Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › TIPSA NYBÖRJARE
-
TIPSA NYBÖRJARE
Publicerad av mickemoose på 19 juli, 2005 vid 14:48problem
1: när jag åker är det svårt att komma i stropparna eftersom brädan går upp i höjd då för mycket…
lösning? ska jag lägga mer tryck på det främsta benet?2: om jag aldrig kört med sele och fötterna i stropparna, vad är lättast att börja med. midje/sitt sele?
3: vad gör jag om jag är ikrokad i selen och det kommer en by?(det går fort så jag vet inte om man hinner koppla ur?)
4: hur är en BRA seglings-teknik när man planar och när man inte planar.
5: vad gör ofta nybörjare för fel?
jag tänkte att de underlättar om jag får lite tips så man snabbare kan utvecklas. vore najs om man fick lite råd
mickemoose svarade 19 år, 9 månader sedan 6 Medlemmar · 7 Svar -
7 Svar
-
JOHN_j_RAMBOO
Gäst19 juli, 2005 vid 15:00jag kan svara på 3an å 5an.
3: ber en snabb bön å håller i, skota in med bakhanden för att få en rotation/crash vid sidan av brädnosen.
5: alla fel som kan göras.
moahahah
Att den går upp i vind beror säkert på att att du lägger för mycket tyngd bak på brädan samtidigt som du har riggen för långt bak.
Riggen bak= att brädan lovar uppåt i vind.
Riggen fram= brädan går ner i vind.Det lättaste är säkerligen midje sele? ingen aning..börja med det, du kommer säkert vela byta förr eller senare.
Jag började med sitt sele, men bytte snabbt till midje.(Skall man köra långa streckor är sittsele bekvämare, å om man vill tricka, haka på å av hela tiden är midje sele smidigare)
Innan jag börjar plana/stoppa i fötterna i stropparna å kroka i, brukar jag känna att de finns drag i seglet, möjlighet att luta sig tillbaka i selen å hänga ut över brädan med fötterna i stropparna.
det känner man oftast.
Om det känns som det kan funka, jag börjar vilketfall med att kroka i å luta mig aningen tillbaka, sen flyger framfoten i stroppen, därefter bakofoten.
å sen e det bara att hänga i! wiiiiiiiiii
nån får fylla på de hela med en invecklad förklaring om de känner för det.
-
OK… Vi tar det från början.. Hur mycket har du kört?? Vad kör du på för grejor?? Under vilka förhållanden??
Att brädan går upp i vind när du ska i stropparna kan vara så enkelt att du är underriggad.. Personligen föredrar jag midjesele eftersom det är enklare att kroka i och ur, känns säkrare helt enkelt. När du planar kommer du att märka att fötterna hamnar på stropparna och då sparkar du i fötterna och DÅ känner du att brädan skjuter iväg….
Kommer det en by när du är ikrokad flyger du – om du inte har fötterna i stropparna för då kan du hålla emot och få mer fart…
Vad gäller bra teknik när man planar har en kille som heter Guy Cribb en alldeles utmärkt sida med tips för alla från nybörjare till freestylefantomer…Du kan ju börja kolla på ”Missing Links”MVH
JohanC
-
Svar till:
1: när jag åker är det svårt att komma i stropparna eftersom brädan går upp i höjd då för mycket…
lösning? ska jag lägga mer tryck på det främsta benet?2: om jag aldrig kört med sele och fötterna i stropparna, vad är lättast att börja med. midje/sitt sele?
3: vad gör jag om jag är ikrokad i selen och det kommer en by?(det går fort så jag vet inte om man hinner koppla ur?)
4: hur är en BRA seglings-teknik när man planar och när man inte planar.
5: vad gör ofta nybörjare för fel?
[/ QUOTE ]
1. lägg vikt i selen och på bommen, fall av.. när du stoppat in fötterna så lägg vikten på tårna.. Försök inte utan bra planing.2. midjesele.. men en sittsele är lite lättare att lära sig lägga vikten i men midjesele e lättare kroka ur/i. jag föreslår midjesele..
3. är bered på byn så du kan luta dig tillbaka i selen och komma upp i planing..
4. riggen upprätt, plan bräda och mkt vikt i riggen.
5. för mkt vikt på hälarna, för nära riggen å en massa annat smått å gott..
-
Svar till:
problem
3: vad gör jag om jag är ikrokad i selen och det kommer en by?(det går fort så jag vet inte om man hinner koppla ur?)[/ QUOTE ]
Funkar det inte bara att skota ut lite när en vindby kommer? Funkar ganska bra för mig iaf 🙂 -
aah. jag har sittsele och har 2 revor i seglet pga kast vindar( svårt att kroka ur ). men har alldrig testat midjesele men de anndra värkar gilla de + min polare har det, han gillar det.
men jag undrar har man masten långt fram vad händer då? och om man har masten långt bak vad händer då?
-
när ja ginte står i stropparna å det kommer en vind by så tryck ifrån dig skoot handen så du snabbt tappar kraft ur seglet, brukar rädda mig iaf…
-
tack för alla tips! ska läsa igenom ett par gånger till sen. jag har grejer från 95-01 ungefär. slalom typ och normala segel.. jag kan alla grunder och jag kan ta mig fram bra,,men vill bli bättre såklart!!! jag har bara seglat vid sjöar, ganska stora men lite byiga ibland.
Logga in för att svara.