Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Sydöstra öland???
- 
		Sydöstra öland???Publicerad av plattvatten på 13 september, 2006 vid 12:12Funkar det där ute på sydöstra spetsen av öland, spyögat i rymden, vissar en pfet sandbank, ngn Isländer som vet?? speedkenta svarade 19 år, 1 månad sedan 9 Medlemmar · 14 Svar
- 
			14 Svar
- 
Surfar du där, kan du räkna med att bli lynchad… Där nere är fågelskådarnas mecka, heligare än gud fader själv. Jag har varit uppe i fyren och har sett vilka sandbankar du menar… det var lite svårt att se, men jag tror det var en hel del sten. 
- 
Bilder tagna från fyren. Första fotot är åt öster och andra är åt väster. 
- 
finns ju andra spots med fint plattvatten, lagom djupt och utan stenar på Öland… fast lite längre norr ut. 
- 
Funderar på att sticka till Öland på fredag och eller lördag. var finns bra spots för sydost eller ost? skulle vara grymt najs med info om den saken. 
- 
Jag kan inte så många bra ställen på SO på öland. Men jag vet ett ställe som jag skulle ha åkt och tittat på om jag fortfarande hade bott kvar i Kalmar. Vita sand heter det och ligger ca två mil söder om kalmar. på kommunens hemsida står det att det är kalmars finaste badstrand. Kollar man på eniro så finns det dessutom en ö eller en sandbank en bit ut som kanske skulle kunna funka som vågbrytare… men som sagt, jag har inte varit där så det kanske är världens skitställe… borde dock funka på SO… 
- 
det där ser fint ut alltså. hur brukar vinden vara på den sidan ölan i ostligt? byigt eller? 
- 
lina wrote:det är kiteförbud där redan, är det inte?Kan bara säga att det är all möjliga förbud där. 
 Vi har nog sett ställets fördelar.
 Att köra speed där med vindsurfing bräda och sätta rekord.
 Det är en av europas största fågelstationer där.
 Och forskningsstation för fågelinfluensa är det också där.
 Folk från hela Europa är där. Det är bemannat året runt.
 Skulle tro att man polisanmäld och bortförd inom en timme.
- 
Även beiershamn skulle ju var ypperlig plattvatten på SW, men jag tror det är fågelområde där med, inga vindsurfare syns där i alla fall 😐 nån som vet ? 
- 
psychonauten wrote:Även beiershamn skulle ju var ypperlig plattvatten på SW, men jag tror det är fågelområde där med, inga vindsurfare syns där i alla fall 😐nån som vet ? Åk inte där, det är naturskyddsområde. // Anders 
- 
Även denna borde kunna vara hett för plattvattensåkning på västlig vind 🙂 http://kartor.eniro.se/query?what=map&ax=&asearch=1&imgmode=1&ms=1&streetname=eckelsborg 
- 
En del av spoten ar sälskyddsomrade, fint annars, var dar en kort svang i somras men efter ett litet tag kom en arg fågelskadare och gormade så då packade vi ihop. Det ar fågelskydd tom slutet av Juli, var dar efter det och hittade inga restriktiktioner pa plats, sälskyddsomradet ligger ute pa revet. Hur som helst fick vi skäll och orkade inte ta ngn diskussion om det. 
- 
”Det ar fågelskydd tom slutet av Juli” Det hade jag aldrig tagit, e det juli som gäller så e det ju det 😉 
- 
@psychonauten]”Det ar fågelskydd tom slutet av Juli” Det hade jag aldrig tagit, e det juli som gäller så e det ju det )[/QUOTE wrote: Tyvärr så är det så att 60% av södra Ölands kuster är förvandlade till natura 2000 områden. Enligt EUs fågeldirektiv. 
 Och det gäller året om.Och resten enligt deras naturdirektiv.
 Vilket snart innerbär att så fort nåt flyger, kryper, växer så springer det en massa idioter och förvandlar det 2000områden.
 I den fajt vi hade med fågelskåderiet för 2 år sen på Öland.
 Ställde Politiker (samtliga), massmedia, ortsbefolkning och näringsliv, sommarstugeägare och markägare upp på surfarnas sida.
 Där satt en sekreterare i Ölands Ornitologer och föreslog det ena området efter det andra. Sedan sitter samma man och handlägger ärendet på länstyrelsen i Kalmar.
 Första ronden gick till oss.
 Men det var mycket möten (allmänheten) och hård ord
 Vi ser med spänning fram emot deras nästa drag.
 Vi är rustade med juridisk expertis och har bildat en intresseförening för att sätta stopp för dom.
Logga in för att svara.