Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › Tom tog nytt personbästa!
-
Tom tog nytt personbästa!
Publicerad av culing på 9 oktober, 2005 vid 16:28Här firas det med skumpa och körv!
Henke Olandersson & Tom Blomquist.koa svarade 20 år sedan 6 Medlemmar · 6 Svar -
6 Svar
-
Hur snabbt gick det då?
En annan fråga: Var är det som ni seglar snabbast när ni seglar i Fituna? Självklart kan det skilja från gång till gång men var brukar det oftast gå snabbast samt var gick det bäst idag?
-
Svar till:
Hur snabbt gick det då?
[/ QUOTE ]
http://www.gps-speedsurfing.com/gps.asp?mnu=forum&smnu=2&val=965
-
31.7 knop… skapligt!
Undrar om jag någonsin var över 20 knopsgränsen med min freestyle idag. Känndes inte så riktigt. Hastigheten baklänges var det dock inget fel på!
-
Var det går fortast på Fituna skiljer sig som sagt var lite grann, men man kan ändå märka en tendens till att det är ett ställe som oftast levererar lite mer. Och det är ”infarten” in till den lilla bukten precis söder om där vi går i. Det gäller dock att vinden letar sig in, eller att man får en riktigt tryckare. Söndagens segling gav däremot ingenting där eftersom trycket var för lite på vägen in närmare land. Några har också seglat fort på djup slör ned mot Granholmen. Sträckan är dock en aning kort så det är svårt att göra en ”build up speed” under så kort tid.
Själv fick jag min egen toppnotering i söndags bort mot Skanssundet med en djup slör och siktade rakt in i ”hålet” där färjan ligger. På den sträckan brukar det gå fort (från Björkholmen över till Salsudd/Skansholmen). Kanske beroende på att vattnet där inte är lika sönderåkt som den första biten.
Den snabbaste tiden jag själv gjort på Fituna ligger precis söder om där vi går i, i den lilla bukten, och stämmer bara förhållandena så tror jag att det är där det går fortast eller bort mot andra sidan vid den stora sandstranden (Salsudd) men där brukar ofta vinden ge sig närmare land tyvärr.
Sammanfattningsvis kan man konstatera att Fituna inte är något bra speedställe, vattnet blir för oroligt och det bildas inga rännor som man kan ladda ur i. Ytterligare ett problem som ibland märks är att vattnet seglas sönder pga av mängden seglare (man kan sticka söderut ett par hundra meter och slippa det men då missar man ”bukten”).
Ännu jobbigare är seglare som inte kan/respekterar väjningsregler, eller som gippar framför näbben på en utan att se sig om, vi som speedar kommer ofta ifatt väldigt snabbt så jag själv har beslutat mig för att fortsättningsvis köra om på fel sida, lovart för säkerhetsskull. Går det i 30+ så är vår stoppsträcka rätt lång och man hinner oftast inte med att göra så mycket i dom farterna, och därför känns det inte riktigt 100 alltid på Fituna. Speciellt inte en dag som igår/söndags. -
Grattis, Tom!
Och fira med skumpa o korv? Världsklass, helt klart!
Logga in för att svara.