Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Ta körkort?
-
Ta körkort?
Publicerad av anonym-anvandare på 5 mars, 2002 vid 13:06Har precis fyllt körkort och vill bli klar innan sommaren. Funderar vilken körkorts skola som är bäst i göteborg.
samt vilka surfbussar får man köra när man har tagit vanligt bilkörkort?
Tackar allra hjärtligast för fina svar.anonym-anvandare svarade 23 år, 8 månader sedan 5 Medlemmar · 12 Svar -
12 Svar
-
Bästa surfbilen:
Peugute 309. Rymmer allt I bilen trots sin litenhet, inget klet med takräcken…
Frestylebräda, 5 segel, 3 master, 2 bommar, 1 flickvän – dvs allt som du behöver.
Baksätet går att fälla helt platt så man kan med lite fantasi sova i bilen.Våga vägra surfbuss!
/adde
-
Samtliga lätta lastbilar (totalvikt upp till 3500kg) får du köra på B behörighet.
Bästa surfbil????? En fråga om ekonomi…….och prioritering…. -
Johan!!
Gäst5 mars, 2002 vid 16:55Om du just fyllt körkort så har du väl antagligen inte mycket deg till surfbuss (dessutom kostar det att ta körkort). Då är mitt råd att köpa vw buss från 70-talet (eller tidigare om du hittar en fin).
Det är den billigaste bussen du kan äga, det finns (nästan)ingenting som du inte kan fixa själv på bussen, reservdelar finns det gått och till en billig penning. Inköpspriset är också löjligt lågt men köp inget renoveringsobjekt utan en som går bra och framförallt utan allt för mycket rost.
Se till att ha en bra verkstadshandbok bara (t.ex. haynes), och har du inte meckat så mycket förut så rekomenderar jag starkt boken ”how to keep your vw alive” som är skriven av John Mueir(stavingen är nog inte rätt?). Han förklarar allt mycket enkelt med bra handritade illustrationer i bästa hippiekänsla.Lycka till med körkortet, du kommer märka vilken fördel det är med körkort för en vindsurfare!!
//Johan
-
Kom att tänka på att jag för mycket länge sedan hade en Ford Transit som första surfbuss, den var riktigt billig att äga. Mycket var nämligen plockat från SAAB så det fanns delar överallt på skrotar, OK och alla reservdelsbutiker.
Det lär väl bli svårt att få tag på en fräsch sådan men annars tror jag nog att det är en vettig buss. Bättre utrymmen än i folkan och en ”riktig” konstruktion. Sen är det väl beroende på hur ”trendkänslig” man är, kanske är fel stuk att åka transit i stället för folka? -
Två brädor, 3 master, 3 bommar, 6 segel, full utrustning för två personer.
Förare plus 187cm lång storebror.Säger bara SAAAAAB.
900 ska det vara… -
Tjena, hoppas du fixar körkortet. Jag tog mitt för ett halvår sedan och oj vilken frihet. När du fixat kortbiten letar du upp en tidning där det står: bilar säljes, eller ngt i den stilen. Leta upp en Volvo 245, så ny som möjligt. Jag vet, Volvo – lite torftigt och ingen vidare status inom surfarkretsar, därför är det bra om den är Ferrari-röd. För att ytterligare ta död på några myter kan jag berätta att jag har AC, fjärstyrrt lås och larm, samt smuggelsystem (höj och sänkbar bakvagn). Allt detta på ett riktigt bra exemplar går på under 20 lappar. Reservdelar som finns över allt är jättebilligt. Se bara upp för för mycket rost (den vill du själv se växa fram efter allt saltvatten, vind och sand bilen kommer att utsättas för)
Packningsmöjligheter – det är en ruggigt fyrkantig bil med groteska packningsmöjligheter. Med baksätet fällt har jag i min fått in: fem brädor, tre bommar, tio segel,två surfare(inkl. mig), tre IKEA kassar (de stora gula eller blå, du vet) med dräkter och tillbehör och fyra master. Sikten till höger försvinner så man måste ha en kompis med som kollar lite åt en. Fråga inte din bilskolelärare om man får lov att göra så här. Jag har tom tryckt in en ngt äldre racebräda på 295cm i den. Med sätet fällt är det en ypperlig sovplats med inbyggd kudde, nåja kanske inte för den kräsne, men det duger gott efter en kräftskiva på LBWS eller andra sanslösa fylleslag. Man får utan utrustning i bilen bekvämt plats tre sovande personer. -
245an går även att packa med bra sikt åt alla håll, men då går inte mkt mer än t€“]hrädor (+allt annat) in.
Lycka till – Frederik -
Kan också rekommendera Ford Transit. Jag hade en sån under fyra år i slutet på 80-talet, och körde kors och tvärs genom Europa med den tillsammans med en kompis. Vi hade byggt sängar och förvaringsutrymmen i den, och bodde i den i flera månader. Vi hade turen att hitta den större modellen (med dubbla bakhjul) och dieselmotor, gott om plats och billig i drift (men inget direkt fartvidunder
-
Jag har redan en volvo(ferrari röd) men det är lite problem med besiktningen…se bifogad fil.
vad skall jag ta mig till? ack o ve… -
Strunta i bromsarna, du kan väl sätta foten genom golvet och bromsa med dojjorna.
-
vafan vilken bil som helst funkar bara du har takräcke sedan är det mest upp till hur mycket du vill lägga på bilen. och som första bil vill du förmodlígen ha den till annat än till surfingen. köp en bil som du själv tycker om och skaffa tak räcke.
körskola vill jag rekommendera: Körkortet.vid hisingsgatan
Själv gick jag på Folkes och vad du än gör välj inte den körskolan…… Jag har många kompisar som tagit sitt körkort på körkortet och alla tycker den e toppen.
Logga in för att svara.