Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen topplockspackning till vw buss -75:a?

• topplockspackning till vw buss -75:a?

Publicerad av minx på 10 juni, 2007 vid 18:56

hej!
    jag undrade om nagon har vet hur krangligt det ar/ hur mycket det kostar att byta topplockspackning till en vw buss -75 ?
    jag har en som jag kanske koper men det behover goras och vet inte sa mycket om bilar sa….

om det inte ar for dyrt sa kanske det ar vart det…!?

mvh. Moa

minx svarade 18 år, 5 månader sedan 3 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • hanko

Medlem
    11 juni, 2007 vid 07:52

Hmmm Inte helt enkelt! beror på om det är den ”stora-motorn”. Det är ju trångt av naturen i en Baggebuss…därbak! Jag/vi har lyckats byta två motorer på vår gamla pärla som inte är i vår ägo nu men det har gått smidigt! Men det är mkt mer finlir med topplockspackningen. Det ska ju dras med momentnyckel bland annat! Själva packningen kostar nog inte såå mkt men jobbet. Svårt att uppskatta men kan du få tag i nån hobby-mek så borde det stanna på nån tusing eller två! Sorry om det inte var svar nog…bara en uppskattning..

• svenne

Medlem
    11 juni, 2007 vid 08:00

Som Hänkö säger så är det inte packningen i sig som är det svåra. Släng in en fråga på http://www.typ2-klubben.com och kolla om någon kan hjälpa dig mot en billig penning.

Det lättaste är nog att lyfta ur motorn och fixa det. Dessvärre har inte -75 den lösa balken bak, så motorn går inte att dra rakt bakåt. De är lätta att skruva loss ändå men du behöver palla upp bussen. Det är inte ens säkert att du behöver ta ur motorn utan det räcker förmodligen med att ta loss växellådsfästena och sänka ner hela paketet så blir det massor med plats.

Give it a try! 🙂

• hanko

Medlem
    11 juni, 2007 vid 08:16

En o annan svårdom behövs oxå!! Vi spenderade en midsommarafton liggandes under vår gamla pärla..!

• minx

Medlem
    11 juni, 2007 vid 12:19

hmm nja det later lite for komplicerat for mig…
    synd, annars ar den helt rostlagad och fatt en ny motor och kostar bara 5000!

(ar pa blocket om nan ar intresserad men kanske sald redan…)

kanske far bli en cheva van istallet… fast det ar ju liksom som applen och paron, bada ar shyssta men ar ju inte samma sak…

tack anda!

mvh. Moa

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications