Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Techno 273 eller 283??
- 
		Techno 273 eller 283??Publicerad av muts på 19 maj, 2003 vid 06:44Beställde förut en T2 men den var slut så det blev inget så nu har jag börjat fundera över en vanlig Techno istället men är osäker på vilken storlek jag ska välja. Surfar i Stockhol samt runt Norrtälje. Ligger ju fortfarande på rockie stadiet(kan surfa dit jag vill också men behärskar varken vattenstart eller gipp) och väger 75 panner. Tacksam för lite hjälp! racso svarade 22 år, 5 månader sedan 3 Medlemmar · 7 Svar
- 
			7 Svar
- 
Hej 
 Jag använder har en 283:a i surfskolan, till elever som lärt sig behärska riggen något, som kanske är på samma stadium som dig.Jag kan ju rekomendera 283:an när det gäller planingsegenskaper, den planar ju i minimalt med vind om man bara pumpar litegrann. Så det är en bra bräda om ska lära sig vattenstarta och såvidare. Dock tycker jag att den är ganska seg rent rörelsemässigt, när det gäller just att gippa. Man växer ifrån den rätt snabbt helt enkelt. Det är en ren nybörjarbräda. Det går inte att begära av en sådan stor bräda att vara super i svängarna, den går förhållandevis snabbt rakt fram och planar tidigt helt enkelt. Har du tänkt lägga ner lite tid på seglingen och vill utvecklas, och då behålla brädan ett tag hade jag tagit den mindre 273:an istället. Jag tror att du kommer växa ifrån 283:an rätt snabbt. Så ta den mindre och kämpa lite i början så kommer det gå fint. På så sätt kan du kanske vänta lite längre innan du behöver lägga ner pengar på ännu en ny bräda. Lycka till! Aloha/Oscar 
- 
Tackar har också funderat i de banorna, Är barar lite orolig för att den ”lilla” inte komemr att ge lika många surfdagar i ett vindsnålt stockholm men jag kanske har fell den är ju ändå på 124 l. Men det blir nog en 273 då eftersom jag kommer att köpa en ny så då vill nan ju kunna köra på den 3-4 år. Vad tror ni det är för en rigg som gäller 6,8? eller större? 
- 
Vad är det för mått på 273:an? Men ett 6.2 till 6.8 är ganska bra som första segel, det ger många segeldagar samtidigt som det inte blir alltför stort att hantera. Köp gärna ett lätt segel så blir det enklare att handskas med i vattenstarter och överhuvudtaget när du ska göra vändningar och liknande. Freestylesegel brukar va en bra kompromiss mellan förstärkningar och låg vikt. Vissa freestylemodeller lämpar sig även utmärkt till cruising… /Oscar 
- 
Jag har haft en 273:a och tycker den är klockren. Den är så stor att du inte behöver bekymra dig om att den är instabil eller så. Väldigt enkel att segla – inte särskilt enkel att gippa dock.. Träna vattenstart är den hur bra som helst till. Jag drog rigg med 7.2 utan problem. Visst, en större bräda är väl lite trevligare i lätta vindar, men jag tyckte att 7.2-vindar var lagom som största segel. Mindre blåst en det kunde man lika gärna stanna på stranden och lira badminton, grilla eller liknande. 273:an är dock lite mer ovanlig och kan kanske vara lite svårare att sälja senare. 
- 
Fan vad man rör till det nu har jag tittat på Techno e Large också och den verkar passa mina behov mer. Någon som vet något om den? 
- 
Hade faktiskt en techno E Large som första bräda. Fruktansvärt lätt att lära sig på OCH utvecklas på. Började segla och köpte den tidig sommar -01 och köpte sen en vågis på hösten direkt… 
 Kan VARMT rekomendera den, även om jag sålde den då på hösten ett halvår senare, men det var mest för att ha råd med vågbrädan.Lärde mig det mesta när det gäller gippar och slag på den brädan på ett halvår! Gå och köp! Aloha/Oscar 
Logga in för att svara.