Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Tiga 284 SLR
-
Tiga 284 SLR
Publicerad av anonym-anvandare på 15 april, 2005 vid 10:29Tjena Är en kille på 85 kg och kikar på en ny bräda. Vad tror ni om denna Tiga 284 SLR. Tänkte använda den i vättern. Är den svårseglad? Har vindsurfat i 3år. Är inte så mycket för trix vill bara ligga och speeda.
Tacksam för svar MVH Andreas
stinger svarade 20 år, 7 månader sedan 4 Medlemmar · 5 Svar -
5 Svar
-
Jag hade en sådan när den kom -93/94 nån gång men jag själv väge bara ca 70 då. En väldigt extrem nonose shape dvs ser ut som en vattendroppen med lång smal och väldigt tunn nos. Den tar segel upp till 7.0 och ner till 5.0. Snabb då den är väldigt smal (56 cm tror jag)..har för mig att den var ganska lättseglad.
OBS!!!: Används bara med camberriggar á la fullslalom och detta innebär för 7.0 ca 9-10 m/s och uppåt och inte lägre vindstyrkor. För din vikt skulle jag tro att den går bra mellan 10 och 15 m/s.
-
Hade också en sådan förr länge sedan. Den var väl helt ok, förutom att den var ohyggligt mjuk. Nosen är, som Oscar säger, extrem och jag har för mig att den sviktade en hel del när det var choppigt. Se till att inte betala några fantasisummor, för du kommer snart vilja ha en styvare bräda!
Trevlig helg,
Wille -
Den fick ganska bra betyg i något test som jag läste då. Säkert en bra bräda, men jag tror att den är för liten för dig. Jag har för mig att den låg på ungefär 110 liter i volym, och om du inte har väldigt bra balans tror jag att den kommer att vara ganska vinglig. En för liten bräda gör att man lär sig långsamt. Det borde finnas gott om andra brädor från den tidseran som man kan köpa för någon tusenlapp.
Tigan har dessutom antagligen nackdelen att den har tigabox istället för powerbox som de flesta brädor har. Svårt att få tag på fenor alltså.
-
100 liter har den, skulle betala max 500:- mer är den inte värd.
-
Jag köpte en F2 Sputnik 285 1994 förra våren för 700:- Den brädan är byggd helt i kolfiber (ihålig!!!!) så ge absolut inte mer än 500:- för Tigan. Nämnas bör också att de här brädorna inte direkt gippar av sig själva. Jag har betydligt lättare att komma planande ur en gipp med min 80-liters-bräda.
Logga in för att svara.