-
Surfbuss-ekonomi – har jag räknat rätt?
Jaha, så har man då efter 2 års spammande på Surfbussforumet i sökandet efter den perfekta surfbilen kommit fram till att en surfbuss kanske inte är så tokig i alla fall… Man har nått någon sorts upplysning kan man säga.
Satt i fredags kväll och filade på en kalkyl över vad det skulle kosta att äga en surfbuss – mest på skoj sådär (ja, jag är en nörd), och kom fram till följande jämförelse med min nuvarande bil (Seat Ibiza):
Givet:
*Antal mil per år=1500
*Bensinpris=11,64
*Dieselpris=9,89Surfbuss (t.ex. vw T4 diesel, slutet av 90-talet, reggad som LB, drar 0,8l/mil):
*Skatt=3000
*Bränslekostnad=1500*0,8*9,89=11 868:-
*Helförsäkring=14 000:- 🙁Seat Ibiza (liten personbil, bensin, drar 0,65l/mil):
*Skatt=1000
*Bränslekostnad=1500*0,65*11,64=11 349:-
*Helförsäkring=5500:-Det intressanta här är att om man inte räknar med försäkringen så är surfbussen bara 1500:- dyrare per år. MEN efter lite läsande av gamla surfbuss-trådar så visade det sig att man kunde regga om surfbussen till husbil istället och på så vis få ner försäkringspremien. Testade att kolla försäkringspris på en husbil av samma årsmodell som visserligen var 3 gånger så dyr men iaf – 4500:- !!!!!
En husbilsreggad surfbuss skulle alltså kosta lika mycket som min nuvarande lilla bil vilket låter helt befängt – kan det verkligen vara så? Det känns som om jag glömt något.
Disclaimer: i mitt lilla exempel har jag inte räknat med reparationer, värdeminskning och inköpspris. Kostnader för reparationer och värdeminskning känns som om de är ganska lika medan en dieselbuss dock är avsevärt dyrare i inköp.
Logga in för att svara.