Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Tabou PocketWave
-
Det är rätt skumt det där med storleken och EVO (och troligan även andra liknande brädor, men eftersom jag enbart kört EVO så…). Dels verkar det som man kan köra klart mindre volym än vad man gör normalt. På en typiskt svensk våg är en EVO 70 lika snabb och effektiv som en normal 85-litersbräda men mycket radikalare. Står man helt still är volym volym, men så fort man rör sig bara lite så känns EVOn klart volymiösare än vad den är och det är alltså en mycket efektiv bräda att blurpa runt på om man inte planar.
Å andra sidan har jag kört större EVO-brädor än vad jag normalt skulle kört klassiska brädor (eftersom det inte funnits några små EVOsar relativt min flugvikt) och EVO är mycket kontrollerbar i extremt mycket. Jag har kört EVO 74 (som i verkligheten snarare ligger på 77 liter) både med 4.0 och 3.5 utan att brädan kännst fladdrig och EVO 70 är den bästa 3.5 bräda jag kört. Dock har jag en svag känsla av att de större EVOsarna inte är fullt så vasss i hårdvind för en större seglare, men det är mest en farhåga eftersom jag inte själv testat större än 74:an. För övrigt verkar det rent allmänt enklare för lätta seglare att få en bräda att funka i ett större segelspann, men det är en annan fråga.
Så på något skumt sätt får dessa brädor ett bredare användningsområde än en klassisk vågis, i alla fall för mig, och det verkar gälla de flesta andra som sglat dem också.
För körning i WA rekomenderar Scott McKercher faktiskt 74:an för seglare på ca 85 kilo och 80-litaren kommer absolut inte vara för liten för Sverige, skulle jag säga. Jag väger 68 kilo och kommer köra 70:an som största vågbräda, även om det var ett svårt val mellan den och 74:an.
-
Lånar tråden lite och frågar dig Ola om du testat Starboard FreeSEX och vad du isåfall tyckte om den?
-
Jag har kört 84:an en del, men egentligen är jag ingen bra rådgivare eftersom jag dels inte kör freestyle seriöst och dels inte provat några andra riktiga freestylebrädor.
Med den erfarenheten jag har tycker jag dock 84:an känns bra. Den känns ablsolut inte bred när man kör den och jag har provat den med bra drag i 5.0 utan att den kännts studsigt. Jag har hört att några klagat på de större Fresexerna lite, och ansett att de rent av är för breda. När man som jag kommer från vågsidan känns FS84 helt OK att bara köra omkring på, lite B&J- eller freeridemässwigt sådar. När jag försökt mig på lite hopptricks så har det kännts bra, framför allt slidar brädan runt helt otroligt smidigt. Oldschooltrick, typ 360, är också enkelt och brädan svänger bra, även om man får ha lite bättre precision är på en vågis när man sätter i kanten.
Jag har också provat 84:an i små vågor och onshore, och det känns helt klart som denna bräda skulle kunna dubblera som en freestylevågis. Den funkar att gå upp och köra lite frontside vågridning med, och det som skiljer den mest från en vågis är att den inte accelererar nedför vågen på samma smidiga sätt. Det senare gör också att man när man kör underriggat eller i lättvind gärna vill ha ett segel med aningen mer bottendrag. På mina vågisar kör jag nästan alltid mina segel superplana och andvänder teknik och små vågor för att få igång brädan. Detta funkar inte lika enkelt på freesexen, den kräver ”lite grövre” tricks för att komma igång riktigt tidigt, typ lite mer pumpning eller som sagt rent av mer bottendrag i seglet. Är det väl vind så att man har bra drag hela tiden märker jag inget av detta, då drar brädan iväg direkt.
-
Tack för infon! Kan inte ett skit freestyle, utan tänkte använda brädan för att lära mig =)
I Boards test från 2002 dissar dom brädan i alla syften utom som just nybörjar/freeride-bräda, bl.a. för att den tydligen skulla vara helt utan pop. Men det låter som om det har förbättrats en hel del?
-
2004:orna är helt andra brädor än de tidigare och i de senaste testerna (på 96:an) så är det väl snarare så att brädan kanske anses vara allt för utpräglad freeestyle.
-
Hah, okej =) Nåja, jag blir nog nöjd.. förhoppningsvis!
Tackar återigen för all info, guld värt!
Logga in för att svara.