• Publicerad av anonym-anvandare på 21 augusti, 2002 vid 09:42

Jag blir helt galen. Jag har kört ett tag nu och kör fram och tillbaks obehindrat och hoppar till och med lite pa vagorna. Problemet är att jag inte klarar att ta sa mycket höjd. Sakta men säkert tappar jag lite hela tiden och maste ga tillbaks. Har utrustningen med hur bra höjd man tar? Kör pa en Aero 12:a och Picklefork 151. Pa brädan har jag iofs bara fotstroppar vilket gör att fästet/tajtheten inte är den bästa. Jämfört med t ex snowboard är det ju asviktigt att sitta tajt för att fa bästa grepp. Jag har kört i alla vindar och tycker inte det spelar sa stor roll. Klart det är lite lättare i hardare vind än för lite men lyckas ända inte komma till startplatsen. Maste ha urgent hjälp. Är det bara en träningssak eller bör jag se över min utrustning?

Enjoy

anonym-anvandare svarade 22 år, 8 månader sedan 2 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    21 augusti, 2002 vid 11:06

Prova att gå ut när det blåser lite mer och försök hålla ner farten på brädan genom att kanta och ev.”bromsa” (jobba med brädan) minska också draget med depowern. Då kommer höjden av sig själv. Glöm ej att hålla nere farten.
    //Luft

• malmsten

Medlem
    21 augusti, 2002 vid 14:11

Tja!

Vet inte vad du väger, men för mig (83 kg) skulle det nog behöva blåsa 7-8 m/s för att det ska fungera bra med dina grejjer.

Ett bra tips är att försöka hitta tillfällen att åka med andra som inte har problem att hålla höjden. Det var så jag insåg att jag var tvungen att lämna min FreeAir6,5 och Bic ShortBoard för att kunna ha kul i 5-6 m/s. Tillsammans kan ni nog ganska lätt konstatera om det är för svag vind, din teknik, kanske din vikt (;-D) eller din utrustning som det beror på eller inte passar ihop.

Jag rekommenderar att surfa tillsammans med andra tills du känner att du har koll, det finns massor att lära på det och det är också bra ur säkerhetssynpunkt eftersom man kan hjälpa varandra.

mvh
    /Jonas

• anonym-anvandare

Medlem
    21 augusti, 2002 vid 19:48

Tack för svar. Har kört hela dagen idag och nu är jag fullfjädrad. Tar höjd och är glad som en speleman. Körde efter andra och försökte köra högre och nu är det lugnt smile.gif
    Wohoo!

• anonym-anvandare

Medlem
    21 augusti, 2002 vid 20:14

var körde du?

funkar det med 12 i 6m/s

• malmsten

Medlem
    21 augusti, 2002 vid 20:37

För mig (83 kg) fungerar det med 12 m2 i 6m/s om man har en större bräda men knappast med en 150 pickle… Jag kör Wipika AirBlast 10 (14m2) och Naish Mutant 5,5 (fot) från typ 4,5-5 m/s om det är jämn vind.

mvh
    /Jonas

• anonym-anvandare

Medlem
    22 augusti, 2002 vid 09:06

jag kör 161 picklefork, 68kg, så jag tror jag provar idag.

• anonym-anvandare

Medlem
    23 augusti, 2002 vid 10:22

Ett tips som verkligen hjälpte mig när det begav sig var att verkligen titta dit man vill (uppvind). Det gör att man vrider överkroppenmer i den riktning man är på väg/vill till. Vet inte varför det fungerar men det gör det.

/ Niklas

• anonym-anvandare

Medlem
    23 augusti, 2002 vid 11:13

Är i Tarifa och kör smile.gif

Logga in för att svara.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.