Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Tips på stance!
- 
		Tips på stance!Publicerad av larssa på 27 april, 2006 vid 08:10Är det nån som kan ge lite tips på stance? 
 Vad gör det för skillnad om man har bredare vs smalare, vridna/raka eller det är mest tycke å smak?pepa svarade 19 år, 6 månader sedan 12 Medlemmar · 27 Svar
- 
			27 Svar
- 
Jag tycker du skall köra med hälarna ihopa och tårna 40 cm ifrån varandra! 
 Borra nya hål och fäst med bult från undersidan!//Din Mentor 
- 
Bred stance => snyggare stil oftast och lättare att landa blind, men för bred stance gör dig lite mindre rörlig i höfterna, vilket gör det svårare med handlepass mm moves 
 ..tycker jag
- 
Tack Anna! 
 Kör nog som på min gamla bräda ca:40 cm mellan inserts och 7-10 graders vinkel på pads.
- 
Padsvinkeln är lätt att testa innan. Gör dom jag sa; Ställ dig på brädan och testa olika vinklar genom att böja på knäna i olika fotpositioner. När det känns bra och när knät går framåt i samma riktning som foten och varken har tendenser att gå utåt eller inåt när du böjer så är det finfint. Både doktorn och stilen blir glada! Kanske ska tillägga att olika breda stancer kräver olika fotvinklar. 
- 
är väl lite som snowboard också. Mer duckstance ger stabilare åkning och mer jibbig stil. 
- 
Inserts skruvarna var ju på en linje (alltså inte förskjutna) så det får väl bli wakebindingar 
- 
har du små fötter (40) och vill köpa? jag har ett par till salu isf 
- 
Har ett par gamla bindingar till en wakeboard som jag tänkte prova, men tack iaf 
- 
Det funkar med straps även om insertsen sitter i linje. Många straps har 3 st fästhål per sida i ”fotens” riktning. Tar vi exemplevis vänstra foten så sätter du den vänstra delen av strap’en i skruvhålet som är närmast tån och den högra delen i skruvhålet närmast hälen. Du får inte jättemycket duck-stance på detta sätt men om du har formade pads så brukar det funka fin-fint. Har precis riggat om min nya bräda till smalaste möjliga stance och med så lite duck som möjligt. Suger fett. Men jag har tyvärr inget val eftersom det antingen är det som gäller eller ingen kiting alls i sommar (problem med trasig rygg + paj muskelfästen). Stancen ser ju inte direkt lovande ut för några större fartrekord. Blä! /Kaj(Tech) 
- 
tvärt om, det är ju med smal stance och båda fötter vinklade på ett håll man tar fartrekord, se på speedbrädor och alpin slalombrädor där fäste och fart är a och o 
- 
De gånger jag har åkt som snabbast har jag haft en stance runt ”medel” (för min längd) eller något bredare. Med för smal stance tycker iaf jag att det blir svårt att hålla ett effektivt skär i höga hastigeter när det blir lite choppigt. Desstutom vill iaf jag krypa ihop ganska mycket i höga hastigheter för att hålla ”ihop” kroppen bättre. Det är svårt när man har för smal stance. 
 En annan (iofs väldigt bräd-beroende) faktor är nog att de brädor som vi glada amatörer kör med är tämligen mjuka och har du en smal stance så flexar de så pass mycket vid höga farter att rockern blir för stor och bromsar massor.Kolla på snubbarna som kör kitespeed, de flesta kör med en ganska bred stance… och det beror troligen inte på att deras brädor flexar för mycket annars. (Och nej, jag jämför mig inte med dem. Vare sig när det gäller typ av bräda eller uppnådd hastighet. ;-)) /Kaj(Tech) 
- 
å andra sidan, vem fan bryr sig, att bara köra fort måste va det lamaste man kan göra, fan bara gamlingar å tyskar som håller på me de. 
Logga in för att svara.