Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Sydafrika
-
Sydafrika
Publicerad av anonym-anvandare på 16 april, 2002 vid 06:24Prelbokade igår Sydafrika. Skall åka över jul och nyår. KLM var det bolag som hade platser och det visade sig att de skulle ha 400$ ToR för enbart prylarna! Vad fan gör man? Någon som har erfarenhet av att flyga till Kapstaden i Sydafrika?
anonym-anvandare svarade 23 år, 6 månader sedan 2 Medlemmar · 4 Svar -
4 Svar
-
Åkte med KLM nu i vintras till Kapstaden.
De skulle då ha 200 USD för prylarna… enkelDet är inte billigt att ta med prylarna.
Iof så glömde de att dra pengarna från mitt konto på hemresan, eller har inte gjort ännu iaf.Det enda som man kan göra är att välja något annat.
På Air France tror jag det kostar 1200 enkel, samma på lufthansa om de inte höjt. BA är gratis, men får väga max 20 kg. Vågar man chansa så är det billigast.Annars är det bara att kolla surt i plånboken och betala.
/Mange
-
Aloha!
Jag har varit i SA två vintrar och har båda gångerna fått med mig surfprylarna gratis med Lufthansa som vad jag hört SKA ta 1 500 – 2 400 kr för 50 kg.
I vintras när jag kom till Arlanda med drygt 80 kg skulle dom först råna mig på 12 000 spänn. Efter lite ompackning, hemskickning av några fenor, en boardbag, embalage, en mast och 20 minuters flörtande med tjejen bakom disken gick det bra.
På hemvägen hade jag 2 brädor, 7 segel, 3 master, två bommar plus massor av tillbehör, souvenirer, skor och kläder, mer än 100 kg som skulle med hem. Taktiken var att gömma alla prylar, gå fram till disken, vara trevlig och glatt betala så kanske dom inte skulle ta fram vågen, andra det har lyckats med det.
Vid disken förklarar man att planet är fullbokat och erbjuder mig att istället flyga en sämre rutt med Air Namibia mot en voucher på 300 EUR. ”Jess off kårs, iff aj kän bring ål maj windsörfingstaff får fri?” -No problems!Tips:
1. Boka alltid i förväg att du ska ha surfpryttlar med dig.
2. Gå inte till nån surgubbe vid incheckningen, välj i stället nån söt tjej.
3. Övertyga dom om att resebyrån lovade dig att du skulle få med dig prylarna gratis eller att du betalat till resebyrån och inte fick något kvitto.
4. Tala om hur länge du jobbat för att få råd med den här resan och att om du blir tvungen att betala spricker hela budgeten.
5. Kläm fram en tår, till slut tycker dom synd om dig.
6. Var trevlig, tror inte det hjälper om man blir arg och börjar skrika.Lycka till!
”Turgubben Alexander Lukas.”
-
Hej Anonym!
Lyssna inte på surferic han vet inte vad han talar om. Klart att han kan dra upp en lista över punkter och leka besservisser när han hade sån jävla tur. Fråga honom istället hur man drar hem en sydafrikansk tjej. Det vet han ungefär lika mycket om. Ifall du lurar ut det får du gärna berätta för mig. Min formula är nog 1Pengar 2BMW 3Snobbiga kläder. Jag har varken eller så.
Nej mitt baggage tipps är
1 Berätta aldrig att du ska ha med dig grejer i förväg. I varje fall inte om du inte reser med mindre än 100kg. Det enda som kan hända är att de tar upp miniräknaren och börjar skriva en räkning till dig. Jag har rest till åtminstånde 15 flygplatser och har bara fått betala extra 2 gånger(Tyvärr med KLM ifrån sydafrika).
2 Ifall de vill att du ska betala så övertyga dem om att det är en surfbräda och inte en vindsurfingbräda då behöver du bara betala 1000 spänn. Det gjorde jag hem ifrån sydafrika dagen efter tureric fick superdealen.
3 Välj ett annat flygbolag. KLM var definitivt det sämsta detta året. Jag vet ingen som slapp betala utom eric förstås. Det är trotts allt en jävla massa pengar. Turkish airways(eller var det swizz) funkade för mig förra året till sydafrika. Inte en spänn.Björn Wiqvist ps du kan hitta bilder på min hemsida
-
Göm prylarna en bit bort vid incheckning, säg att du har special bagage och kan ta tagen i handen och sätta på den själv och sen gå till speciallinchek om sådan finns eller vänta på bagagekillen som kommer och hämtar.Tricket är att inchekning aldrig får se hur mkt det är för det är dom dom bestämmer…lycka till!
Logga in för att svara.