Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › tänkte köpa…
-
tänkte köpa…
Publicerad av pss234 på 29 juli, 2008 vid 19:44tänkte köpa detta paket. http://www.surfspot.se/index.php?pag…emart&Itemid=1
har bara provat att surfa 4ggr men vill köpa nåt eget är detta paket prisvärt och ”växer” man ut den jättefort ??
eller ska man fortsätta att hyra utrustning ett tag till??
booman svarade 17 år, 3 månader sedan 4 Medlemmar · 9 Svar -
9 Svar
-
Knatte
Gäst29 juli, 2008 vid 21:10Paket är prisvärt och du kan säkert ha roligt med detta ett tag (läs årtal som lättvindsbräda framöver) Du kommer säkert bli nöjd.
Men frågan är ju var och när du vill surfa i framtiden. Västkusten/stockholm/insjö mm.
Är det Stockholm eller insjö behöver du en sådan stor bräda för att kunna plana ofta. Är det Skåne eller västkusten så vill du säkert ha en mindre bräda i framtiden.
Är det ett vindrikt ställe, så kanske du skall hyra bräda några ggr till och satsa på något mindre paket??
Men grejerna som sådana lär du vara nöjd med 🙂 -
Kanske lite större segel? Fundera över vilka vindar det kommer att handla om mest. Vad väger du förresten?
En lättvindsbräda är väldigt bra att ha även när man seglar mindre brädor. De största seglen är oftast de som får mest tid på vattnet faktiskt. -
jag bor i göteborg så jag har varit i askim och provat och sen har jag en sommarstuga utanför varberg så där blir det väl en del också…..
-
Då får nån västkustbo tipsa om lagom segelstorlek. 🙂
Du har garanterat mer vind än här på ostkusten. -
Knatte
Gäst30 juli, 2008 vid 06:40Då skall du nog gå för ett 7.0 kvm eller större på denna brädan, för att kunna använda den maximalt..
Har du så mycket mindre segel på denna så blir det aldrig riktigt bra och om du väger 95 kg, så behöver du en sådan storlek på seglet. -
väger 95 och kör 9.5 och 7.2, har en drös mindre segel men då ska det blåsa (över 12m/s ?) lite mer och det har det inte gjort hittills.
7.0 är ganska smidigt att hantera och du har ganska stort register med den, sen behöver du snarare ett större när du vill plana fler dagar. mindre segel behöver nog mindre bräda.
-
@rosen 485841 wrote:
väger 95 och kör 9.5 och 7.2, har en drös mindre segel men då ska det blåsa (över 12m/s ?) lite mer och det har det inte gjort hittills.
7.0 är ganska smidigt att hantera och du har ganska stort register med den, sen behöver du snarare ett större när du vill plana fler dagar. mindre segel behöver nog mindre bräda.
Ursäkta att jag bryter in i denna tråd, men jag måste bara fråga:
Rosen, Vad kör du med för bräda och fena/or med din segeluppsättning?
Har precis köpt mig 9,0:a V8 och har lite funderingar kring detta…
Har en 135l Bic techno e, large B69 L263 med en curtis (G-sport)freespeed 45cm. Kan det funka tror du/ni andra också…?Mvh BooMan
Logga in för att svara.