Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Surfzone på Facebook för vinduppdateringar
-
Surfzone på Facebook för vinduppdateringar
sonkie svarade 14 år, 9 månader sedan 10 Medlemmar · 27 Svar
-
Tack!
Vet inte riktigt om det går och göra undertrådar, men att göra 3 trådar som delar in skåne hade ju inte varit omöjligt, sen kan man i sin post alltid skriva vilke spot man befinner sig på. Man kanske ska använda ngn typ av mall då man postar info (precis som du sa)
SPOT: Habo Ljung
VIND: ca 6m/s
KITE STORLEK: 11m2
osv…Vad gäller iphone vs android så ger vi oss inte in i den diskussionen 🙂
-
Ju enklare det är desto fler kommer nyttja det, och det är ju precis vad vi vill.
Jag är väldigt dåligt insatt i Twitter men om det är som att bara skicka ett SMS och det går att få ihop på ett bra sätt är jag självklart för det.Nej, vi skippar den diskussionen =).
-
Bästa vore igentligen göra ett eget ”vindforum” kategori på ”populära” spots och sen en övrig.
Skulle kunna se ut som följande ex.Vindrapport
- Landskrona / Lundåkra
- Sölvesborg / Tredenborg
- Öland / Ottenby (Sydspets)
- Övriga spots
Logga in på forumet vi din smartphone, välj Forumet vindrapport, leta reda på RÄTT subforum för den plats du är på skriv in följande information
Datum : 2010-07-21
Tid : 14:55
Vind : Sydlig 4.5m/s
Notering : 25 grader i vattnet och glassbilen är här!!! 😉Detta tar ca 5min att göra. Allt som behövs är en Admin som lägger upp ett extra forum, får en lista eller kanske rent av vet de flesta populära spots för vindsurfing/kite redan.
Skulle det va en plats som är populär och inte finns i listan av subforum, posta din rapport under övriga spots med en extra notering att ni vill få upp den som sub.Regler för att det ska bli ett eget subforum kan man ju sätta att ex. man vet att det är ett typiskt tillhåll för ex. 10-15 utövare som använder platsen.
Under sub kan man ex lägga upp en sticky med information om platsen i övrigt ex om det finns en klubb där, vilka regler som ex. finns på platsen, finns där en shopp? etc etc.
Med andra ord få lite struktur på det, dels ska du hitta aktuell vindrapport och för dem som kanske är på lite roadtrip ska också kunna hitta lite information.
Övrigt så krävs det kanske 1-2 personer som håller lite ordning på det och för guds skull.. Håll det ”clean”. Det är till för rappporter och inte på en 14is nivå som ex.
”OMGROFLLOL Det blåser orkanvindar med 20m vågor och brudarna står och väntar på mig så jag har inte tid längre att fippsa med rapporter”Glöm då inte att de flesta smartphones är kompatibel med RSS.
Aktivera de spots som du är intresserad av via Ämnesprenumeration och du kan få kontinuerliga rapporter till din telefon via RSS.
Kan dock va väldigt irriterande om man sitter på jobbet och helt plötsligt så dyker en rapport upp på din favoritspot med kanon vind :grin:. Kanske Dags att skita i den där övertiden den kvällen.Det är mitt förslag på hur det skulle kunna se ut vart fall och man slipper alt med facebook/Twitter.
-
Kjello
Gäst21 juli, 2010 vid 15:38Orkade inte läsa alla inlägg nu, men fattar inte problemet med Android.
Min gamla Nokia e66, funkar med allt på surfzone, den kommer ihåg användarnamn och lösenord, så det är bara att surfa in och skriva, sen kan jag lätt spara extra länkar så jag kommer direkt till vilken tråd jag vill.
T,o,m, tillbaks till ”inlägget” jag skrev sist (den länken spars som senaste automatiskt).
Bara surfa ut och skriva / läsa vidare, funkade från Mui Ne i Vietnam med Vifi vintern -09
Och det fungerade lika bra men trögare från Indien med mobilkontantkort gprs i vintras.. -
Hur som helst behöver vi göra en egen kategori som heter Vindinformation och sedan under kategorier som är de olika spotsen/zonerna. på så vis kan man hålla isär det. Sen lite regler för hur man postar. Har man smartphone är det inga problem och koppla upp sig, via webbrowsern eller en app. Att endast skicka ett sms kommer aldrig funka om det ska upp på forumet.
Kan någon Admin utvärdera och se vilka möjligheter som finns. -
Varför krångla till det. Windalerts app för iPhone/iPad är ju grym för västkusten och skåne. Östkusten sämre dock.
Blir förmodligen mer realtid med den än att hoppas på att någon ska gå upp ur vattnet och rapportera.
(By the way intressant med en tjänst där app’n är bättre än webben, så döm inte ut den utifrån att kolla deras websida). -
Tycker du missar poängen, det är ingen som säger att någon ska springa upp ur vattnet för att liveuppdatera 1ggn per minut utan mer att då man kommer fram lägga en rapport eller då man ”vilar”.
De flesta rapporter som du hittar medelar ju kustväder x km från kust och vad jag har upplevt kan det ju vara stor skillnad på hur mycket det blåser i ”surfområdert” och vad som faktiskt står. Men självklart blåser det upp till halv storm så funkar det ju klart med väderrapporter… -
Ju mer information om vinden man har ju lättare blir det att ta ett beslut.
Det är väl framförallt vid marginella vinddagar (eller då man inte är säker på om riktningen är rätt för att vinden ska komma in) som LIVE-rapporterna kan vara oerhört användbara.Och en LIVE-observation är så mycket mer värt än en vindmätare ute till havs.
Ta till exempel Landsort som är närmsta vindmätare för Torö, en ö som ligger en bra bit ut i havet, och dessutom sitter på hög höjd, det är stor skillnad på vinden där och vid Torö stenstrand. Just då skulle en LIVE-observation vara guld värd. -
Ja kan inte annat än och hålla med på senaste inlägg, tycker det går han i hand med det jag skrev tidigare. Så summan av kardemumman: det jag efterfrågan är en möjlighet att posta uppdateringar in i speciella trådar för olika orter in i forumet. Att posta ska vara enkelt och ska gå och göra från exempelvis en nyare mobiltelefon. Det finns ju bra förslag iu tråden. Bara att enas om hur vi ska göra och sedan få det gjort!
-
Jättebra idé. Gör det så enkelt som möjligt bara. De flesta har ett FB konto så nog lättast så. Då kan man välja att posta en uppdatering/info antingen via FB eller via Twitter. Allt samlas ändå på samma ställe. Om man tex Twittrar kan man välja att dessa tweets också läggs upp på FB. Det görs väldigt enkelt.
Vore supertrevligt om folk talade om var dom var och om det var bra/dålig vind etc. Har suttit på stranden alltför många gånger o väntat på vind och folk : (/Sara
Logga in för att svara.