• Takoon Nova

Publicerad av annas på 18 juli, 2005 vid 09:17

Mycket text, men för er som undrade så kommer här info från Takoon:

NOVA: Takoon offers you the R-evolution!
    Several years of research on new types of Kites have led TAKOON to rewrite the whole sport of kite surfing. A new generation of kite is born!

NOVA: concept which integrates both the control system and the kite. This approach is aimed at keeping the feel of the usual classical 4-line kite while at the same time enhancing the wind range, reinforcing security and making the gear simpler to use.
    In terms of design, the kite is relatively flat and uses a bridle system on its leading edge that allows the kite to rotate frontward. The control system is particular to the kite but still has the usual characteristics: large chicken loop, adjustment strap, 4 line connection points.

A huge wind range.
    This unique integration of Kite + bar provides better POWER/DEPOWER control than any other classical kite.1 kite for 80% of wind conditions!
    By pushing the bar – Depower position- the kite swivels frontward and power is decreased.
    By pulling the bar, the kite gains powers and accelerates.
    An adjustment strap on the front lines allows accurate trimmings.
    Unlike with regular kites, you will be able to manoeuvre the NOVA in all conditions because the rear lines never go slack.

WINDRANGE
    9m²:15>?
    12m²:11>30 knots
    15m²:8>25 knots

Passive security. « Let go the bar-everything stops ».
    The principe behind the safety system is simple and straight-forward. Nothing to release!
    Just by letting go the bar, the kite goes neutral and lands without any more power.
    The kite is held only by its leading edge. The control system slides about 1m50 away, and can be easily retrieved through the depower line.

Relaunching without swimming.
    The neutral position provides full safety.
    By pulling on the rear line, the kite moves to the edge of the window and is ready for relaunch.
    No need to swim towards the kite to make it rotate, no need to re-set a safety system after a «safety action».

Performance and freedom!
    The NOVA will give you totally new sensations. Riders of all levels will get a kick from it.
    More performance: Huge hang time due to the high projected area of the kite.
    Try out the latest moves: ride unhooked, clip your handle pass leash to the chicken loop and if you let the bar go, the kite will go neutral.
    Rotate endlessly with our swivel system and automatically de-wrap your front lines without being bothered by other parts (such as leash or 5th line).
    New wave control in off shore conditions, Punta Preta will not put you out!
    More simplicity: Nova will perform equally well, no matter what the weather conditions are.
    More autonomy: re launch without swimming
    More navigation time: light bar pressure, session will never stop.

Innovations
    -Innovating profile for better performance Projected area is far wider than regular kite, it generates more power in the low end of the wind range.
    – Unique integration of kite + bar provides huge wind range
    -Single inflation
    -Ronstan pulley
    -Wichard swivel
    -Cousin bridle
    -Reinforced attachments points.
    -Optimized strut for less drag.
    -Independent strut design.
    -Foam protection.
    -Long front panel for an accurate profile definition
    -Union struts
    -PU ink
    -Super segmented leading edge
    -Air lock valve and Pin deflator
    -4 lines (24 meters) with colour codes and anti-inversion system

The Nova 9, 12, 15m² comes with :
    55 cm Nova bar with 24 meters line, big loop, quick release, bar bumper, depower adjustment strap, rope cover, handle pass leash.
    Pump with leash, bar bag, kite bag.
    User guide + DVD, repair kit and warranty form.

web : http://www.takoon.com email : info@takoon.com

pepa svarade 20 år, 3 månader sedan 10 Medlemmar · 24 Svar
  • 24 Svar
  • annas

Medlem
    18 juli, 2005 vid 09:17

.

• annas

Medlem
    18 juli, 2005 vid 09:18

• jezaja

Medlem
    18 juli, 2005 vid 11:17

Vill testa! Name the place! smile.gif

• rambo_johnson

Medlem
    18 juli, 2005 vid 11:30

den är skitbra för nybörjare

• patrikol

Medlem
    18 juli, 2005 vid 11:42

Va faen har du feber? wink.gif

• micken

Medlem
    18 juli, 2005 vid 12:40

Nær man læser om førdelarna med denna nya typ av kite så låter det i många delar som om man beskriver en foil. Ær det någon som har en uppfattning om vad som i handhavande och prestanda (i stort) skiljer dessa från foilar? Utom utseendet då…. (ger inte Skåne-bratsen den lætta… wink.gif )

/Micke

• kongos

Medlem
    18 juli, 2005 vid 12:54

Den håller formen i alla lägen.

/E

• rambo_johnson

Medlem
    18 juli, 2005 vid 13:12

Svar till:

Den håller formen i alla lägen.

/E

[/ QUOTE ]

e det sant? sjygt gött såfall, måste va helt underbar känsla o kunna flyga sådär

• kongos

Medlem
    18 juli, 2005 vid 13:24

Jag behöver nog inte ha provat den här för att räkna ut att den inte kan vika sig på mitten när den hamnar i plurret,
    vilket kan hända med en foil om man har otur när man sätter den i vattnet.

/E

• micken

Medlem
    18 juli, 2005 vid 13:29

Svar till:

Jag behöver nog inte ha provat den här för att räkna ut att den inte kan vika sig på mitten när den hamnar i plurret,

[/ QUOTE ]

Foilar ær normalt mycket lætta att få upp om de trillar ned i vattnet, mycket enklare æn LEI. Kanske ær de nya LEI lika lætta som foils?

/Micke

• kongos

Medlem
    18 juli, 2005 vid 13:38

Svar till:

Svar till:

[/ QUOTE ]

Foilar ær normalt mycket lætta att få upp om de trillar ned i vattnet, mycket enklare æn LEI. Kanske ær de nya LEI lika lætta som foils?

/Micke

[/ QUOTE ]

Det där med att foil är lättare stämmer bara om du som kör den gör rätt från början när kiten väl hamnar i vattnet.
    Har du otur så lär du få packa ihop, simma iland och rigga om men det händer som tur e’ inte allt för ofta men det händer.
    Man kan väl säga att det är lite digitalt.
    Funkar det så funkar det snabbt.
    Funkar det inte så får du starta om.
    Jag har svårt att se det hända med denna nya typen av LEI, bara.
    jag tror på den här nya typen av kite men skulle gärna vilja se den in action.

• yeeah

Medlem
    18 juli, 2005 vid 15:07

kommer du köra den anna?

• rambo_johnson

Medlem
    18 juli, 2005 vid 15:08

Svar till:

kommer du köra den anna?

[/ QUOTE ]

den är byggd för nybörjare så det tror ajg inte, Daphnee kör den inte

• annas

Medlem
    18 juli, 2005 vid 15:25

Jag vet inte, jag har intet provat den ännu. Kan tänka mig att jag i så fall kör både och. I tävlingar mm kör man vanliga kites, men om man vågrider el dyl kanske man kör Novan. Men som sagt, vill testa först. Av det jag såg när dom testkörde den i höstas så är det lite annorlunda teknik att hoppa med den osv. Därför kan jag tänka mig att jag kanske kör kvar på gamla vanliga kites när det gäller att tricka, men vi får se. Hade jag lärt mig kita nu hade jag nog velat köra Novan – dels kan man ha färre kites och lär man sig på den direkt så är det ju gött. Plus att det känns som att säkerheten är högre.

• cortex

Medlem
    18 juli, 2005 vid 16:51

Svar till:

Det där med att foil är lättare stämmer bara om du som kör den gör rätt från början när kiten väl hamnar i vattnet.
    Har du otur så lär du få packa ihop, simma iland och rigga om men det händer som tur e’ inte allt för ofta men det händer.
    Man kan väl säga att det är lite digitalt.
    Funkar det så funkar det snabbt.
    Funkar det inte så får du starta om.
    Jag har svårt att se det hända med denna nya typen av LEI, bara.
    jag tror på den här nya typen av kite men skulle gärna vilja se den in action.

[/ QUOTE ]

Vet inte vad du kör för typ av foils… men jag har fått simma in *en* gång hittils med någon av mina modernare FS-foils… och då hade jag dragit av mittenlinan emot brädans ena fena. Visserligen gör jag ju oftast ”rätt” men så vitt jag vet är det mycket få nybörjare som har haft problem med att få upp ex.vis Extacy även om den lagt sig i en ordenlig ”hög” på vattnet och eleven gjort alla fel man kan medans kiten trillade ner/låg på vattnet.
    (Allt enligt feedback från kiteskolan på Gotland som kör med just Extacy)

En LEI kan allt trassla ihop sig ganska duktigt om man gör ”fel” när den hindenburgar också. Skulle tro att ”shit happens” med liknande frekvens på en LEI… dock så går en LEI med 5:e lina lättare sönder när linan snor sig runt canopyn än om en lina/bridle snor sig runt foilen.

/Kaj(Tech)

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications