Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Tennis/Kitearmbåge?

• Tennis/Kitearmbåge?

Publicerad av brushanen på 10 augusti, 2008 vid 11:02

Något som är vanligt bland kitare är att man får ont i armbågen. De flesta tror att det beror på bomtrycket, detta är bara delvis sant. Det är synd att man skall köra med en kite med ultralätt bomtryck, du tappar mycket känsla och kontroll då, särskilt när du kör utrokad.

Problemet med kitearmbåge uppstår när du har bommen för nära chicken-loopen. Armbågen och handleden är i en lätt onaturlig vinkel, du spänner musklerna under lång tid och har en relativt statisk belastningen (om man inte krokar ur emallanåt). Eftersom man oftast kör skiten ur sig och inte orkar strecha efteråt så får man en inflammation eller vad det nu är, ont gör det i alla fall.

På många märkens chickenlooplösningar så går bommen att skota in mycket nära kroken på selen. Flexifoils chicken-loop sitter lite längre ifrån än på många andra märken lösningar. Detta ger en bekvämare åkposition enligt de flesta och du slipper köra med armbågen i en konstig vinkel.

Hör av dig om du vill testa Flexifoil

Robert

yann svarade 17 år, 2 månader sedan 14 Medlemmar · 18 Svar
  • 18 Svar
  • hengo

Medlem
    10 augusti, 2008 vid 11:12

vad bra! då ska jag genast fara och köpa mig en uppsättning flexifoilkitar och bommar! 😉

skämtåsido, tycker även de hjälper med lite enkel styrketräning om man kommer in i perioder där man kitear typ mindre än 2 gånge i veckan. Att köra C-kite med jättemycket bomtryyck hjälper också förmodligen om man vill träna upp sig i armarna, om man köra unhooked dvs.. (annars kan man ju lalla runt med sin 100% depower, hooked in, 0 bomtryck, 1meters kyllingsnara, dingeldangel, styra med lillfingrarna. då behövs ingen armkraft) . i övrigt bara kötta, ju mer man kör desto bättre blir det

• pjoter

Medlem
    10 augusti, 2008 vid 13:00

håller helt med, i anledningen till det alltså, inte i att flexi är grymma för dom har jag inte testat än.
    Känner själv av armbågarna periodvis och det är ofta då man behövt jobba hårt med kiten underriggad eller när man inte kört på ett tag.

De man kan göra på alla kites är att ställa in den så man har draget på ett ställe där det känns naturligt. är ju enkelt att göra med knutarna på kiten, eftersom det är det enda dom där knutarna gör även om folk tror att dom på mystiska sätt förändrar en kites prestanda (alltså byta knutar, inte infästningspunkter).
    Sen e de många som kör å tror att de e bäst drag med bommen längst in hela tiden vilket oftast är fel, de finns ett sweetspot där kiten presterar bäst å de e där man ska hålla kiten för att få ut mest prestanda och upwind-performance.

Så sluta köra med fabriksinställningar å ställ in kiten efter er själva istället.

• skotten

Medlem
    10 augusti, 2008 vid 13:54

this is all true.. but all the same.. it was only Rob posting that flexifoil are awesome… wasnt it….? hehe

• bohm

Medlem
    10 augusti, 2008 vid 13:57

Det där gäller bara för folk över 180cm. Vi som är kortare har ingen nytta av att flytta bommen längre från kroppen, det enda som händer är att vi inte kan använda depower repets hela längd därför att vi når inte. Min sambo som är 160cm har ännu mer problem än mig och kan bara flytta bommen upp och ner ca 10cm om hon håller båda händerna på bommen.

• pjoter

Medlem
    10 augusti, 2008 vid 14:06

men då får man väl köpa barndrakar? 😉

• skanepaul

Medlem
    10 augusti, 2008 vid 15:16

Nån som kan ge ett bra exempel på hur man stretchar armarna??

• zilversurfarn

Medlem
    10 augusti, 2008 vid 16:44
    SkånePaul;488776 wrote:
    Nån som kan ge ett bra exempel på hur man stretchar armarna??

För att stretcha ”tennisarmbåge-musklerna” gör du så här:
    -Håll den onda armen rakt fram, sträckt armbåge, handflatan nedåt.
    -Böj nedåt i handleden, så att fingrarna pekar ner mot golvet.
    -Hjälp till med den andra armen och lägg lite extra tryck mot handen (böj ner mer i handleden).
    Nu borde den som har problem känna att det tar på rätt ställe. För att få ytterligare sträckning i de inblandande musklerna vrider du hela armen inåt i axelleden, fortfarande med sträckt armbåge. Då kommer fingrarna att peka utåt sidan istället.

Comprende?! Borde finnas nån bra bild på nätet men orkar inte leta. Ett tips är att söka på wrist exstensor stretch eller nåt.

• zilversurfarn

Medlem
    10 augusti, 2008 vid 16:50
    Zilversurfarn;488790 wrote:
    För att stretcha ”tennisarmbåge-musklerna” gör du så här:
    -Håll den onda armen rakt fram, sträckt armbåge, handflatan nedåt.
    -Böj nedåt i handleden, så att fingrarna pekar ner mot golvet.
    -Hjälp till med den andra armen och lägg lite extra tryck mot handen (böj ner mer i handleden).
    Nu borde den som har problem känna att det tar på rätt ställe. För att få ytterligare sträckning i de inblandande musklerna vrider du hela armen inåt i axelleden, fortfarande med sträckt armbåge. Då kommer fingrarna att peka utåt sidan istället.

Comprende?! Borde finnas nån bra bild på nätet men orkar inte leta. Ett tips är att söka på wrist exstensor stretch eller nåt.

Hittade en film… http://www.youtube.com/watch?v=cXDTK42WtGs
    De börjar med böjd armbåge vilket kan vara bra för den som har väldigt ont. För mer sträckning räta på armbågen. Funkar det även med rak armbåge prova att inåtrotera armen som jag skrev ovan.

Lagom nivå är när det gör ”gott-ont”, gör det ”ont-ont” tar du i lite för mkt. Håll sedan stilla en halv till en minut.

• hengo

Medlem
    10 augusti, 2008 vid 17:01

nice, tack för tennisstretchtipsen!

näör min armbåge höll på å jävlas tyckte jag det hjälpte att knåda den som satan!

• trumpeten

Medlem
    10 augusti, 2008 vid 17:10

Jag vet att man botar tennisarmbågar med blodiglar.
    Det ska funka väldigt bra.

• brushanen

Medlem
    10 augusti, 2008 vid 18:18

Robsport rankar ”bli av med tennisarmbåge”-alternativen, det bästa först som ni ser.
    1. Köp Flexifoil, (gärna ett helt flygplanslass, du får stormkiten gratis!)
    2. Kroka ur och kötta på, snart kör du utan sele.
    3. Kroka ur då och då.
    4. Kör C-kite (Hadlow Pro eller Ion3 5-lionors)
    5. Sluta spela tennis.
    6. Varmt grötomslag
    7. Strechting

Jumboplats
    Styrketräna
    Kör med en kite med ultralätt bomtryck.

• langens_kite

Medlem
    10 augusti, 2008 vid 18:56

Måste vara ganska enkelt att tejpa en stopper på vilken bom som helst?

Har haft inflamation i båda armbågarna.
    Vänster läkte av sig självpå ca 6 månader.
    Höger var värre, hadde riktigt problem och kunde nästan inte lyfta någonting med rak arm.
    Startade under samma tid byggandet av två stugor i Kittelfjäll, kan lova att det kändes att köra spikpistol, skruvdragare och hammare.
    Fick tipps av en bekant sjuksköterska att äta en kur med antiinflamatoriskt och jobba på som vanligt om jag klarade smärtan, hon menade att det skulle skapa en ordentlig genomströmning.
    På tre,fyra veckor var jag helt bra, vet inte om det är att rekomendera men det funkade på mig.

• nundy

Medlem
    10 augusti, 2008 vid 19:14

Maxdos ibuprofen en vecka + VILA därefter gradvis stretching och excentrisk träning efter smärtgräns i flera månader.
    Och som tidigare nämnt, grötomslag och kärlek. Och därefter köpt en C-kite så blir det aldrig mer några problem!!

• sourra

Medlem
    10 augusti, 2008 vid 22:51

Jag har haft en del problem med det däringa skitet (tennisarmbåge alltså, inget annat som omnämnts i tråden) och jag märkte nåt fantastiskt när jag var i Egypten och körde: Där körde vi 4h/dag vilket brukar vara fullt tillräckligt för att få det att värka bra men jag kände inte av ett smack. Skillnaden mellan då jag kör hemma och då vi körde där var att efter halva passet serverades det en bra lunch med en bra blandning av protein, grönsaker och både snabba och slöa kolhydrater. Sen var det 30 minuter vila på maten och sen ut och kötta igen. Mina armbågar var så jäkla glada och så länge jag ser till att fylla på med mer energi så håller sig muskelutmattningsåkommorna borta. Andra bra tricks är att inte köra jävelunderriggad eller allt för långa distanser på toeside. Eller att låta bli kites med den typiska bow-känslan där all kraft kommer just du man skotar in den sista decimetern. Ja, och såna trögstyrda rackare såklart.

• kvabbso

Medlem
    11 augusti, 2008 vid 08:48

stretch och vila är den enda medicinen

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications