Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Switchblade II, 14 eller 12?

• Switchblade II, 14 eller 12?

Publicerad av zilversurfarn på 9 juli, 2007 vid 21:50

Polaren har köpt en Switchblade II -12m2, killen väger ca 80-85kg och har kitat ett tag, sätter backrolls och lite transitions. Min spontana tanke var ”är inte den lite liten?”.

När ungefär kommer man igång med den vikten och en Cabrinha Custom 133?
    Kommer han sitta och sura på stranden när jag kör sjöbris 5-6m/s med min 16m2 C-drake?

Borde han satsa på en 14m2 och ev en 8:a eller 10:a?

Nån med erfarenhet av SBII 14m2, har aldrig sett nån alla verkar köpa 12’orna, kanske finns en anledning (trög?)

zilversurfarn svarade 17 år, 10 månader sedan 5 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • proddan

Medlem
    9 juli, 2007 vid 22:10
    Zilversurfarn;395953 wrote:
    Polaren har köpt en Switchblade II -12m2, killen väger ca 80-85kg och har kitat ett tag, sätter backrolls och lite transitions. Min spontana tanke var ”är inte den lite liten?”.

När ungefär kommer man igång med den vikten och en Cabrinha Custom 133?
    Kommer han sitta och sura på stranden när jag kör sjöbris 5-6m/s med min 16m2 C-drake?

Borde han satsa på en 14m2 och ev en 8:a eller 10:a?

Nån med erfarenhet av SBII 14m2, har aldrig sett nån alla verkar köpa 12’orna, kanske finns en anledning (trög?)

Bow’s över 12m2 är som att köra lastbil. Duger prima till glassåkning men suger att hoppa med. En 12:a bow i 5-6m/s duger ok om man väger runt 60-65kg beror självklart på vad för bräda man har, och hur kul man vill ha det 😀 . 5-6m/s så ska man gärna han en draker över 15ms2 om man väger 80kg+

Sen är ju smaken som baken, delad..

• zilversurfarn

Medlem
    10 juli, 2007 vid 05:34
    proddan;395959 wrote:
    Bow’s över 12m2 är som att köra lastbil. Duger prima till glassåkning men suger att hoppa med. En 12:a bow i 5-6m/s duger ok om man väger runt 60-65kg beror självklart på vad för bräda man har, och hur kul man vill ha det 😀 . 5-6m/s så ska man gärna han en draker över 15ms2 om man väger 80kg+

Sen är ju smaken som baken, delad..

Fler åsikter, någon?

• bohm

Medlem
    10 juli, 2007 vid 06:15

Jag har en 12:a och äger ca 65. Jag har en cabrina custom 28 och den kräver en hel del vind p.g.a. mycket rocker. Jag kan inte hålla höjd speciellt bra vid 5-6 m/s, men det går att köra. Jag har inte testat 14, men jag tror också att den skulle kännas för stor i andra vindar än just lättvind. Bättre att han köper en riktig lättvindsbräda och behåller 12:an, tror jag. Det är ju 12:an (eller då möjligen 14, om han skulle köpa det) som man använder mest. mindre än 10 använder man inte så ofta.

• cortex

Medlem
    10 juli, 2007 vid 10:34

Håller med bohm, komplettera med en lättvindsbräda istället. Typ Spleene Session 141. Då funkar det bra med en BOW 12’a.

Och om du/han ska köra ”äkta” lättvindssurf (typ 4 m/s) så är det nog FS Speed2 ihop med en Session eller Door som gäller.

/Kaj(Tech)

• eddie

Medlem
    10 juli, 2007 vid 11:09

Lättvindssurf är detsamma som att bara dricka en mun öl.
    Det är omöjligt!

• zilversurfarn

Medlem
    10 juli, 2007 vid 12:20

Ok, tack för svaren!

Det blev tolvan, han tog oskulden på den idag. Fick gå in och byta till en större bräda när det mojnade sen funkade det igen.

Logga in för att svara.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Switchblade II, 14 eller 12?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.