Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Tabou PocketWave
- 
		Tabou PocketWavePublicerad av anonym-anvandare på 6 augusti, 2004 vid 07:23Har börjat småsnegla lite på Tabou Pocket wave. 
 Någon som har testat den?Vad tror ni om att ha en sån som sverigevågis? Eller ska man satsa på en mer traditionell RRD wavecult? adde svarade 21 år, 2 månader sedan 10 Medlemmar · 22 Svar
- 
			22 Svar
- 
Vilken storlek funderar du över? 
 Jag tror du blir nöjd med vilken som, lite beroende på vad du vill ha ut av seglingen. Jag kör en RRD Cult 50 idag (250*53,5*ca 73-75 liter) och är grymt nöjd med den som Sverige och utlandsvågis. Tänker nog köra den tills den pajar. Men visst är man nyfiken på Pocket brädorna, speciellt den på 78 l. Kan nog bli stor utomlands (3.5-4.0 segling) men perfekt i Sverige. Skall bli kul att höra vad folk säger om de korta brädorna. De jag sett (och hört från) vad det gäller Starboard Evo 74 så verkar de passa väldigt bra hemma. Såg en som red vågor riktigt bra i Apelviken (way to go Mayer!) och han hade Evo 74, hjälp av materialet eller 6 månader i Australien, vem vet?
- 
hehe – ja du – hjälp från OZ underlättar ju 
 Tänkte mig den på 85 liter i så fall. Väger 86.
 Har även kikat på EVO men tror att 80 litaren blir lite för liten för mig.Skulle man ta sig tillbaka till west oz nån gång så skulle man kanske plocka upp en gnarloo model hos http://www.stonesurf.com Tack för tipsen 
- 
Jag har kört EVO 74 och 70 sedan i juni 2003 och här nästan enbart bra att säga om dessa korta breda vågbrädor. Dock bör man nog ha klart för sig att brädorna i denna nya fgramväxande klass säkrt kommer skilja sig mer sinsemellan än vad vanliga klassiska vågbrädor skiljer sig åt. Det kommer i och för sig säkert vara vissa egenskaper som förenar dessa brädor och skiljer dem från klassiska vågbrädor och innan många seglare seglat in sig på kort och brett är det nog lättare att karakterisera en kort bred bräda genom vad som skiljer den från en smal än vad som skiljer den från andra breda brädor. JP Real World Wave, Tabou Pocket Wave, Exocet Universal Wave, den nya Tigan, RRD Wave Swallow och Starboard EVO kommer alltså troligen alla att upplevas ha vissa gemensamma egenskaper, men kommer samtidigt vara väldigt olika i känslan, skulle jag tro. EVO 74 och 70 är för övrigt närmast snarlika i shapen, men när man kört båda en del så är det mycket tydligt att de skiljer sig åt i känslan på vågen en hel del. Så därför skall det bli intressant nu när fler och fler hoppar på någon av dessa brädor och det skall bli kul att höra vad ni tycker. 
- 
Vilken storlek som är lagom beror också på vad du har för andra brädor och vad du gillar. Jag kör lite + stor våg (Cult 50 73l + F2 MP 8.5 87l) + freestyle. Har man bara en vågis så vill man ju ha mer allround. Kolla bredden också innan du köper, den betyder mycket för planingen. Om du vill ha en 85 l så finns det faktiskt en sådan på konfen. Otroligt ställe för begagnat här på konfen! 
- 
vad har tabou för webbadress? hittade inget på tabou.com och sitter i konstorslandskap så jag vill inte riskera att sitta och söka och istället hitta något som taboo.com   
- 
tabouboards.com har dom med sidan är inte uppe och har inter varit det på rätt länge. Det beror väll på att dom har lämnat bic eller nåt. 
- 
Hhmm, intressant… Ola, på vilka sätt skiljer sig de breda/korta från de klassiska? 
 Svårare å få grepp i bottensvängen men lättare o plana?Mvh, 
- 
Hej, jag väger själv 87kg och är 195cm kort. Jag tycker inte Evo80 är för liten alls! Jag kör den med 5.9 när andra kör 5.7-6.0 och 100-110-liters brädor när vi kör plattvatten hemma, samtidigt som jag kört den med 4.3 i 4-meters Sverige-vågor. Den är helt underbar och så sanslöst allround till mig. När det är 4.3 eller tuffare skulle jag gärna haft en E74 eller E70, men än så länge klarar jag mig bra. Får väl se till vintern vad jag säger då… P.g.a brädans bredd så lurar du sig lite om du bara stirrar blint på volymen. Den här brädan planar väldigt tidigt för att vara en 80-liters vågis med din/min vikt. Jag ska sälja min, se här: http://0108dev.surfzone.se/forum/showflat.php?Cat=&Number=234717&page=0&view=collapsed&sb=5&o=&fpart=1 
 Har även lagt till två bilder från verkliga livet i Sverige.Sök här på forumet för mer info om Evo, skrivet av bl.a. Ola och mig. Mina kommentarer är inte lika mycket att lita på som Olas dock  (han är bra mycket duktigare än mig, har mer erfarenhet, seglar inte bara i Sverige, samt är mer analytisk) (han är bra mycket duktigare än mig, har mer erfarenhet, seglar inte bara i Sverige, samt är mer analytisk)
- 
Jepp – jag har hört det där ang planing etc tidigare ang EVOn. Den verkar intressant. Vad ska du ha för bräda nu istället? 
 /F
- 
De ser smarriga ut! Och om man kollar på uppbyggnaden av dem så är de ordentligt byggda med massa kol och dubbelsandwich, träförstärkningar, heelbumpers etc. Surfcompaniet får förhoppningsvis in Tabou idag!!! DHL har tydligen slarvat bort ett paket och däri ligger Taboubrädorna. Jag ska fjäska hela dagen om de får in dem – för jag vill också testa. De ska ha denna Pocketwave på test så har du vägarna förbi Surfcompaniet får du prata med dem. Jag ska se om jag lyckas fjäska med dem bra så kanske jag får med mig ett par Tabou till Klagshamn i helgen. Då kan du testa. Du blir antagligen den första i Sverige att segla denna bräda (om inte jag hinner före 😉 /Staffan 
- 
Vad jag ska ha för bräda? En Evo 80 ’05  Sviker inte Evo-konceptet i första taget när de är så bra. Sviker inte Evo-konceptet i första taget när de är så bra.
- 
Vi får inte glömma Angulos Amigu brädor men även andra tillverkare har kort-breda brädor på gång… Kommer RRDs WaveSwallow att komma i andra storlekar än den på 98? liter som fanns 2004? /adde 
- 
I SA var det en holländare i RRD-teamet som testade en WaveSwallow proto på 75 liter. Han sa att den skulle komma i butik nu i sommar. Kommer kanske som 05:a nu i början på hösten…? 
- 
Jag tycker inte att det är svårare att få grepp i bottensvängen direkt, i alla fall inte i de förhållanden som typiskt bjuds i Sverige. Frågan är dock lite komplicerad och beror lite på exakt hur svängen görs. I ren planing skiljer det inte heller så mycket, men man kommer nog igång tidigare på en bredis om man inte har så bra teknik. Dock är en bräda som EVO otroligt mycket effektivare på vågen än en klasisk vågbräda om farten inte är så hög. DU accelererar fortare och kan hålla mer fart upp på vågen och det blir helt enkelt enklare att segla mer radikalt. När farten är riktigt hög är en smalare bräda lättare att få in i sväng och framför allt kväver den typiskt mindre exakt positionering i övergången från bottensväng till cutback, tycker jag. Dock erbjuder EVOs, och säkert andra liknande brädor, förtfarande i hög fart mycket schyssta egenskaper, men här handlar det mer om tycke och smak vilket som är bäst och allteftersom en klassisk vågis bler bättre och bättre och allt mindre krävande blir en brada som EVOn istället mer krävande. Så, någosntans går gränsen när en klassiks bräda blir ”bättre” men var denna gräns går är en fråga om personlig stil. Själv har jag inte ssedan jag fick EVOn stött på några förhållanden i Sverige där jag skulle köra en klassisk bräda hellre. Visserligen har jag fått kämpa med EVOs i en och annan sväng, men jag har vid varje tillfälle kännt att jag fått mer tillbaka än vad jag fått offre, så att säga. Till 2005 kommer jag dock ändå att ha en klassisk bräda i mitt ”stall”, för att inte tappa kollen på vad dessa kan erbjuda och blir alltfö insnöad. 
- 
Japp 78 och 88 (om jag minns rätt) samt en superfin 68. Alla med coola thrusters i form av långa men grunda (4cm) wakeboardfenor. 
Logga in för att svara.