Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Torrhandskar
-
Torrhandskar
Publicerad av anonym-anvandare på 28 december, 2003 vid 22:30Vad ska man ha för torrhandskar till en pyro/torrdräkt?
Funkar det med dedär blå de säljer i dykbutiker för typ 600:- eller får man kramp av dem?loving svarade 21 år, 10 månader sedan 6 Medlemmar · 16 Svar -
16 Svar
-
För tjocka får förmodligen kramp. Köp Maui Magics Dry Glove funkar väldigt bra. Dom flesta här nere i skåne kör med dom nu i vinter.
-
Okej, jättetack för tipset, men du som kanske då vet…har maui magic stora eller små små storlekar…har ingen aning om hur man mäter storleken på händer men jag har mätt 20cm från där handen börjar till pekfingerspetsen…kan det vara large man ska ha då? Har du nått tips på om man ska välja hanske eller vante åxå kanske?
-
Jag har medium large var lite för stora för mig det är ju viktigt att dom passar bra annars fryser du. Det är ju också viktigt att du har ordning på var du skall ha manschetten på dräkten i handsken osv… dom skall ju gå omlott annars kan du få in vatten men sköter dom på rätt sätt så är du helt torr om händerna men har du ingen butik i närheten där du kan prova? Vad det gäller vantar så är ju dom alltid varmare men jag har inte hittat någon torrvante ännu, sen är väl känslan inte det samma med en vante. Med dessa smidiga handskar kan du både rigga kiten och blåsa upp den. Ps Min hand mäter 19-19,5 på samma ställe som du mätat. Kan ju säkert ha olika tjocka fingrar också mina sitter som en Handske
Tajt alltså. -
Nejnej, no kramp! Jag kör med dom blå dykhandskarna större delen av året och det funkar bra. Klart att dom är klumpigare än våthandskar men man är varm o go – inget slår det!
-
Tja jag har provat med dykhanskar fick kramp efter en liten stund i underarmarna men det var nog ett par svarta dykhandskar ganska tjocka men om Anna kör med dom så funkar säkert dom blå alldeles utmärkt. Ända som skilljer i så fall är priset Maui magics kostar 495:-
-
Det billigaste alternativet är Neilprydes tumvantar
dom är endast 1,5mm tjocka i handen och 3mm på ovansidan.Dom kostar ca. 250 på surfers paradise varberg
Jag har stora händer men alla storlekar S M L passade mig.
Det som varierade lite var hur hårt dom sitter runt handleden.
Jag använder dom till pyron och dom funkar bra, lätta att dra på och av +++++MVH Andreas
-
Maui Magics handskar är bra att ha på hösten… men tycker inte att de är tillräckligt varma/täta för att hålla mig helt varm om fingrarna så här års.
Jag skulle gärna ha haft ett par tunna handskar av fleece eller latex under. Ngn som vet var man kan köpa sådana`? -
Sätter du muddarna rätt nu då?
Sist jag såg använde dom som vanliga våtdräkts handskar och då släpper dom ju in vatten.
Samt har dom varit riktigt torra sedan dagen innan och du har ändå frusit om fingrarna? -
Jo sist så gjorde jag ett test…. Högerhandsken med pyro-mudden över. Vänstran gjorde jag tvärtom.
Visst det blev lite varmare om den högra… Men själva handsken blir ju blöt i sig (Det är ju därför det tar tre dagar för dem att torka) då håller man inte värmen så bra tycker jag. -
tja fast den skall inte bli blöt på insidan då är det fel på den. Den får inte vara blöt vare sig på insida eller utsida för då fryser man direkt. dom ända gångerna jag frusit om mina händer är när dom inte varit riktigt torra sedan förra gången. Fukten på insidan är ju svett så den måste också torka bort.
Mvh Patrik -
Nu blir jag fundersam… har vi likadana handskar?
Vi får kolla detta nästa gång vi ses… -
Hmm , jag tycker ni är lite gnälliga 🙂
Jag har mina utanpå och utan band för att det ska komma in vatten i dem, de är ju fan så jävla varma så det är bara skönt att få lite svalka i dem..
/Michael
-

Jag brukar köra med dragkedjan öppen i Pyron av precis samma anledning… Dessutom slipper man ju den där jävla kondensen
-
Va fan grabbar köp våtdräkt och våthandskar i stället! så slipper ni betala en massa extra för finesser ni inte behöver. Ni är dom sanna vikingarna
jag hade frusit så in i Hel….
Logga in för att svara.