Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Torö i helgen?

• Torö i helgen?

Publicerad av rasmus_w på 3 januari, 2008 vid 09:25

Vinden verkar lite bättre på lördag men på söndag verkar det bli plusgrader och så ger jag min förkylning en dag extra att gå över. Nån som är på? jag är mer sugen på käringviken än stenstranden.

nachoman svarade 17 år, 3 månader sedan 8 Medlemmar · 15 Svar
  • 15 Svar
  • dude

Medlem
    3 januari, 2008 vid 10:58

Ser dystert ut med regnet, men vi får se!

• robin

Medlem
    3 januari, 2008 vid 17:24

@Rasmus_W 436466 wrote:

Vinden verkar lite bättre på lördag men på söndag verkar det bli plusgrader och så ger jag min förkylning en dag extra att gå över. Nån som är på? jag är mer sugen på käringviken än stenstranden.

Om det är plusgrader och inte för regnigt så är jag med.

• rasmus_w

Medlem
    4 januari, 2008 vid 10:41

Kan man inte ta med sig ett paraply ut på brädan? 🙂

• nachoman

Medlem
    4 januari, 2008 vid 12:44

Fan så lockande att sticka ut! Men det här vädret är nog lite väl magstarkt för mig! Fast å andra sidan kommer man ju inte att kunna vänta ända till april. Brrrr…

• nachoman

Medlem
    4 januari, 2008 vid 12:46

Kom just på en grym idé från skotervärlden!! Värme i bommen! Då hade det verkligen inte varit nåt problem med att köra även dessa dagar.

Nu när batteritekniken går hastigt framåt kanske det räcker med ett litet Lithiumbatteri på några Ah för att värma en tunn slinga runt bommen, eller rent av i handskarna. Måste räkna på detta…

• svenne

Medlem
    4 januari, 2008 vid 12:57

Harley D hade det som tillval till sina modeller 1925. Fanns dessutom en oljerock med slingor insydda runt kroppen. Bssst, bsst…

• nachoman

Medlem
    4 januari, 2008 vid 13:01

Då var det ju lätt när det fanns en kraftkälla på plats! Värre på en surfbräda tyvärr. Men man kanske kan nyttja solpaneler? Vindkraft? Liten propeller under brädan kopplad till en generator? Eller ha en tjock jäkla bom av gjutjärn som man värmer på grillen innan man sticker ut?
    Förslag har man ju iallafall, nu är det bara upp till var och en för att inte frysa.

Såna där handskar som alla pratar om funkar ju inte för min del iallafall 🙁

• bjornen

Medlem
    4 januari, 2008 vid 13:31

Några har ju testat att byta bomgummi och i samband med det skulle man kunna lägga någon slinga under det nya där man oftast håller händerna. Batteriet skulle kunna vara avtagbart från bommen och helt ingjutet/vattentät med anslutning för laddning ungefär som på min GPS.

//Björn

• rasmus_w

Medlem
    4 januari, 2008 vid 13:42

Annars finns ju såna där ”värmepåsar” vars innehåll blir varmt när man häller vatten i påsen. Kanske kunde funka?

• nachoman

Medlem
    4 januari, 2008 vid 14:24
    Rasmus_W;436712 wrote:
    Annars finns ju såna där ”värmepåsar” vars innehåll blir varmt när man häller vatten i påsen. Kanske kunde funka?

Ja, det är klart! Man skulle ju kunna fixa en tät del i bommen och däri hälla i det pulver som ger en exoterm reaktion vid kontakt med vatten. Undras vad det är för nåt i de där påsarna, kan ju kanske fixa kemikalierna själv och lösa detta utan alltför mycket ingrepp i bommen.

• rasmus_w

Medlem
    4 januari, 2008 vid 16:22

Är det inte bättre att ha pulvret i en otät del så ”aktiveras” värmen automatiskt när man seglar? 🙂

• swe-496

Medlem
    4 januari, 2008 vid 19:13

Det skulle antagligen funka bäst med alubom då eftersom aluminium leder värme bra;)

• nlc

Medlem
    4 januari, 2008 vid 19:53

Fast alu kyler ju oxå ganska bra …. Hmmm, hur vet den vilket läge som gäller?

• rasmus_w

Medlem
    4 januari, 2008 vid 20:14

Om alubommen innehåller nåt som alstrar en massa värme så lär inte aluröret kyla.

Vill man däremot optimera det hela så bör bomgummit vara av två typer: en ungefär där man mestadels har händerna och som leder värme väldigt bra, och en som isolerar bra på rästen av bommen.

• nachoman

Medlem
    7 januari, 2008 vid 07:56

Får se om det finns någon praktiskt lösning på detta. Vore ju underbart då min surfsäsong skulle förlängas rejält.
    Har som sagt beställt lite kemikalier för att testa det här med att tillverka egengjorda värmepåsar. På nåt sätt kan de säkert komma till användning.
    Annars är den här idén med batterier kopplade till en slinga på bomgreppet inte heller helt dum, tål att tänkas på. De här grejorna bör ju komma från oss i norden som surfar, vi kan ju inte sitta och vänta på att aussiekillarna ska fixa nåt.

Logga in för att svara.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
No license details found.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Torö i helgen?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.