Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Tips på bräda

• Tips på bräda

Publicerad av mzf5n8 på 28 augusti, 2009 vid 19:51

Jag är en återfallssurfare som ska köpa ny utrustning. Var mycket aktiv fram till för ca 10 år sedan då jag flyttade från Skåne till Sthlm. På den tiden var det mest vågsegling. Sedan dess har jag kört några gånger per år främst med freerideutrustning.

Jag har kommit fram till att en freeridebräda med relativt tidig planing är det jag är ute efter. Detta pga att jag ibland måste kunna starta utan tillräckligt med vind och måste kunna dra rigg på den (det räcker att det precis går). I sommar har jag kört på en Exocet Scross 130 med 7,5 och 6,0. Det funkade bra men skulle eg. vilja ha något mindre. Jag väger ca 80 kilo.

Tror ni att en 115 liters bräda skulle funka? Någon som provat Naish Global Freeride 115L 2009? JP X-cite 120? Andra tips? Tänker mig 7,5 som största segel.

Hur påverkar bredden på brädan möjligheten att dra rigg?

/pelle

mzf5n8 svarade 15 år, 8 månader sedan 2 Medlemmar · 2 Svar
  • 2 Svar
  • pgvirtual

Medlem
    29 augusti, 2009 vid 08:14

Det låter som om en 120 liters bräda skulle vara onödigt stor för dina 80 kg och max 7.5 segel. 30 plusliter räcker mer än väl för dig att dra rigg. Jag tror till och med att 20 plusliter skulle vara tillräckligt för dig (litet beroende på var du surfar).

Men det finns knappas några 100 litersbrädor, annat än ren slalom, som kan tåla en så stor rigg.

Leta efter något i 115 litersklassen. Naish global freeride 115, eller All-Terrain, kunde säkert passa bra som en allroundbräda.

• mzf5n8

Medlem
    29 augusti, 2009 vid 12:03

Det blev en Mistral Screamer RD 116 2008 med Gaastra Remedy 7,4 och 6,0. Hoppas på test i helgen. Var brukar det vara bäst vid SV, Björkvik eller Dalarö?

Logga in för att svara.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
No license details found.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Tips på bräda

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.