Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › tänkte testa min nya kite :)
- 
		tänkte testa min nya kite :)Publicerad av anonym-anvandare på 20 oktober, 2003 vid 17:03tänkte testa min slingshot 15 (köpte den begagnad av lasurf, mkt nöjd  
 undrar egentligen om jag behöver ett sele om jag ska testa
 den bara?
 verkar ju inte sersilt troligt, men ville ändå fråga. och
 när jag
 ändå är igång kan jag ju säga att jag är på jakt
 efter ett midjesele
 storlek m (skulle jag tro, väger 70-75 kg)till ett bra pris.skulle även bli glad om ni kunde ge lite tips & trix till en nybörjare, har gått kurs men det var i sommras, så man kommer inte ihåg allting. tack på förhand /Jeppurh anonym-anvandare svarade 22 år sedan 9 Medlemmar · 13 Svar
- 
			13 Svar
- 
Du är nybörjare och ska ”testa” dina nya kite utan sele?? lycka till, inte att rekomendera.. 
- 
use ya brain duude 
- 
Ja lyssna på dom erfarna grabbarna, Testa utan sele! No Way José never do that.   
- 
fråga här på steffo om någon ska ut när du ska ut så kan du säkert få hjälp. stick inte ut själv för allt i världen. att launcha utan sele är bra för att du kan släppa kajten snabbt om det behövs men nackdelen är att det är troligare att du kommer behöva släppa den eftersom det är svårare att launcha utan sele, dessutom väldigt jobigt att hålla kajten med bara armarna. 
- 
du får gärna köpa min sele. Har en naish midjesele, large iofs. använd en del men i toppskick och inga som helst skador på den. kontakta mig om du är intresserad. kvarmo@hotmail.com 
 073-6346174
- 
Du kan inte köra någon 4 linors kite utan sele! eftersom hela depower funktionen sitter i ”chicken loopen” som i sin tur sitter i selen… om du försöker flyga din drake utan att va ikrokad kommer den att va fullt tryck hela tiden! om den flyger överhuvud taget? med fullt indragen depower kanske det funkar men troligen kommer den bara gå halvägs upp i fönstret stanna där och dra så mycket att du är tvungen och släppa för att sen landa på något vasst och gå sönder… så tänk efter innan du ger dig ut på egen hand. Hadde du kurs med 2 linors drake? för om du använde 4 linors måste du haft sele oxå… 
- 
Tack för alla visa råd, jag är bara ung o dum  jag gick kurs på gotland och flög med en North Toro2 16 m2, har även flugit avancerade sportdrakar innan, så det är inte helt ovant. Men jag tänker nu köpa en sele innan jag testar kiten…så det inte händer något olyckligt. /jeppurh 
- 
Nå ja. Har hört att man använder dog leash om man inte har sele. Kanske. Är det så? Mypa 
- 
jag har en sitsele & en midjesele i storlek M om du är intreserad. 
- 
Bara som en liten sid info går det ju att flyga och starta en 4 linors kite utan sele. Detta kräver dock en del erfarenhet och lite vind, skulle inte rekomendera att göra det i mycket vind och som nybörjare, i detta fallet. 
- 
Jag har startat min 16,4 (projekterad) utan sele flera gånger.. i olika vindstyrkor… 
 Så omöjligt är det inte….
- 
det går att flyga fyrlinors utan att använda chickenloop. se bara på de som kör pulley-bar eller med ”fixed-lines” wakehead 
Logga in för att svara.