Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Svar till Fågelskådarna och Länsstyrelsen

• zebulon

Medlem
    2 februari, 2005 vid 23:54

Ja, fast rimligtvis ligger bevisbördan hos gubbarna som vill införa förbudet. Borde nog räcka att bemöta försök till sakliga bevis att de små pipen störs–men jag tror inte att det kommer några sådana på mycket länge… Johan har ju skrivit ett väldigt bra brev till Laholms kommun. Har precis ”jobbat” lite på en del formuleringar… Kanske går att använda här oxå!?

/Jonas
    http://www.airborn.se

• kamaaina

Medlem
    21 mars, 2005 vid 03:28

Om kite forbuds borde vael allt ”liv” forbudas..sasom badliv, segelbatar, motorbatar, kajaker etc. Nej, det e bara bittra gubbar o kaerringar som aldrig hade ngt kul att gora naer de sjaelva var sma som maste hacka pa ngn anna for att ma bra. All respekt for faglarna, men va fan handlar detta egentligen om…inte fan om faglarna i alla fall. Ni skall se att samma gubbar o kaerringar inte ens aer fagelskadare utan bara vill ha bort kitearna…sa tror jag det e. Att sedan motivera ngra fagelskadare….tja jag vet inte, men inte fan kan man forbuda sadana saker….

• anonym-anvandare

Medlem
    23 mars, 2005 vid 16:00

Konstigare saker har hänt förr, så det finns nog all anledning att ”mota Olle i grind”!!! Vore ju förjvlgt om ”de” skulle lyckas…

/Jonas

• tomw

Medlem
    26 mars, 2005 vid 22:04

Det var en man där idag, snackade runt om vår ”intrång”. Jag blir så ledsen…..först var det MTB i Los Angelse 1978-förbud överallt nu, sedan vindsurfing på Surfriders på Malibu, förbud där också. Nu KS.

Det som händer har inget att göra med fåglar. Det handlar om att ”vi var här först, ni orsaker trängsel” Alla vill behålla sitt rekreations områden till sig själv och närmaste. Dela med sig! o nej.
    Men man använder ”vetenskaplig” argument, som är inte alls vetenskaplig.

Sysselsättning, det håller inte, det är 2st under 18 som KS! Argumetera mot grundpåstående att KS stör fåglarna mer än anna mänsklig aktiviter som båtar, motocross eller bara promenad. Enskild iaktagelser är inte vetenskaplig, det kan finnas en mängd skäl till att fåglar inte finns i närheten.

När det gäller miljöstörning, är det glömt att Blå-gröna alger, övergödning och utfiskning har det största påverkan!?

Hoppas att vi kan stoppa dessa miljö-fundementalisterna.

MVH TomW

• eagletech

Medlem
    26 mars, 2005 vid 22:30

Hallå Tom och alla andra som kitar
    Det är bara så jävla tråkigt med folk som vill förbjuda kiting på dessa ställe.Dom finns överallt dessa människor som bara går runt och gnäller på allt och alla,så det handlar nog inte så mycket om fåglar utan mer om att dom tror dom äger allemansrätten och kan få bort folk från (deras område) mad.gif
    Kass för vår sport om alla som springer runt och gnäller ska få rätt ,Se bara vad som hände i klagshamn.
    mad.gif

• kaiser

Medlem
    27 mars, 2005 vid 07:37

Fick lite rysningar igår. Förra säsongen med allt babbel om fåglar hit o dit bidrog ju till en negativ stämning. Hoppas vi slipper det i år.

Personligen tycker jag när det gäller näset att vi inte kitar i lagunen och andra dammar. Givetvis håller vi oss till d regler som gäller vid måkläppen vid falsterbo golfklubb . I övrigt nu till sommaren så visar vi hänsyn till badare och andra, precis som alltid annars.

Eftersom det inte finns något förbud kan de inte förbjuda oss att kita, men skulle vi kita på extra känsliga ställen som ovan nämnda tror jag att ett för ev. förbud kan påskyndas, och därmed kan betydligt fler ställen komma att beröras.

Personligen tror jag dessa personer har ett sjukligt intresse av fåglar, och därför är det stötande att vi gör intrång på ”fåglarnas mark”

• tomw

Medlem
    29 mars, 2005 vid 19:16

Kaiser o andra,

Det vore mycket bra om någon som är en Näset ”lokal” (bor där nere) och är aktiv i KS scenen skrev ner en ”code of KS behavior” (sorry english is my hemspråk).
    Detta skulle har 2 syfte:
    1. Alla nya KSurfare och non-locals skulle veta vad som gäller och klanta inte till det med enstaka incidenter. Dessa enstaka incidenter har en tendens att var det som lyftas fram i debatter.
    2. När väl diskussioner kommer igång med Fågelåskådarna och Länstyrelse (det kommer) har man redan egna ”frivillig restriktioner” som visar att man är ansvarstagande och vettig folk. Myndigheter brukar försöka slippa lagändringar och långbänkar, och en frivillig lösning kanske sätter stop för det.

Det som skulle vara snyggt är att skanna in en karta över Näset och rita in rekommenderat KS områdena, och ställen man ska inte KS. Till detta kan man ha en ”code of behavior”. Lägg upp den på detta och andra forum.

Är det någon som nappar på detta förslag?

MVH TomW

• nn4an_mike

Medlem
    29 mars, 2005 vid 20:04

Jag tycker din idé låter kanon laugh.gif

• pjoter

Medlem
    29 mars, 2005 vid 20:55

låter som en kanonide!
    kanske trycka upp den å sätta på vanliga kiteställen t ex tippen. e nog inte många utomstående som vet att det e fågelskyddsområde norr om tippen t ex. jag hade ingen aning om de å har ändå kört där rätt många ggr nu.
    en annan ide vore att försöka lägga upp lite kiteinfo på vellinges hemsida, kommunen borde vilja ha den reklamen å där kan man också lägga upp dessa rekommendationer. om vi kluddar ihop de med den kartan fågelskådarna gav osså fixar en liten diskussion så visar vi ju att vi är mkt ansvarstagande utan lagar. då blir det nog lugnare när folk gör fel också. vi har ju gjort vad vi kunnat kan vi visa på.

• yaqup

Medlem
    1 april, 2005 vid 09:23

här får man köra under det röda.

1= höllviksstrandsbukten/tippen OBS lägg märke till mellanrummet, där får man inte köra.
    2= skanörs hamn. här vill man inte köra en varm sommardag p g a massor med folk
    3=falsterbostrand. här vill man inte köra en varm sommardag p g a massor med folk
    4=Parkvägen. här vill man inte köra en varm sommardag p g a massor med folk

• egget

Medlem
    8 april, 2005 vid 18:02

Var hittade du info om var det är tillåtet att kita?
    Jag var inne på Vellinge kommuns hemsida och hittade inte nåt.

/Egget

• gogga

Medlem
    8 april, 2005 vid 18:32

Det är taget från hans egen hjärna. Markeringarna är där vi brukar åka, och där det inte är naturreservat..
    Detta har alltså inget med det nya beslutet att göra utan är hur vi HAR kajtat

• bohm

Medlem
    8 april, 2005 vid 18:37

det kommer väl från fågelskådarnas hemsida
    http://www.falsterbonaset.snf.se/
    kiteomraden.gif

• bohm

Medlem
    8 april, 2005 vid 18:42

läs oxå under aktuellt
    http://www.falsterbonaset.snf.se/

• ric

Medlem
    8 april, 2005 vid 21:25

konstigt att de inte tycker att golf, joggare, ryttare, hundpromenadare osv stör pippin.

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications