting (grymt likt vågsurfing), några kör speed, några kör wakestyle och new school. Några kör allt samtidigt 😀
Ha de
-
Bara ni inte invaderar våra vågsurf spots så, var en kille som bestämde sig för att Apelviken inte var god nog at kite:a i, så han riggade upp körde i Kåsa, kurorten, sicksackade mellan vågsurfarna, sådär tyckte jag det var.
-
Håller med dig där Daniel, var också ute den dagen och tyckte det var obehagligt med dragen och linerna över huvud på mig, det kom lite för ’tight’ på och jag kunde inte slappna av. Oschysst att tvinga på någon annan på det sättet.
peace
-
Ni har rätt. Det är lättare att väja med kite än att paddla undan på vågbräda. Hör till respekt att inte köra för nära en lineup eller kapa någons våg.
Påpeka gärna för den kitare som kör för nära. Kanske är man mitt uppe i ett åk/ inte tänker sig för / . Fast det kan ju å andra sidan vara ett pucko som provocerar. Då e de bara att klippa av linorna sen på stranden 🙂
-
DanielF wrote:Bara ni inte invaderar våra vågsurf spots så, var en kille som bestämde sig för att Apelviken inte var god nog at kite:a i, så han riggade upp körde i Kåsa, kurorten, sicksackade mellan vågsurfarna, sådär tyckte jag det var.
Tror det blir svårt att öronmärka ett break för vågsurf men vi kan vara lugna. De flesta spots i Sverige ligger alldeles för nära sten och hårda grejer för att det skall falla kiteare i smaken, utom möjligtvis Kåsa då men det är istället en lite för trång strand. -
Jag hade förresten för mig att det var windsurfing förbjuden i Kåsa? Borde ju gälla kite också som är ännu farligare för folk som kommer ivägen.
-
Kopierar mitt svar från en annan tråd.
Kåseberga funkar på SV-SO (känner alla till så det kan bli ganska mycket folk där). Det finns en massa olika spots som funkar på olika vindar från Kivik ner till Kåseberga. På västkusten finns det spots från Helsingborg och uppåt. Mer info tänker jag inte ge, ut och leta och lycka till.
Tillägg;
För vågprognoser, kolla på:
ocean.dmi.dk (klicka på forcast animation och välj vad som passar)
http://www.dmi.dk (klicka dig vidare till farvandsutsigter och välj rätt område)
http://www.windguru.com -
Skye10 wrote:Ni har rätt. Det är lättare att väja med kite än att paddla undan på vågbräda. Hör till respekt att inte köra för nära en lineup eller kapa någons våg.
Påpeka gärna för den kitare som kör för nära. Kanske är man mitt uppe i ett åk/ inte tänker sig för / . Fast det kan ju å andra sidan vara ett pucko som provocerar. Då e de bara att klippa av linorna sen på stranden 🙂
Jag kite och vågsurfar och kitesurfarna har samma väjningsregler som vågsurfarna så är det någon där du kör så kör som vanligt.
oftast är det endast mer erfarna kite surfare som kör i större vågor så ni kan vara lugna.
vi kite surfar iblan kåsa på vintern men då brukar det inte vara många andra ute.
Logga in för att svara.