Två år gammla grejor räcker mycket långt! Visserligen är du ganska lätt men i början behöver man ofta lite mer power för att komma upp i planing så jag skulle nog rekommendera lite större än 11.0. Kanske låter stort om man är van vid 9.0 som största men tro mig, man vänjer sig extremt fort. Dessutom är det så att bredden på formulabrädan gör att man har så mycket större hävarm över seglet så att en 11.0 eller 11.6:a känns ”lagom”, blir liksom harmoni!
Väl ikrokad i planing så känns inte storleken eller tyngden i riggen, den blir fjäderlätt och likaså brädan. En formula ligger mycket högre i vattnet än en freeride. I jämförelse käns det som att formulan svävar, mycket tack vare den djupa fenan som lyfter upp hela brädan ur vattnet, fantastisk känsla och fort går det! Du kommer inte bli besviken! Många som har stora freeride brädor tycker ofta att de inte är så värst upphetsande och drar genast paralellen att Formula är ju ännu större och därför ännu tråkigare, klumpigare och livlösare trots att de aldrig har testat. Så synd med förutfattade menigar. Att jämföra en Formula och en stor freeride är verkligen som att jämföra en Formel bil med en vanlig familjekombi. Enda gången formulan är klumpig och osmidig är på land, väl i vattnet och i planing är den en riktig adrenalinkick!
Ursäkta att jag kom i från ämnet, blir bara så ledsen av alla som rackar ner på formula när de aldrig ens har testat. Var var vi, tränigsläger, visst brukar det annordnas, har varit på Öland några år, och på senare år så har vi varit ett gäng som dragit till Frankrikes sydkust i slutet av Mars. Annars brukar man lära sig extremt mycket med att bara segla med några som har hållit på ett tag. De flesta i Stockholmsområdet ringer varandra och drar till nåt gemensamt ställe och seglar på helgerna, kanonkul!
//JIMMY