Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Takoon Nova 2 – 12m

• Takoon Nova 2 – 12m

Publicerad av tomw på 23 augusti, 2006 vid 17:38

Fick en kort prov på en vänlig Österikares Nova 2 idag. 12m2. Min Waroo 7a var powered, men på botten av sitt windrange.

Kiten o baren är välbyggt med fina detaljer. T.ex. One-pump system. Varje ventil har en liten neopren strumpa runt, snyggt och mjukt. Baren verkade lite av en virrevar på land, men i vattnet var det enklet.

hade förmycket power i byarna. Helt sjukt är att det fanns inget bar tryck. Min 7a har mer. Det var ung. 1kg drag, kanske mindre. Kändes som power steering på en Audi, lite svårt att känn kiten. Men det var lite kuslig att dra i baren och då var kiten fullt ös, men inget bar pullback. One handed var som en dans.

Rätt snabbt i svängen om man var lite aggressivt, mjuk och lätt på baren för att svänga. Bra power i svängen. Gjorde lite hopp men hade inte tajming rätt, ovana med kiten, men det var en mjuk och behaglig lyft o glid. Det hella kändes som att kör en super bekväm bil 160km/t och inte höra vägljud eller känna nåt i ratten.

i att det var lite overpowered, jag släppte ut power och det var bra de-power, helt OK. Baren har en depower system vid C-loopen som möjliggör att man dra in 30-40 cm om man vill.

Problemet var att när jag släppte ut baren var baklinorna mycket slak och det var svårt att styra kiten. Säkert mitt fel, eller var kiten förstor för mig i detta vind. Som sagt, jag hade kul på min 7a samtidigt.

Hade gärna provat det lite mer, men benen började krampa.

TW

tomw svarade 19 år, 2 månader sedan 6 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • skotten

Medlem
    24 augusti, 2006 vid 08:24

nice one Tom, looks like you had fun on your 7 nevertheless, a damn fine looking kite it is!!. Hope the Austrian guy had a great day and if you got his phone number or email could you forward it to me??

Tony

• magnush

Medlem
    24 augusti, 2006 vid 14:42

Tom: Skulle du säga att det räcker med en 12a Nova2 som enda kite eller behöver man 2 st i olika storlek. Antar att 12an är tillräckligt stor så mest en fråga om den funkar tillräckligt bra i riktigt stark vind….

• tomw

Medlem
    24 augusti, 2006 vid 19:21

12an blir för stor för vind över 12ms. I alla fall för mig-75kg Skulle säga att kiten hade range av en 10-14m2 C-kite. Har bara kört den 15 min-tar detta med en nypa salt.

Om man ska ha 2st SLEs i Skåne skulle jag satsa på en 14 och 9. Antigen det är en Waroo eller annat SLE.

Det blir lite svårt i 5ms med 14 och 9an börar blir förmycket i 15ms. Om du tar 3 kites kan du har en 16-12-7m2 och då har det klart för 5-20ms.

Enligt Takoons hemsida ska kite har bra styrbarhet i depower, men jag tyckte att det INTE hade det. Den enda svaga punkten.

Jag börjar se att min 16m2 SLE har range upp till 9ms, och Waroo 7a börjar vid 10ms. Det går nästan att ha dessa 2. Men det är ingen överlapp. Med en bra 14 skulle det blir överlapp. Som sagt med 16-12-Waroo 7 är det perfekt.

TW

• nilsson

Medlem
    24 augusti, 2006 vid 19:38

Jag har Turbodiesel 16-12 och täcker ung. de vindar du beskriver, men nu väger jag 30kg mer, så 14/10 verkar vara en fungerande kombination med turbo diesel för de vindarna och den vikten! Jag hade 16/12/8 från början men det blev ”overkill”. I mitt tycke!

• lasurf

Medlem
    25 augusti, 2006 vid 08:52
    TomW wrote:
    12an blir för stor för vind över 12ms. I alla fall för mig-75kg Skulle säga att kiten hade range av en 10-14m2 C-kite. Har bara kört den 15 min-tar detta med en nypa salt.

Om man ska ha 2st SLEs i Skåne skulle jag satsa på en 14 och 9. Antigen det är en Waroo eller annat SLE.

Det blir lite svårt i 5ms med 14 och 9an börar blir förmycket i 15ms. Om du tar 3 kites kan du har en 16-12-7m2 och då har det klart för 5-20ms.

Enligt Takoons hemsida ska kite har bra styrbarhet i depower, men jag tyckte att det INTE hade det. Den enda svaga punkten.

Jag börjar se att min 16m2 SLE har range upp till 9ms, och Waroo 7a börjar vid 10ms. Det går nästan att ha dessa 2. Men det är ingen överlapp. Med en bra 14 skulle det blir överlapp. Som sagt med 16-12-Waroo 7 är det perfekt.

TW
    Hej Tom vi har inte märkt nåt konstigt med styrningen vid mycket depower
    välkommen att testa mer…men det är klart körde andra på 07or måste det varit stort med 12
    jag har nästan bara kört 12 kvm i år jag planar från ca 6 m/s sen klan man hålla den länge…

http://www.lasurf.se
    Anders

I agree with mission man.
    The only thing which has to be arisen is how many kite you want.
    For a 75kg rider, who want to ride from 11-12knots to 40knots: 12 and 7 is perfect.
    For a rider looking for a 15-35knots windrange: nova2 9 is enough. Depends on what you want. The kites are really awesome, and the bar is the best of the market. I really enjoy with
    The only thing I would love a fully grip bar for unhooked riding.
  • martin

Medlem
    26 augusti, 2006 vid 16:41

Hur långt åker bommen upp på depowerlinan när man släpper den utan stopper på Nova2? Jag har en Nova1 och tycker det är lite störigt att bommen rör sig upp mer än en meter vid ”100%” depower.

• tomw

Medlem
    27 augusti, 2006 vid 19:12

Anders,

Jag testar gärna igen. Som sagt, hade bara 10-15 min på den.

Bommens ”slag längd” kan begränsas av en stor depower stopper, man bestämmer detta själv.

Bar pressure är så lågt att en stopper för att vila på är inte nödvändig.

TW

• tomw

Medlem
    27 augusti, 2006 vid 19:14

Oh, one more thing….

Det finns ingen 12a, varken en SLE eller Bow som är ROLIG i 11knots (75kg). OK det går men….rolig…nej.

Dream on…

TW

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Takoon Nova 2 – 12m

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.