Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Surffilmer på konfen – standard??

• Surffilmer på konfen – standard??

Publicerad av anonym-anvandare på 16 januari, 2005 vid 22:26

Det verkar som om det skulle behövas en standard för att coda alla surfrullar som läggs ut… Olika spelare. Codecs. Upplösningar, bilder/sek komprimeringsteknik o.s.v…

Ok alla använder inte samma redigerings program eller tom operativsystem..

Men det känns lite surt att spendera 1 timme för att kolla 3 minuter film…

Förslag… Vad ger Most-Bang-For-The-Buck kvalitet kontra komatibilitet osv?

Filformat:mp4 , avi ,wmv, mpeg
    Codecs: Finns 70 miljoner olika
    Upplösning: 720×576 , 320×240

stang svarade 20 år, 9 månader sedan 9 Medlemmar · 22 Svar
  • 22 Svar
  • rasmus_w

Medlem
    17 januari, 2005 vid 00:47

Som jag förstått det så: Quicktime och Windows Media Player finns till både Mac och Windows. Problemet är att på Mac är Windows media player kass och i Windows suger quicktime-spelaren. Alltså vill man ha nåt som funkar i qt-spelaren om man har Mac och nåt som funkar i windows-playern om man har Windows.

Har man Linux kör man Mplayer och den rockar oavsett format. Den är så bra att Micro$oft baserade Xboxens mediaspelare på Mplayer.

• gurra1978

Medlem
    17 januari, 2005 vid 06:34

Jag tycker en standard låter larvigt. Det är ju era burkar eller er det är fel på. Vad gäller codecs så kan du ladda ner ett schysst allt-i-allo-pack HÄR! Testa det, det kanske löser många fel för er som saknar codecs. Många filmer kommer nu i Quicktime men merparten (gissar på 90%) har nog Windows. Men Quciktime funkar perfekt på min burk, enda nackdelen är ju att man inte kan dra upp filmen på helskärm (vad jag vet iallafall) och det suger riktigt hårt.

• styret

Medlem
    17 januari, 2005 vid 10:51

mp4 är fan gutt.
    vlc-spelaren gjorde under för min slöaburk och många olika format men ja, jag gillar mp4 i QT

• sirjohnirie

Medlem
    17 januari, 2005 vid 12:47

Gurra! Jag trodde du var mr.hacker här på konfen, prova kortkommando ctrl+f så har du fullskärmsläge i QT.
    /Johan

• gurra1978

Medlem
    17 januari, 2005 vid 12:55

Svar till:

prova kortkommando ctrl+f så har du fullskärmsläge i QT.

[/ QUOTE ]

NEJ, det funkar inte alls. Det finns inget sådant kommando ens i min version (S-6.5.1) av Quicktime. Det finns halvstorleken, normal och dubbla. När man tar dubbla så får man superstorbild (den rymms inte ens på skärmen). Fyfan vad puckat program.

• anonym-anvandare

Medlem
    17 januari, 2005 vid 13:08

Använd Real Player och kör ’Full Screen Theater’, funkar klockrent med mp4-filer.

Irie Man

• imported_borje

Medlem
    17 januari, 2005 vid 14:37

Gör som jag och koda i wmv-filer. Kan göras i de flesta redigeringsprogram men även i movie maker som alla har i windows!
    wmv-filer kan även alla se utan problem. Bir bra kvalite och tar inte allt för mycket plats tycker jag.

• sirjohnirie

Medlem
    17 januari, 2005 vid 15:09

scummttt… confused.gif Min QT-spelare version S-6.5.1 har under fliken ”Film” fullskärmsläge med kortkommando ctrl+f, kolla själv:

• anonym-anvandare

Medlem
    17 januari, 2005 vid 15:12

Du kanske har quicktime pro som kostar pengar?=). I min gratisversion finns inget sådant läge…

• sirjohnirie

Medlem
    17 januari, 2005 vid 15:23

Aah.. det kanske e möjligt att jag laddat hem nåt crack eller reg-key som gjort att min spelare uppgraderats till pro. Internet är ju till för att hämta information…hehe. Får du upp en ruta när du öppnar programmet där dom frågar om du vill registrera eller uppgradera till pro-versionen? Isf är det bara att ladda hem en serial, eller regkey och fylla i smile.gif

• sirjohnirie

Medlem
    17 januari, 2005 vid 15:28

Japp det stämde, kolla under ”redigera–>inställningar–>registrering. Skicka pm så kan jag hjälpa dig med resten wink.gif

• ola_p

Medlem
    17 januari, 2005 vid 15:41

Ja, man behöver ett serienummer för att få fullskärm i QT. Det är dock inte så svårt att få tag på om man skulle vilja…
    Media player på mac är så uselt att det är ett skämt (klarar inte ens alla win media format…). QT på windows ska väl inte heller vara nån hit har jag hört. Även om det numera funkar rätt ok. Dock saknas ju fullskärmsläget i den icke upplåsta versionen.
    Alltså, wmv och mov är inte det bästa sättet att sprida film på.
    De flesta övriga format funkar finemang i VLC (http://www.videolan.org).

Vad gäller bästa kvalitet per mb. Så tippar jag på att MP4 AVC (H.264) är en bra ide, hyggligt kompabilitet mellan operativ (installera VLC), och bra kvalitet. Sorensen Pro 3 är också bra, men jag har för mig att man får en QT fil, inte säker dock.

Sen är det väl en del som klipper i riktiga skräpprogram som moviemaker och iMovie… Moviemaker bara exporterar till wmv? iMovie klarar dock att skicka ut mp4or åtminstånde, dock med en ganska dålig encoder.

Inte helt självklart men…
    Jag röstar för mpeg2 eller mp4 AVC!

• sirjohnirie

Medlem
    17 januari, 2005 vid 16:01

Fan, trots min uppgradering tycker jag överlag att Mp4-filerna ger dålig bild och hackar ofta. Har iofs bara provat på windows system, kanske är raka motsatsen för Mac crazy.gif . Mp4-formatet har alltså på samma dator hackat och knasat medans wmv och avi filmer funkat bra och dessutom tagit mindre plats. Mp4-AVC har jag mig veterligen inte sett någonting i, kankske finns ngt exempel bland filmerna i omröstningen måntro? Annars håller jag med dig att VLC-spelaren är strålande och klarar det mesta galant. Hur kompar den med mac? Min VLC klarar av alla format jag stött på än så länge inkluderat Mp4. Kanske beror på att jag har en massa bra codecs installerade.
    Det kanske är så att alla borde ha VLC-spelaren så spelar inte formatet så stor roll..

/j

• stang

Medlem
    17 januari, 2005 vid 16:01

Jepp har kört VLC hur länge som helst och det är helt underbart!!! DEt fina med VLC är att den har inbyggda codecs dvs du behöver inte bry dig smile.gif Bara att pumpa film tills ögonen blöder. Det enda format som VLCn har problem med (som jag märkt) är wmv jag är lite osäker på hur det är med mp4, någon som vet?

• sirjohnirie

Medlem
    17 januari, 2005 vid 16:12

Så är det ja, inbyggda codecs.. Provade spela ”en kul liten film” som är i wmv-format med vlc-spelaren och det funkade kanon! Hur funkar den för er mac-användare?

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications