Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Tramontana-Mistral

• Tramontana-Mistral

Publicerad av getwet på 17 oktober, 2006 vid 07:31

Jag blir inte riktigt klok på skillnaden mellan Tramontana och Mistral när jag läser om dem.
    Tydligen finns det stora likheter mellan dem och förväxlas lätt.

Kan någon lärd kanske tala om för mig vad skillnaden är?

Vad jag hittar i text så förväxlas dom ofta med varandra, och jag som trodde dom drog fram på olika platser så att förväxling inte kunde ske, men så verkar inte fallet…..

Hoppas på hjälp från er därute nu att reda upp det här för mig.

mat svarade 19 år sedan 5 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • judo-freddan

Medlem
    17 oktober, 2006 vid 10:39

Hittade detta:

Mistral: A strong northerly wind in the Gulf of Lions and Rhone Valley. The air is usually dry, bringing bright and clear weather with freezing temperatures to the south of France. The Mistral often reaches gale force especially in winter and is capable of raising a heavy sea in a short space of time.

Tramontana: This is a local name for a north-easterly or northerly wind which in winter is prominent on the west coast of Italy and fairly prevalent off the north of Corsica. It is a fresh wind of the fine-weather mistral type, and does not often reach gale force. It is associated with a depression over the Adriatic simultaneously with an anticyclone further west.

Verkar ju nästan som det kan vara så att vindstyrkan i sig givit dem olika namn..?

• johan_gbg

Medlem
    17 oktober, 2006 vid 12:40

Kallas inte vindsystemet runt Leucate Tramontaña också?

• getwet

Medlem
    17 oktober, 2006 vid 15:07
    Johan_GBG wrote:

Det är just det som får mig väldigt brydd……För just i Leucate ska det tydligen blåsa Tramontana, och om inte jag är helt fel ute även en som kallas Marin. Läste bland annat om Gruissan där det stod: If the Marin blows…..osv.
    Men Leucate ligger en bra bit bort från det området där Mistral normalt blåser…….så hur skulle den kunna förväxlas med Tramontana?
    Kanske det är så att det finns två Tramontana? Kul om någon kunde förklara.

• mikaels

Medlem
    17 oktober, 2006 vid 17:51
    Johan_GBG wrote:
    Jodå, om man skall tro ’The Kite and Windsurfing Guide to Europe’ så är Mistral och Tramontana ”…dry winds from the mountians. Tramontana rules from the Spanish border to Montpellier, beyond which the Mistral reigns”, dvs
    samma typ av vind på lite olika ställen.
    Utmärkt bok fö, härlig surfporr, tillsammans med Tricktionary kan man sitta och drömma om manövrar man inte klarar på platser man inte är på 😉
  • mat

Medlem
    20 oktober, 2006 vid 21:25

Tramontane (NO) blåser bara i Languedoc och Roussillon. Mistral (O-N-NO) blåser mest i Provence och lite i Languedoc. Dom är väldigt väldigt similar vind men inte på samma området. Hittade en liten karta som kan kanske hjälpa. Kan i alla fall säga att Mistral blåser aldrig i Leucate det är Tramontane. Mistral och Tramontane brukar blåsa samtidigt.

/Mat
    (fransos från Montpellier i Languedoc :wink:)

http://www.alohaphoto.nu

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications