Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Surfbuss-ekonomi – har jag räknat rätt?

• Surfbuss-ekonomi – har jag räknat rätt?

Publicerad av fastforward på 27 maj, 2007 vid 22:21

Jaha, så har man då efter 2 års spammande på Surfbussforumet i sökandet efter den perfekta surfbilen kommit fram till att en surfbuss kanske inte är så tokig i alla fall… Man har nått någon sorts upplysning kan man säga.

Satt i fredags kväll och filade på en kalkyl över vad det skulle kosta att äga en surfbuss – mest på skoj sådär (ja, jag är en nörd), och kom fram till följande jämförelse med min nuvarande bil (Seat Ibiza):

Givet:
    *Antal mil per år=1500
    *Bensinpris=11,64
    *Dieselpris=9,89

Surfbuss (t.ex. vw T4 diesel, slutet av 90-talet, reggad som LB, drar 0,8l/mil):
    *Skatt=3000
    *Bränslekostnad=1500*0,8*9,89=11 868:-
    *Helförsäkring=14 000:- 🙁

Seat Ibiza (liten personbil, bensin, drar 0,65l/mil):
    *Skatt=1000
    *Bränslekostnad=1500*0,65*11,64=11 349:-
    *Helförsäkring=5500:-

Det intressanta här är att om man inte räknar med försäkringen så är surfbussen bara 1500:- dyrare per år. MEN efter lite läsande av gamla surfbuss-trådar så visade det sig att man kunde regga om surfbussen till husbil istället och på så vis få ner försäkringspremien. Testade att kolla försäkringspris på en husbil av samma årsmodell som visserligen var 3 gånger så dyr men iaf – 4500:- !!!!!

En husbilsreggad surfbuss skulle alltså kosta lika mycket som min nuvarande lilla bil vilket låter helt befängt – kan det verkligen vara så? Det känns som om jag glömt något.

Disclaimer: i mitt lilla exempel har jag inte räknat med reparationer, värdeminskning och inköpspris. Kostnader för reparationer och värdeminskning känns som om de är ganska lika medan en dieselbuss dock är avsevärt dyrare i inköp.

ola-h svarade 18 år, 5 månader sedan 8 Medlemmar · 23 Svar
  • 23 Svar
  • basse

Medlem
    28 maj, 2007 vid 05:26

Det tråkiga numera är väl att de gjort om reglerna för att regga om till husbil och det då har blivit ganska mycket svårare att få igenom det. Det är vad jag har hört iaf.

• philippos

Medlem
    28 maj, 2007 vid 06:59

Är det verkligen så dyrt med skatt och försäkring när det gäller en lastbilsreggad surfbuss typ T4??? Jag trodde skatten låg kring 1500.- och att försäkring skulle vara billigare än en vanlig bil. Hmm kanske bara var trafikförsäkring då…

• svenne

Medlem
    28 maj, 2007 vid 07:06

Sista T4:an jag hade var en -02:a, den betalade jag runt 5000:- för.

• philippos

Medlem
    28 maj, 2007 vid 07:12

Trafikförsäkring då lr?

• fastforward

Medlem
    28 maj, 2007 vid 07:18

Nu kollade jag försäkringspris på ett tre potentiella surfbussar till och fick kostnader på 8,9 och 15 000 så det verkar skilja ganska mycket mellan de olika objekten. 8 000 skulle jag faktiskt kunna tänka mig att betala om det nu har blivt svårare att regga som husbil. Jag vill nog gärna ha helförsäkring på bussen i och med att jag kommer att ha den som varjedag-bil och de intressanta objekten går för ca 70-80 000.

Angående skatten så tycker inte jag att 3000 är så mycket faktiskt för en diesel. En volvo v70 diesel exempelvis kostar ju 6000-7000 i skatt per år.

• svenne

Medlem
    28 maj, 2007 vid 07:23
    philippos;386333 wrote:
    Trafikförsäkring då lr?

Nope, hel.

• ola_p

Medlem
    28 maj, 2007 vid 07:55

Att hitta en redan husbilsreggad dieselbuss är väl det bästa…

• ola-h

Medlem
    28 maj, 2007 vid 12:06

Om man nu skall räkna på det så tycker jag inte man kan bortse från värdeminskning och räntekostnader (eller motsvarande). Men om du betalar ungefär samma pengar för din buss oms du kan sälja Ibizan för så går det väl iofs på ett ut.

Alternativet till att husbilsregga är att köpa en lång buss och sedan regga som lätt lastbil (pers.bil typ 2 heter det kanske nu). Det krävs ett minst 170cm långt lastutrymme och lastgaller, men med den långa modellen så får du ändå plats med en sätesrad bak. Många långa dieslar är redan reggade på detta sätt.

• fastforward

Medlem
    28 maj, 2007 vid 12:33

@Ola H. 386397 wrote:

Om man nu skall räkna på det så tycker jag inte man kan bortse från värdeminskning och räntekostnader (eller motsvarande). Men om du betalar ungefär samma pengar för din buss oms du kan sälja Ibizan för så går det väl iofs på ett ut.

Alternativet till att husbilsregga är att köpa en lång buss och sedan regga som lätt lastbil (pers.bil typ 2 heter det kanske nu). Det krävs ett minst 170cm långt lastutrymme och lastgaller, men med den långa modellen så får du ändå plats med en sätesrad bak. Många långa dieslar är redan reggade på detta sätt.

Bussen i den klass jag kollat på kostar mer (ca 50%) än Ibizan men inga räntekostnader tillkommer eftersom jag kan betala allt kontant. Värdeminskningen borde bli ungefär lika eftersom surfbussen hade högre nypris.

Jag har räknat lite mer nu och kommit fram till att det kanske inte är så farligt med 8-9000 i försäkring för den lätta lastbilen per år. Totalt blir det då en merkostnad på ca 5000:-/år mot nuvarande bil och det är det ju helt klart värt. Slipper man ett par hotellnätter och hyrbilar så går man snart med vinst. Att regga om som husbil känns onekligen lite meckigt även om det är fullt möjligt att man gör det inom något år ändå allt eftersom bussbyggandet tar form.

Men hur menar du att man ska få plats med surfprylarna om man har en lång lätt lastbil med 2 sätesrader? Det krävs ju lastgaller eller liknande bakom sätena för att det ska gälla. Eller menade du att man bara har i lastgallret under besiktningen? Kan inte detta bli problem om man stoppas av polisen isf?

• ola-h

Medlem
    28 maj, 2007 vid 13:27

@fastforward 386406 wrote:

Men hur menar du att man ska få plats med surfprylarna om man har en lång lätt lastbil med 2 sätesrader? Det krävs ju lastgaller eller liknande bakom sätena för att det ska gälla. Eller menade du att man bara har i lastgallret under besiktningen? Kan inte detta bli problem om man stoppas av polisen isf?

Två sätesrader _inklusive_ framsätena, men det kanske var det du menade.

Givetvis kan man tänka sig diverse kreativa lösningar med lastgallret, inklusive att ta bort det ibland. Man jag skulle givetvis aldrig uppmana till lagbrott… Risken för att polisen skulle plocka dig på att ha underlåtit att komma ihåg att sätta dit lastgallret är nog liten.

Själva utrustningsförvaringen och andra inredningsfrågor finns massa kreativa sätt att lösa. Vill man kunna ha lite passagerare så är det rätt smidigt att ha en sätesrad som man sedan (som vanligt) fäller när man skall plocka in surfprylarna. Alternativt kan man försöka sätta dit ett två-säte bak och få plats med prylarna bredvid. Jag har dock aldrig sett ett tvåsäte som man kan sätta till höger, så denna lösning kan blir lite bökig. En buss med två skjutdörrar kanske är en ide?

Bygger du en egen inredning för rent campingbruk är det antagligen bäst att regga om till husbil. Då finns möjligheter för en inredning som anpassas perfekt för dig och dina behov.

• ola-h

Medlem
    28 maj, 2007 vid 13:30

När det gäller ränta: Rent formellt borde men räkna med räntekostnader även om man betalar kontakt eftersom om du INTE spenderar pengarna (på en buss) har möjlighet att investera dem på andra sätt och får en ränteavkastning. Men som sagt, antagligen överkurs att bry sig om detta och om du intte köper buss så går väl pengarna till surfprylar vilka knappast håller värdet bättre. Så frågan kanske skulle vara vilket som förbättrar din vindsurfupplevelse mest, lite nya prylar eller en buss? Jag tror på buss.

• fastforward

Medlem
    28 maj, 2007 vid 13:54

@Ola H. 386422 wrote:

När det gäller ränta: Rent formellt borde men räkna med räntekostnader även om man betalar kontakt eftersom om du INTE spenderar pengarna (på en buss) har möjlighet att investera dem på andra sätt och får en ränteavkastning. Men som sagt, antagligen överkurs att bry sig om detta och om du intte köper buss så går väl pengarna till surfprylar vilka knappast håller värdet bättre. Så frågan kanske skulle vara vilket som förbättrar din vindsurfupplevelse mest, lite nya prylar eller en buss? Jag tror på buss.

Jo jag tänkte på det jag med och kollade vad jag skulle få om jag satte in 25 000 på mitt sparkonto med 3,75% ränta men det blev bara strax över en femhundring efter skatt så det spelar inte så stor roll. Värdepapper är svårare att räkna med men kan ev. ge högre avkastning.

Jo jag menade 2 sätesrader inklusive förarsätet. Men då krävs skjutdörr till vänster som sagt. Men i mitt fall känns det som om det räcker bra med 3 säten – har inga familj utan bara sambo och antalet resor med fler än 3 personer i bilen är obefintligt.

• luuddee

Medlem
    28 maj, 2007 vid 16:30

jag har en t4 92 den kostar 3600 helförsäkring.. tillägas är att jag teckande den när jag var 20 med..

• fastforward

Medlem
    28 maj, 2007 vid 17:04

@Luuddee 386484 wrote:

jag har en t4 92 den kostar 3600 helförsäkring.. tillägas är att jag teckande den när jag var 20 med..

Tack men jag vill ha en diesel – räknar man på bara skatt och bränsle så blir en bensinare 8 000:- dyrare per år (1500 mil)…

Edit: eller du kanske bara ville informera om vad din kostade i försäkring – jag gjorde en kalkyl hos Tennant och fick 9864:-/år på din buss 🙁 Inte nog med att man bor i den vindfattigaste hålan i Sverige – det ska vara svindyrt att ha surfbuss också…

Edit 2: Hos trygghansa kostar det iofs bara 5600. Konstigt, Tennant brukar ju vara billiga.

• eddie

Medlem
    28 maj, 2007 vid 20:19

De olika f-bolagen brukar vara olika dyra på olika produkter. De delar nog upp marknaden lit emellan sig på det sättet

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Surfbuss-ekonomi – har jag räknat rätt?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.