Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ta med bräda på charterresa – erfarenheter

• Ta med bräda på charterresa – erfarenheter

Publicerad av imported_borje på 13 januari, 2004 vid 11:09

Tänkte åka till grekland i sommar och undrar lite. Jag har ringt och kollat med apollo som jag ska åka med. De säger att man inte kan garantera att man får ta med brädan på flyget utan att det beror på om det får plats när allt annat är lastat. Fast det brukar alltid finnas plats säger de. Men det är ju inte så kul och stå där och åka från sina surfprylar om det inte skulle få plats. Man kan heller inte boka i förväg om man vill ha med grejerna utan att det sker vid incheckningen. Känns ju lite lustigt att man inte kan boka plats innan. Vet man hur många passagerare planet rymmer och låtsas att de tar med max bagage, måste det ju bli en viss yta över. Denna borde man ju kunna boka upp i god tid innan, men icke. Så har ni några erfarenheter gällande charterresa och brädtransport så skriv en rad.

adde svarade 21 år, 9 månader sedan 7 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • adde

Medlem
    13 januari, 2004 vid 11:11

Fritidsresor är nog det enda charterbolag som man kan boka utrustning med.

Har alltid fungerat bra.

/adde

• anonym-anvandare

Medlem
    13 januari, 2004 vid 11:16

Det finns alltid plats, var där i god tid bara, men de säger så om det ex. skulle komma 300 rullstolsbundna, så måste dessa få förtur
    /Kamaaina

• imported_borje

Medlem
    13 januari, 2004 vid 11:24

Ja jag tänkte på att komma i tid. Är man först vid incheckningen bör det ju finnas plats, annars vore det mycket märkligt.

• anonym-anvandare

Medlem
    13 januari, 2004 vid 14:01

Hej! Jag var tog med mej min vindsurfingutrustning till grekland för 2 år sedan och jag kan bara säga, ALDRIG MER!
    Så mycket strul under semestern är det inte värt att skaffa sej. Jag flög till Athen med dåvarande transjet (konkurrs)och flygtransporten var det inget problem med fick betala en 500 extra har jag för mej. Problemen börjar när man kommer till flygplatsen. DET FINNS INGA TAXIBILAR MED TAKRÄCKE! Likaså finns det heller inga kombibilar. Ingen taxi chafför kommer att hjälpa dej med transporten av din utrustning. Okej tänker du då, jag kan väl hyra en bil med takräcke, GLÖM DET! Grekiska uthyrningsfimor har inga takräck och det är dessutom förbjudet i lag enligt dom själva att hyra ut ett takräck till turister. Kombi kan du oxså glömma jag har kollat med alla uthyrnings fimor på atens flygplats dom har inga.
    Hur slutade då det hela för mej, jo jag fick muta taxichafförerna varenda gång jag skulle någonstans som krävde en trasport av brädan och det blev ganska dyrt kan jag säga.
    Att dom har vindsurfing tävlingar i grekland är för mej ett mysterium. Hur får deltagarna dit sina prylar?? Dom kanske mutar taxichaffisar som jag fick göra.
    Mitt råd till dej: Lämna prylarna hemma och hyr istället det kommer du att tjäna mycket tid,pengar,strul och annat elände som man inte vill ha på semestern.

//Nicklas (som gillar grekland för övrigt)

• imported_borje

Medlem
    13 januari, 2004 vid 15:14

Hej, jag har kollat upp allting så jag e väl förberedd. Att bli hämtad på flygplatsen med sina grejer är inga problem, det anordnar de surf centrena som ligger där, jag ska till Rhodos. Angående hyrbil osv. så är det heller inga problem eftersom hotellet ligger 50m från stranden. Så det blir grekland och rhodos och jag tar med mig mina prylar för 800:- det blir billigare än att hyra.

• maxx

Medlem
    13 januari, 2004 vid 15:52

Takräcke?
    Lägg prylarna direkt på taket,öppna dörrarna och spänn fast! grin.gif

• rambo_johnson

Medlem
    13 januari, 2004 vid 18:04

må KLM dö i helvetet med sina hutlösa överviktspriser… 260 DKK per kg, vi åkte på 3000 Danska för windgrejer… jävla pack, tacka vet jag Lufthansa som gav grabbarna 800 pix för 70kg övervikt…

• anonym-anvandare

Medlem
    13 januari, 2004 vid 19:06

Vi flog till Agadir med Ving for en vecka sen och betalade 800 kr vilket fungerade utmerkt. Sen tog vi en taxi till Essaouira vilket kanske inte var so smart, att hyra en bil vore nog bettre. Vindsurfingen er hygglig ner det funkar even om det inte er varje dag. Lite trokigt att bryta en mast i en vag forsta dagen bara, men det kan man sto ut med ner det er > 20 grader i luften po dagarna.

• xavier

Medlem
    14 januari, 2004 vid 08:59

Isla margarita med Falk-Lauritsen charter strax över julen 2003; 117 euro enkel väg per bräda. Efter lite övertalning fick vi ett paket med 2 freestylebrädor, 5 segel, 3 master (~60kg) att räknas som en bräda.

/P

• tobba

Medlem
    14 januari, 2004 vid 18:36

Fritidsresor funkar klockrent!

• adde

Medlem
    15 januari, 2004 vid 09:01

Flög med SnowFlake tor Kastrup-Malaga nyligen och där bokade jag två utrustningar (två man) och betalade 400 dkr (ca 500 sek) per väg/utrustning.

Dock blev jag fundersam då detta inte syntes på bokningsbekräftelsen, men efter ett telefonsamtal så sa de att det var bokat och fanns i datorn. Väl på flygplatsen så sa det att det varesig var bokat eller betalat, bara att betala igen mao – dessutom vägrade de att gå med på att två utrustningar var packade i tre baggar. Alltså 1200 dkr (1500 sek) att hosta upp. Likadant på vägen hem, först ville de ta betalt per kilo (5 euro per kilo, kunde blivit dyrt). Bad att få prata med chefen och då fanns det en vindsurfingtaxa, dock hade de en gammal prislista (den som finns på nätet) och då kostade det bara 20 euro per utrustning, summa 60 euro (drygt 500 sek).

Fördelen var dock att de aldrig vägde prylarna (skulle gissa att det hamnade på 120 kilo i tre baggar på vägen hem). Efter kontakt med Snowflake så verkar det inte som om det skall vara några problem att få tillbaka pengarna heller, det fanns ju i deras dator och jag har kvitton…

/adde

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications