Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Surfpartner DRY,

• Surfpartner DRY,

Publicerad av anonym-anvandare på 7 augusti, 2005 vid 19:47

Är den brädan nå att ha för en nybörjare? Kan få tag i en Surfpartner DRY med 2 kompletta riggar, 3 segel.

allt detta för runt 3000 kr. blir jag lurad? eller är det bra? vad ska jag tänka på om ja ska köpa den?

anonym-anvandare svarade 19 år, 8 månader sedan 12 Medlemmar · 21 Svar
  • 21 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    7 augusti, 2005 vid 19:52

om jag inte minns fel är DRY från 1985, ca. Det är allltså en liten, gammal och SVÅR bräda för en nybörjare. I synnerhet om riggarna också är från mitten av 80-talet bör du nog undvika paketet.

• jester

Medlem
    7 augusti, 2005 vid 20:01

Svar till:

Är den brädan nå att ha för en nybörjare? Kan få tag i en Surfpartner DRY med 2 kompletta riggar, 3 segel.

allt detta för runt 3000 kr. blir jag lurad? eller är det bra? vad ska jag tänka på om ja ska köpa den?

[/ QUOTE ]

Tyvärr är den inte värd en krona. Var dålig redan när den kom. Väger väl ca 20 kg, ganska låg volym, mastfoten sitter framme i fören. Kort sagt en av tidernas sämsta brädor… wink.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    7 augusti, 2005 vid 20:10

Tack för dom snabba svaren. Då blir det inte den då. Har ni nå tips på vad man ska skaffa för komplett sett för runt 5000 kr? Nybörjare. Bräda, rigg, segel, fena etc. Finns det nå nya kompletta sett för runt den prislappen?

• stinger

Medlem
    7 augusti, 2005 vid 20:34

Du blir helt klart lurad om du köper den för 3000:- Jag köpte ny komplett DRY 1987 (min första ”lilla” bräda) för typ 5000:- Den var omodern redan då så bara året efter bytte jag den mot en modernare epoxibräda.

Ett tips kan vara att kolla köp o sälj här på Steffo. Du kan nog plocka ihop betydligt bättre grejor för 3000 än en gammal DRY.

• anonym-anvandare

Medlem
    7 augusti, 2005 vid 20:56

http://0108dev.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=4041

vad ska man skaffa för segel/rigg å allt vad det heter till en sån där bräda?
    är det där en bra nybörjarbräda? tycker det är rätt så dåligt att det inte finns så många startpaket till hyffsade priser.

• anonym-anvandare

Medlem
    7 augusti, 2005 vid 21:02

minst 150l tycker jag att du bör ha.. jag började med 150 i år och väger 75 .. inte helt dumt att börja med att hyra och känna sig fram.. det lönar sig nog eftersom det minskar risken för felköp

• martin

Medlem
    7 augusti, 2005 vid 21:12

Om AHD:n fungerar som nybörjarbräda beror på vad du väger och till viss del vart du har tänkt segla. En 100-litersbräda är klart vinglig för en ovan 75 kg:s surfare, men tillräckligt stadig om du väger 60kg. Om du seglar där det är långgrunt och stadig vind, tex Haga Park, klarar du dig med en lite mindre bräda än om du seglar i byig skärgårdsvind eller i en insjö.

Lämliga segel till den angivna brädan är segel från -00 och framåt och storleksmässigt kan det vara lagom med ett 6.0-6.5 om du har tänkt nöja dig med ett segel. Två segel är ett klart bättre val och då är ett 6.5-7.2 och ett 5.2-5.5 den bästa lösningen i mina ögon.

• Knatte

Gäst
    7 augusti, 2005 vid 21:17
  • anonym-anvandare

Medlem
    7 augusti, 2005 vid 21:17

Okej. vad sägs om en BIC T2 ?

Vad bör man tänka på när man skaffar allt till riggen? Är det nå saker som inte passar med varann eller ?

• anonym-anvandare

Medlem
    7 augusti, 2005 vid 21:28

om vi vänder på allt. smile.gif jag har 7 000 kr (förtillfället) att disponera på ett komplett nybörjarpaket. finns det nå vettigt för det, eller måste ja hosta fram mer pengar?

• bonasurf

Medlem
    8 augusti, 2005 vid 08:09

Svar till:

Du blir helt klart lurad om du köper den för 3000:- Jag köpte ny komplett DRY 1987 (min första ”lilla” bräda) för typ 5000:- Den var omodern redan då så bara året efter bytte jag den mot en modernare epoxibräda.

Ett tips kan vara att kolla köp o sälj här på Steffo. Du kan nog plocka ihop betydligt bättre grejor för 3000 än en gammal DRY.

[/ QUOTE ]

Ha ha jag köpte ett komplett dry kit ung 88 ur surfpartners konkurslager ungefär då för 2450 kr. Han borde skämmas.

• johanc

Medlem
    8 augusti, 2005 vid 08:23

Närå.. 7000 pix kan du kitta upp dig ganska bra med.. sen tillkommer ju alltid lite småplock. Av de brädorna som stod ovan är väl Vipern ett riktigt bra köp.. Körde lite på en sån som noob och det var en av de första brädor jag planade på.

MVH

JohanC

PS Registrera dig så man känner igen dig pöjk!! DS wink.gif

• j0han

Medlem
    8 augusti, 2005 vid 11:16

here i am (jag som var ”Anonym”)

JohanC, men vart kan ja hitta ett kitt för dom pengarna då? Eller rekomdenerar du att ja köper bräda + fena tillsammans sen en komplett rigg för sig ?

• rasmus_w

Medlem
    8 augusti, 2005 vid 22:49

Svar till:

Okej. vad sägs om en BIC T2 ?

[/ QUOTE ]

Jag har en T2 75. Den är trevlig. Stor och lättseglad, om jag nu kan bedöma sånt, jag har kört sen -88 eller nåt sånt. Min enda invändning är att däcket är halt, något du inte kommer märka alls om du seglar med skor men som kan leda till ett något ”skitnödigt” fotarbete om du (som jag) helst seglar barfota.

• anderslu

Medlem
    8 augusti, 2005 vid 23:27

Haha!

Har dragit runt på en Surf Partner DRY i något år nu (fick den gratis med 2 nyare riggar smile.gif)
    men den är lite bångstyrig. Har just köpt ny bräda dock, Surf Partnern rekommenderas inte…

Dessutom har den nästan gått av på 3 ställen, dom brädorna kanske har gjort sitt nu tongue.gif

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Surfpartner DRY,

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.