-
Takoon Nova 2 – 12m
Fick en kort prov på en vänlig Österikares Nova 2 idag. 12m2. Min Waroo 7a var powered, men på botten av sitt windrange.
Kiten o baren är välbyggt med fina detaljer. T.ex. One-pump system. Varje ventil har en liten neopren strumpa runt, snyggt och mjukt. Baren verkade lite av en virrevar på land, men i vattnet var det enklet.
hade förmycket power i byarna. Helt sjukt är att det fanns inget bar tryck. Min 7a har mer. Det var ung. 1kg drag, kanske mindre. Kändes som power steering på en Audi, lite svårt att känn kiten. Men det var lite kuslig att dra i baren och då var kiten fullt ös, men inget bar pullback. One handed var som en dans.
Rätt snabbt i svängen om man var lite aggressivt, mjuk och lätt på baren för att svänga. Bra power i svängen. Gjorde lite hopp men hade inte tajming rätt, ovana med kiten, men det var en mjuk och behaglig lyft o glid. Det hella kändes som att kör en super bekväm bil 160km/t och inte höra vägljud eller känna nåt i ratten.
i att det var lite overpowered, jag släppte ut power och det var bra de-power, helt OK. Baren har en depower system vid C-loopen som möjliggör att man dra in 30-40 cm om man vill.
Problemet var att när jag släppte ut baren var baklinorna mycket slak och det var svårt att styra kiten. Säkert mitt fel, eller var kiten förstor för mig i detta vind. Som sagt, jag hade kul på min 7a samtidigt.
Hade gärna provat det lite mer, men benen började krampa.
TW
Logga in för att svara.