• Sy i kiten?

Publicerad av anonym-anvandare på 26 november, 2002 vid 07:38

Hej allihopa!

Nu när vintern och snön är på gång tänkte jag sätta dit en femte lina på min minsta inflate, så att jag kan backa upp draken. Tänkte sy dit 3 hällor i bakkanten som fästpunkter för linan. Frågan är: Vågar man sy i kiten själv? Finns det risk att hållbarheten i tyget minskar så att det kan uppstå en reva i det vid hård belastning?
    Finns det någon som sytt dit en femte lina själv eller på annat sätt sytt i draken (t.ex. internal bridle på ARC) som har erfarehet att dela med sig?

Mikael

anonym-anvandare svarade 22 år, 11 månader sedan 2 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • sirgomez

Medlem
    26 november, 2002 vid 10:34

tjabba,
    jag har sydd många drakar, men problemet är alltid sömnen tygget är perforerart och river alltid upp där först – tex överbelastad drake, water ripp,… men du kan ju sy i delar utan belasstning-bäst i dacron. det skulle funka med en ögla på sluten av en strutt. där har man ju obelastade områder.
    sen är det viktig att inte bara sy rakt. ta ett symönster som har tretillvänster tretillhöger ziczac. det klämmer tygget fast och funkar bra med hög belastning.
    annars kan du limma på segeltyyget en bit rippstopp reparaturtape och sy över tygg och tape, det är en förstärkning som håller tygget från att riva sönder.

Lycka till med den 5:a linan.

• anonym-anvandare

Medlem
    26 november, 2002 vid 14:38

tjolaba, jag (eller morsan, snarare =) har sytt på två xtra fästpunkter vid de näst yttersta bladdorna på min naish för en 5:e lina, inga problem alls… inte än iallafall!
    sydde som ett 25cm V med bladdan i mitten (ungefär som linfästerna ser ut på vingtippen)

Funkar bra för backstart på land… i vatten är det lite svårare.

Är lite osäker på när de två linorna ska ”gå ihop” till en ner mot bommen, blir ju lite olika dragvinkel…

får la se om det håller nästa gång det pungar på!

/Johan (Halmstad)

• sirgomez

Medlem
    26 november, 2002 vid 14:46

jag läsde att man ska göra en V från de infästningspunkter och sen infästa den 5a linan inte i mittan. det är bättre om man ha den ossymetriskt infäst. typ 100 mm från V-mittan. då få man en automatiskt vändrörelse.

• anonym-anvandare

Medlem
    29 november, 2002 vid 16:53

Tjenare kiters! det var ett mycket bra samtalsämne ni tagit upp! funderar själv på att skaffa en femte lina! varför ska man sätta linorna på bladdrarna näst längst ut! går det inte att sätta en lina på ”mittenbladdern”! vart fäster man sen linan på boomen? Hälns Per

• anonym-anvandare

Medlem
    1 december, 2002 vid 15:21

är det svårare för en nybörjare med 5 linor?
    jag har satt upp en anons på att jag vill köpa en kite men han som svarade hade 5 linor på sin.Om man e nybörjare ska man väl inte ha så många eller? har någon en kite till salu Maila gärna mig h_hellman@hotmail.com

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications