Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Till Fuerte med mor?

• Till Fuerte med mor?

Publicerad av tomasn på 26 januari, 2005 vid 10:24

Fel forum men vill ha många svar..
    Mamma föreslog att vi skulle åka till kanarieöarna och hon bjuder på resan. Såg genast möjlighet till surf! Men morsan måste ju med ha något att göra. Tänker mig att surfa 3-4timmar /dag, ev inget alls nån dag. Jag är ute efter plattvatten med behaglig 5,5 – 7.0 vind. Är inne på Sotavento, men finns där ngt förutom vindsurf, jag kan göra med mamma? restauranger, vandringsleder etc? Vi åker kanske i februari /mars. Och hur är det med vinden då? och hyra grejer?

anonym-anvandare svarade 20 år, 9 månader sedan 5 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • surfslusken

Medlem
    26 januari, 2005 vid 10:46

Beror på vad din mor gillar. Min kära mor trivdes bra när hon hälsade på mej på Fuerte.
    Hon kan tillbringa ett antal timmar bara med att promenera på den underbart vackra stranden som är mkt lååång. Där kan hon oxå titta på mkt nära håll när du surfar. Man kör i princip på stranden. I övrigt finns ett antal ”berg” att bestiga, men om man trivs i landskapet är en smak sak. Min mor saknade dock träd och annat grönt för det är de ju ont om på Fuerte. Om du sen lyckas frakta upp henne till Corralejo nån kväll för en middag på en av krogarna i hamnen så kommer hon garanterat älska dej som bara en mor kan grin.gif

Jag har tjatat om det förr, men se till att segla på center 2, (den södra) på Sotavento. Allt är bättre där.

Kolla Webbplats klicka på Fuerte så har du lite klipp när vi larvar oss på bla Sotavento.

• frippe75

Medlem
    26 januari, 2005 vid 12:03

Mars månad kanske bjuder på segling 1/3 dagar
    Det finns ju olika typ av turist utflykter (om man nu är laggd åt det hållet).

Vinprovning på Lanzarote… Eller Shoppping tur till Lanzarote… runt 500 pix per dag…

Vad hände med sol&bad på stranden?

• surfslusken

Medlem
    26 januari, 2005 vid 12:22

http://www.rene-egli.com hittar du vindstatistik för Sotavento. Glömde nämna att det är väldigt sällan du kan/behöver köra så stora segel som 6-7 kvadrat på Sotavento. Brukar va så att det alltingen är nästan stiltje eller så blåser det från 5.0 ner till 3.3 kvadrat.

Och allt som inte har med själva suringen på Fuerte att göra ska du fråga Frippe 75 om. Det där ”övriga” är mer hans bag, han verkar ju inte va mkt för just surfen överhuvudtaget.

• kalabra

Medlem
    26 januari, 2005 vid 12:53

Har testat både Fuerte och Tenerife och måste säga att den senare erbjöd betydligt mer att se på. Fuerte är en stor öken bestående av sand och sten, Tenerife har höga berg (med snö på) och gröna fina områden på norra delen.
    Surfet i Sotavento var inget vidare enligt mig. Crossoff och byigt… Då tycker jag att Flagbeach är bättre men som sagt jag skulle utan att tveka lägga mina slantar på Tenerife, El Medano.
    Bra uthyrning/info finns på: http://www.el-medano.com/

• tomasn

Medlem
    26 januari, 2005 vid 13:18

Jaha..Måste inte va Fuerte. Men kanarieöarna iaf. Så Tenerrifa kan också va bra? Vad har vi där då? Samma kriterier dvs plattvatten och ngt mer än surfing roa morsan med.Också måste det finnas hyrcenter. Vet inte om jag vill ha så tokmkt vind som under 5.0 hela tiden. Är det byigt o antingen tokvind eller inget på Sotavento kanske det inte är något för mig?

• anonym-anvandare

Medlem
    26 januari, 2005 vid 14:02

Har varit på bägge ställena. När det gäller Fuerte så är det roligare surf på Flag Beach uppe vid Corralejo även fast Sotavento är riktigt bra också. Har bara testat center 2 dock. På Teneriffa så surfar du antingen i El Medano eller El Cabezo. Dessa ställen ligger vägg i vägg, El Medano har ganska platt vatten och ganska ofta offshore vindar. El Cabezo är mera vågsegling.
    Jag gillar bägge ställena, Fuerte har mycket surfkänsla, speciellt Corralejo (där bor det många surfare). Teneriffa kan nog ha samma känsla om man bor i t ex El Medano som verkar relaxat och bra. Bodde själv i Los Christianos och det var ganska schysst fast det blir lätt lite för mycket turistkänla, mycket krims krams och samma mat på alla restauranger, fast grannen Las Americas är 10 ggr värre!!!

Jag kan tänka mig att åka tillbaka till bägge ställena men då skulle jag bo i El Medano ifall jag valde Teneriffa. Corralejo verkar som sagt klart bäst och roligast på Fuerte.

Dock så kan det vara si och så med vinden den här årstiden, du kan ha otur och det kan vara stiltje hela veckan, samtidigt så kan det blåsa vansinnigt mycket! Men, alltså mycket vindsäkrare på sommaren, typ juli-augusti.

Irie Man

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications