Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Surfbuss-ekonomi – har jag räknat rätt?

• ola-h

Medlem
    29 maj, 2007 vid 07:33

@fastforward 386488 wrote:

Tack men jag vill ha en diesel – räknar man på bara skatt och bränsle så blir en bensinare 8 000:- dyrare per år (1500 mil)…

Det skiljer iofs rätt mycket i pris på bensinare och dieselbussar och det bär man nog ändå ta med om man vill göra en beräkning. Troligen (=säkerligen)lönar sig diesel ändå.

Om du kan nöja dig med endast säten fram (förarsäte + dubbelsäte) så är du ju i en bra sits att regga om även en kort buss. De korta är lite smidigare trots allt, speciellt i stan. När du kollar på bussar, kom ihåg att de som kallas caravelle typiskt har en mer ombonad och betydligt tystare inredning samt en mer konfortbetonad fjädring än de som kallas transporter. Tidiga Multivan ligger någonstans mitt emellan medan senare multivan allt mer glider över åt lyxhållet. Det är dock rätt stor priskillnad på caravelle och transporter, men om man har vissa ”personbilskrav” så kanske det ändå är en Caravelle man skall kolla efter, även om man tänker sig att slänga ut sätena.

• fastforward

Medlem
    29 maj, 2007 vid 08:22

@Ola H. 386642 wrote:

Det skiljer iofs rätt mycket i pris på bensinare och dieselbussar och det bär man nog ändå ta med om man vill göra en beräkning. Troligen (=säkerligen)lönar sig diesel ändå.

Om du kan nöja dig med endast säten fram (förarsäte + dubbelsäte) så är du ju i en bra sits att regga om även en kort buss. De korta är lite smidigare trots allt, speciellt i stan. När du kollar på bussar, kom ihåg att de som kallas caravelle typiskt har en mer ombonad och betydligt tystare inredning samt en mer konfortbetonad fjädring än de som kallas transporter. Tidiga Multivan ligger någonstans mitt emellan medan senare multivan allt mer glider över åt lyxhållet. Det är dock rätt stor priskillnad på caravelle och transporter, men om man har vissa ”personbilskrav” så kanske det ändå är en Caravelle man skall kolla efter, även om man tänker sig att slänga ut sätena.

Tack för infon men det känns mer ekonomiskt sunt att lägga ut 20 000 extra på en diesel mot att slippa betala 8000 per år i ökade omkostnader. Efter 2,5 år har det ju betalat sig. Dessutom kommer dieseln förmodligen inbringa ett högre andrahandsvärde.

Jo jag har faktiskt börjat snegla på den korta T4:an nu också, själv har jag kört en massa lätt lastbil (modell gigantiska) i mina dagar och snirklat omkring på smågator i stan men sambon har relativt färskt körkort ännu och skulle säkert uppskatta en mindre variant de gånger hon lånar bilen.

Problemet är att jag har ganska stora prylar och det kan bli hårt att få in dem i den korta modellen. Brädan är 255 och längsta masten en 490 – vet inte riktigt vilken pryl som är längst men det blir säkert svårt att lasta i ett utrymme som är knappt 250 långt. Jag har sett att vissa lägger grejerna på snedden och skär upp hål i mellanväggen så att man kan sticka in lite under förarstolen men det känns inte riktigt klockrent. Jag ska försöka provlasta en kort T4 någonstans och kolla vilka ingrepp som krävs. Å andra sidan kanske det inte är så svårt att montera bort mellanväggen mellan besiktningarna. Eller så går man hela vägen och reggar om som husbil och slipper mellanväggen helt.

Angående de olika T4-modellerna så verkar det knappt finnas några Caravelle och Multivan med dieselmotor och de kostar över lag mer. Dessutom är ju oftast Transportern redan reggad som lätt lastbil så att man slipper det bestyret.

• ola-h

Medlem
    29 maj, 2007 vid 09:09

@fastforward 386658 wrote:

Angående de olika T4-modellerna så verkar det knappt finnas några Caravelle och Multivan med dieselmotor och de kostar över lag mer. Dessutom är ju oftast Transportern redan reggad som lätt lastbil så att man slipper det bestyret.

Precis, därför blir det större priskillnad på caraveller (mellan bensin och diesel). Så ett sätt att se det är att du genom att välja en diesel-transporter prioriterar bort en del komfort relativt en bensin-caravelle.

När det gäller lastlängd så är nog 490 resp 255 på gränsen. Min 460-mast går in på golvet (där utrymmet är lite kortare pga en lite ”tröskel” mot förarutrymmet) ned några cm tillgodo. Det är sedan kanske 10cm till den ”låda” som förarstolen står på. Denna har dock en liten fördjupning i sig och räknat in till botten av denna är det ca 20cm tillgodo. Så placerar man 490-masten rätt så borde den gå in (förutsatt att både bitarna av den är lika långa dvs att inte delen med ”skarvbiten” är längre än den andra).

När det gäller brädan så mäts de oftast längs botten vilket betyder att en 255-bräda oftast inte är längre än 240-245 mätt ”horisontellt”. Precis på gränsen även här, alltså.

• philippos

Medlem
    29 maj, 2007 vid 17:38

@fastforward 386658 wrote:

Problemet är att jag har ganska stora prylar och det kan bli hårt att få in dem i den korta modellen.

Jag vet inte hur ofta du köper nya surfprylar men att välja den längre för att din bräda är 255 cm lång låter lite lustigt. Nästan alla nyare brädor är väl under 250 cm, många tom under 240 cm (t.ex. min freestyleplanka, 107 liter, 239×67). I ditt fall skulle jag rekommendera att du lägger brädan på tvären tills du köper en nyare surfutrustning. Du lär ju byta surfutrustning fler gånger än bil/buss.

• En del verkar föredra den långa främst för att man får mer plats till annat (t.ex. våtdräkter, reservdelar, mat och kläder) än rena surfprylar. Några andra fördelar känner jag inte till.
    • Vad jag vet finns endast de sk. högtaken till den långa modellen. Fördelen är ju att man får ståhöjd i skåpet medans nackdelen sägs vara att det kostar extra för bilar över 2 m att åka färja till typ danmark.
    • Fördelarna med den korta modellen är väl att den är smidigare i form av kortare svängradie och lättare att parkera pga längden. Finns det fler fördelar? Jag antar att de drar ungefär lika mycket soppa.

Själv är jag nämligen också lite sugen på just en T4 diesel, den korta, från sent 90-tal. Antar att du, Ola, har den korta??

• philippos

Medlem
    29 maj, 2007 vid 18:02

En sak jag undrat lite över är hur bra man sitter i en transporter med tanke på att den har en fast vägg strax efter förarstolen. Det blir ju jobbigt att åka på långa surfresor om man inte sitter skönt.

HUr upplever ni transporten? charter eller limmo?

• fastforward

Medlem
    29 maj, 2007 vid 19:36

@philippos 386790 wrote:

Själv är jag nämligen också lite sugen på just en T4 diesel, den korta, från sent 90-tal. Antar att du, Ola, har den korta??

Känns som om det kommer att bli budgivningskrig på T4 i stockholmstrakten framöver 😀

Jo du har rätt i att det känns lite skumt att köpa buss med avseende på den bräda man har för närvarande. Å andra sidan är jag tämligen säker på att jag kommer att behålla den 1-2 år till eftersom jag planerar att sambon ska lära sig surfa på den… Sedan vill jag nog även i fortsättningen ha en utrustning för lättvind när man bor i sthlm, man får så många fler dagar på vattnet då. Därmed kommer 490-mast med tillhörande stora segel hänga på ett bra tag till framöver. Men som sagt, jag ska testa att provlasta en kort T4 och se hur grejerna får plats. Jag kommer dock inte satsa på en med högtak eftersom de gånger man bor i bussen kommer att utgöra en så liten del av de totala resorna att det inte är värt den extra bränsleförbrukningen.

• philippos

Medlem
    29 maj, 2007 vid 19:50

Låter smart om du nu ska fortsätta med stora prylar. Annars kan man satsa på kite som lättvindsalternativ. Kite är väl iofs inte heller helt optimalt här i Stockholm (svårt att hitta öppna ytor) men jag tycker det ser roligare ut än typ formula. Fast vad vet jag egentligen, jag har ju inte testat något av dessa. En fin fördel är iaf att kiten tar mindre plats i bussen. Omväxling förnöjer!

• ola-h

Medlem
    30 maj, 2007 vid 18:44

@philippos 386790 wrote:

Japp, jag har en kort. Multivan 92 med urtagbar rätt snajdig campinginredning. Bensinare dock. På önskelistan står en lång diesel caravelle. Främsta anledningen till att skaffa lång är för min del att jag vill ha lite mer plats för de två barnen + packning när vi familjesemestrar samt att jag vill kunna lastbilsregga den med en sätesrad kvar bak för att kunna köra som familjebil på vintern. Annars skulle jag nog ta en kort.

Har inte kört 90-talare med mellanvägg, så jag vet inte hur det inverkar på sittkomforten.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Surfbuss-ekonomi – har jag räknat rätt?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.