Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Switchblade 2 -bra för nybörjare ?

• Switchblade 2 -bra för nybörjare ?

Publicerad av theycallmemartin på 10 september, 2007 vid 16:46

Tjenna
    Jag är ny här på forum och detta blir mitt första inlägg, så ni får ursäkta om det är lite förvirrat eller felpostat

Nu till saken
    Jag gick en kurs nu i helgen och blev grymt hookad på kiting (tack för den stellan). Eftersom jag inte vill vänta med att börja till nästa år, och glömma det jag lärde mig i helgen funderar jag nu på att köpa en komplett utrustning.
    Jag kommer nog köpa begagnat och funderar lite på vad jag ska ha. Switchblade 2 verkar det finnas många begagnade 07or av, är det en bra nybörjardrake ?
    Brädor har jag inte heller riktigt koll på, vilken storlek behöver en kille på 80kg ?

Tack på förhand 🙂

debkausf svarade 18 år, 1 månad sedan 13 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • nic

Medlem
    10 september, 2007 vid 17:46

Den blir säkert bra att börja på. En 12a kanske eller något mindre för det blåser bra nu för tiden.

nic

• jocke_l

Medlem
    10 september, 2007 vid 18:00

Tror du blir väldigt nöjd med SBII, har kört både Switchblade 1 och 2 och gillar stabiliteten och bottendraget. Dessutom funkar den bra att utvecklas vidare med.
    Föreslår vidare att du tittar på en bräda med måtten 135-140cm och runt 40 bred. Funkar perfekt som första bräda samtidigt som det finns utrymme att växa med

• arre

Medlem
    10 september, 2007 vid 18:29

började själv på en sw2 12kvm. funkar perfekt i början! kan ju va värt att satsa på något mindre än 12 ifs om du ska börja nu på hösten…

• debkausf

Medlem
    11 september, 2007 vid 16:45

böjade för ett år sedan med sw2 12m o det funkade bra. 12m bör du nog satsa på, om du inte väger under 60 kg.

• christian12345

Medlem
    11 september, 2007 vid 17:05

Ja, det är en bra nybörjardrake (precis som många andra).

Jag vet att många säger att det är okej att starta med bara en drake, men jag vidhåller bestämt att man bör försöka få tag i två som ligger ungefär 4m2 från varandra. Om det är pengarna som kniper, är det bättre att få tag i två billiga drakar än en dyr. Ett koger med endast en drake (oavsett om den enligt fabrikanten kan segla från 1-100m/s) leder enligt min erfarenhet ofta till att ägaren, speciellt om det är en nybörjare, utsätter sig för både för lite vind (tråkigt och jobbigt) och för mycket vind (otäckt och farligt).

• pihlblad

Medlem
    11 september, 2007 vid 17:41

Hej! har en Cabrinha Crossbow 2 9a och 12a 2007 års som är i ny skick,
    En bra drake för både nybörjare som proffs med 100% depower.

• a-bay-surfergirl

Medlem
    11 september, 2007 vid 19:04
    theycallmeMartin;413440 wrote:
    Tjenna
    Jag är ny här på forum och detta blir mitt första inlägg, så ni får ursäkta om det är lite förvirrat eller felpostat

Nu till saken
    Jag gick en kurs nu i helgen och blev grymt hookad på kiting (tack för den stellan). Eftersom jag inte vill vänta med att börja till nästa år, och glömma det jag lärde mig i helgen funderar jag nu på att köpa en komplett utrustning.
    Jag kommer nog köpa begagnat och funderar lite på vad jag ska ha. Switchblade 2 verkar det finnas många begagnade 07or av, är det en bra nybörjardrake ?
    Brädor har jag inte heller riktigt koll på, vilken storlek behöver en kille på 80kg ?

Tack på förhand 🙂

Jag gick en kurs i somras o blev precis som du tok-fast! Skaffade mig en 12a switchblade 2 direkt o den har funkat för det mesta. Kör hårt!
    evelina

• theycallmemartin

Medlem
    12 september, 2007 vid 17:31

Tack för alla svar 🙂
    blir en sw2 12a

Däremot har jag absolut ingen koll på brädor ? vilka märken är bra, antar att jag inte kommer ha nytta av en vågbräda innom den närmsta framtiden iaf ?

Hur låter en Cabrinha Icon 140cm ?

• hattfan

Medlem
    12 september, 2007 vid 18:57

Jag tycker du ska köpa en billig stor rackare som första-bräda. Beroende lite om du har åkt mycket snowboard eller liknande tidigare. Sen borde väl en ~132 cm riktigt bra bräda vara ett bra val. Visst fastnar man för det? Jag måste få mina prylar så jag kan ut och åka snart damn it!

• skotten

Medlem
    12 september, 2007 vid 19:43

great kite, make sure you get a deal on it.

• hbgkitare

Medlem
    13 september, 2007 vid 06:39

@theycallmeMartin 414312 wrote:

Tack för alla svar 🙂
    blir en sw2 12a

Däremot har jag absolut ingen koll på brädor ? vilka märken är bra, antar att jag inte kommer ha nytta av en vågbräda innom den närmsta framtiden iaf ?

Hur låter en Cabrinha Icon 140cm ?

Skaffa en bra bräda direkt typ 130 -135 cm och 38-40 cm bred. Du lär dig toksnabbt och kommer att vilja byta bräda omgående om du köper en Icon 140!

• fraje

Medlem
    13 september, 2007 vid 11:41

@debkåusf 413940 wrote:

böjade för ett år sedan med sw2 12m o det funkade bra. 12m bör du nog satsa på, om du inte väger under 60 kg.

klarar man sig bra med en 12a även när man börjar närma sig 95-100 kg? Antar att det läggs på ett par kvadrat för att få samma känsla?
    Om man då siktar på en 14a och en 10a är väl ok för att täcka så stort vindspektrum som möjligt, eller??

// F

• sourra

Medlem
    13 september, 2007 vid 12:29

Jag måste nog sticka ut hakan och säga att jag har haft överlägset flest dagar på tjejens nia under våren/sommaren. Min tolva minns jag knappt när jag pumpade senast hemma i Sverige. Tryter vinden är det nästan goare att ta fram en vågbräda och köra på istället för att pumpa upp en stor godzillakite. Det blir nästan billigare så också. Jag väger ca 75 pannor.

• debkausf

Medlem
    13 september, 2007 vid 15:17

Om du köper min 3 mån gamla Swb2 12 för 8000 så bjuder jag på en nybörjarbräda(prodigy). ring mig kompis(0706842270).

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Switchblade 2 -bra för nybörjare ?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.