Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Tjenare!
-
Tjenare!
Publicerad av anonym-anvandare på 9 februari, 2005 vid 13:29Tänkt börja surfa nu till våren! Lite osäker om jag ska börja kita eller vindsurfa? Har hört att kite är mycket farligare och svårare att lära sig så det lutar nog mot vind surfing.Så vad koster en kurs och var kan man ta en?
Ha det Martin
johanc svarade 20 år, 9 månader sedan 8 Medlemmar · 8 Svar -
8 Svar
-
typ 600 spänn du kan ta den i varberg t.ex. jag har hört att kite ska vara lättare att lära sig kanske men jag LOVAR du kommer inte ångra dig när du börjar vindsurfa…
-
Farligare är det säkert med kite. Men ”alla” säger dock att det är lättare att lära sej kitea.
Windsurfa är dock överlägset coolast så valet är ju givet!
-
Vindsurfing är rätt svårt att lära sig, men värt det. Som nån här skrev så är det den ”oextremaste av alla extremsporter”.
Tänk dig det här: Du är ute och surfar i massor av vind och branta vågor och gör ett tokhögt (närmare 10 meter enligt dig, fenhögt enligt polarna) hopp. Nånstans däruppe går nåt snett och du bailar.
Resultat:
En kallsup. Host, spott klök.Du gör ett tokhögt hopp med crossen, eller på skidor eller nåt. Det går snett och du bailar.
Resultat:
Du hamnar å intensiven. Då och då frågar du läkarna om du kommer kunna gå igen men läkarna bara slingrar sig. När dina anhöriga hälsar på och pratar med dig får du en känsla av att de ljuger för att lugna dig. -
Var bor du? Det finns kurser lite här och var. Jag vet att det finns i Stockholm om du bor här, men om du vill ha bra förhållanden rekommenderar jag Haga Park på Öland.
-
Windsurf = svårare och roligt som fan när man lärt sig.
Kitesurf = lättare att lära sig och roligt som fan även första året.Windsurf = färre dagar på vattnet
Kitesurf = lite skador men blir man skadad så är det tur om man överlever.Bor man i stockholm börja windsurfa i övriga sverige åk ut till stranden och sbncka med folk och bilda dig själv en uppfattning om vilket du vill göra.
Sist men inte minst många kör båda men det kräver en del pengar. -
WOW!!!
En civiliserad fråga som inte ens efter sju (7!) inlägg har havererat i svordomar och personangrepp…. Dessutom var ju allt rättstavat!! Vart är internet på väg??? Eller har vi mognat på konfen till slut??
För mig är svaret givet… börja surfa… Härligt med fartkänslan och med moderna prylar kan man komma igång i planing iaf rätt så fort…MVH
JohanC
Logga in för att svara.