Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › Träningsläger!
Taggad: racing
-
Träningsläger!
Publicerad av swe-119 på 27 mars, 2006 vid 13:55För mer info se: http://www.vindsurfingforbundet.com
Mvh
Peter Swe-119swemange svarade 19 år, 7 månader sedan 7 Medlemmar · 20 Svar -
20 Svar
-
Hur är det med viktklasser i sverige, har vi samma som internationellt dvs 74kg eller under är lättviktare?
-
The_Novice wrote:Hur är det med viktklasser i sverige, har vi samma som internationellt dvs 74kg eller under är lättviktare?
Enligt SVF hemsida så blir det inga viktklasser i år.
En annan sak som jag undrar över är att det står så här: ”RS:X kommer att köra på samma premisser som Formula”. Vad innebär det? Rimligtvis kan ju inte de båda klaserna ha samma vindgräns då RS:X seglar i allt över 2m/s, eller?
//JIMMY
-
Jimmy,
2006 kör RS-X tillsammans med Formula och enligt samma regler. Samma möjlighet hade vi under 2005, men då finnas inga RS-X ute. Målet är att RS-X så småningom skall kunna bilda en egen klass, men är det bara 3-4 stycken som deltar så blir man hänvisad till att delta med Formula. Den dag RS-X har 10 deltagare eller mer, vilket mycket väl kan inträffa redan i Karlstad, så ges RS-X möjlighet att få starta sina race även om det inte råder Formulavindar. Däremot när det väl råder Formulavindar så har man gemensam start med Formulaklassen. Alltså den enda gången RS-X kör för sig själva är när det inte råder tillräckligt vind för att köra Formula.Växer RS-X klassen till sig under året, blir det sannolikt en helt egen klass 2007. Men det får framtiden visa…
Dessa regler gäller på SWT tävlingar. På regional nivå kan man ha andra regler och klasser.
//Peter SWE-119
-
Peter,
Kul att tävlingarna äntligen spikats. Liten undran dock: Är anledningen till att första racet inte går förrän i andra halvan av juni, samt att det enbart är 4 delrace att det inte gått att hitta fler arrangörer, eller är det någon tanke med detta. Jag tycker det både känns lite sent att börja kuppen och lite få race som det ser ut nu.Har du t ex snackat med tex Johan E om han kan tänka sig att vara med och fixa en deltävling på ostkusten i maj, kanske i samband med mellansvenska?
/Jesper B
-
swe-119 wrote:Jimmy,
2006 kör RS-X tillsammans med Formula och enligt samma regler. Samma möjlighet hade vi under 2005, men då finnas inga RS-X ute. Målet är att RS-X så småningom skall kunna bilda en egen klass, men är det bara 3-4 stycken som deltar så blir man hänvisad till att delta med Formula. Den dag RS-X har 10 deltagare eller mer, vilket mycket väl kan inträffa redan i Karlstad, så ges RS-X möjlighet att få starta sina race även om det inte råder Formulavindar. Däremot när det väl råder Formulavindar så har man gemensam start med Formulaklassen. Alltså den enda gången RS-X kör för sig själva är när det inte råder tillräckligt vind för att köra Formula.Växer RS-X klassen till sig under året, blir det sannolikt en helt egen klass 2007. Men det får framtiden visa…
Dessa regler gäller på SWT tävlingar. På regional nivå kan man ha andra regler och klasser.
//Peter SWE-119
Det där var lite luddigt, eller så är det jag som är trött…
Ponera att det blåser för lite för Formula i Karlstad, då startar man väl ändå race för de RS:Xer som är där?//JIMMY
-
Jimmy,
Så luddigt var det väl ändå inte. Min tolkning: Om det är 10 eller fler RS-X så startar man race för dem även om det blåser för lite för formula. Är det färre startar man enbart om det går att starta tillsammans med formula, dvs att det är formulavindar.Kan tyckas hårt mot RS-X men är nog rätt vettigt vad gäller praktiskt genomförande och utnyttjande av resurser. Ponera att man gör en separat start för RS-X (t ex 4 deltagare) och att vinden plötsligt ökar på för formula. Då blir det nog lite hetsigt att få iväg en start till med samma resurser som om man enbart tillät gemensamma race. Risken är ganska stor att man väntar lite med formula och därmed kanske inte får lika många genomförda formularace.
Däremot är det klart du ska ta med din RS-X även om det inte är 10 anmälda. Det kan ju bli lita alla möjliga typer av ”fun race”.
(Ser framför mig hur Jimmy seglar ut till start i 2 s/m med sin RS-X och så börjar det blåsa formula med 1 minut kvar till startskottet… formulaseglarna börjar segla ut till banan… vad gör du då Jimmy?)
/Jesper
-
Anledningen till att jag tyckte att det var luddigt var just för att jag tolkade det ungefär som du men kunde inte i min vildaste fantasi föreställa mig att det verkligen var så Peter menade, jag hoppades på att det bara var dåligt formulerat. Jag har aldrig varit med om att man dragit igång ett Formula race med så kort varsel att ett eventuellt race med RS:Xer inte skulle hinna avslutas (AP ska ner osv). Dessutom är det väldigt ofta tävlingsledningen med flit väntar lite extra för att se om den nya vinden verkligen håller sig och inte bara är en tillfällig vindby (vilket är extremt vanligt).
Ponera att du är en RS:X seglare och åkt 100mil tur och retur utan och fått segla även fast det var vindar för det. Kanonbra sätt att döda klassen innan den ens har startat! Självklart ska man samköra racen med Formula när vinden är tillräcklig men att inte starta RS:X när det är lättvind är inte främjande för klassen. En av de största anledningarna till att man köper en RS:X är ju för att man alltid kan segla och kappsegla. Se möjligheterna!Edit: Vi i Sverige är redan långt efter våra nordiska grannar när det gäller både ungdomssegling och RS:X. Norge och Danmark har redan riktiga satsningar med olympiska team med tränare och allt vad det innebär (för att inte tala om övriga europa, Tyskland, Frankrike, Spanien, Polen, Holland mfl.). Om ett par år när dessa killar och tjejer tillfälligt konverterar till Formula för exempelvis ett NM så kommer vi svenskar att få tokpisk!
//JIMMY
-
Hm.. Jag kan hålla med Jimmy om att det BORDE vara så som du vill, dvs att man väntar med att se hur stabil vinden är, att man har god tid att segla ut till banan från det att apan tas ner, och så vidare. Dock har jag mer än en gång under min relativt korta tid som formulaseglare upplevt precis motsatsen. Det vill säga att banan ligger rätt långt ifrån där majoriteten hänger på land och att det kan bli otroligt bråttom att hinna ut till start. En sak jag lärt mig från 3 års formulasegling är att man INTE kan lita på att man håller på utsatta tider för att sätta igång startförfaranden, varken från tävlingsledningar eller seglare.
Delvis är dessa situationer orsakade av oss tävlande själva – till skillnad mot andra kappseglingsklasser tycks inte utsagda tider, apor mm ha riktigt lika mycket status bland oss vindsurfare. Jag har rätt många gånger varit ute på startlinjen för att inte missa utsatt startförfarande då många andra hänger kvar på land utan någon som helst möjlighet att hinna ut. Till min förvåning brukar tävlingsledningen oftast vänta med starten tills alla är ute… vilket ju gör oss ännu slappare med att hålla på utsatta tider. Jag har också varit med om att täävlingsledningen på startbåten frågat mig om vi borde köra igång. Mitt svar brukar vara att tävlingsledningen bör följa sina egna seglingsföreskrifter och de regelverk som dessa hänvisar till..
Hur som helst: Med den kompetens/kultur som finns idag bland tävlingsarrangörer och vindsurfare tror jag att det definitivt kan bli problem med att hinna med att köra två klasser med separata startförfaranden på samma bana och med samma tävlingsledning. I vart fall om den ena klassen består av ett fåtal seglare och den andra av en stor majoritet.
Samtidigt håller jag med Jimmy till 100%: Det borde vara en barnlek. Vilken vettig tävlingsledning som helst borde klara av det.
Det handlar nog om att vi måste bli lite proffsigare både som tävlingsarrangörer och som kappseglare för att det ska bli möjligt. Men hur ska vi bli det? Risken är att vi landar där vi brukar, dvs vad gör förbundet för att hjälpa arrangerande klubbar? Vad gör förbundet, klubbarna och vi själva för att öka vår kompetens i regelteori och praktik? Vem orkar förändra den nuvarande kulturen? Vill vi det? Osv.
/Jesper B
PS: Kul med lite debatt!
-
Jimmy,
Vi tycker defintivt likadant när det gäller hur det BÖR vara. Men du kan väl inte i din vildaste fantasi tro att nuvarande förbund skulle göra de insatser som är nödvändiga för att göra en ordentlig ungdomssatsning, OS-satsning med mera insatser som görs i flertalet stora som små seglings- och vindsurfingsnationer runt omkring oss. Våras kompisar och seglingspolare i förbundet är på alla möjliga vis bra personer och roliga att umgås och segla med men de prioriterar inte att jobba med sådant som skulle utveckla tävlingsvindsurfing nämnvärt i Sverige. Stor eloge till Peter D som fixar ihop en formulakupp och lyckats få med lite RS-X inslag i denna. Stor eloge till Johan E som fixar en mellansvensk kupp. Leve skåningarna bakom skåneserien och leve västkustarna som tycks få till en ny västkustkupp.Men resten av förbundet…
Dessutom: Vad gör du själv? Vad gör jag?
Face it. Vill vi få till denna typ av satsningar får vi nog ta oss i kragen själva! Vi kan inte bara kräva att personer som har samma eller till och med mindre energi att få saker gjorda ska ta tag i detta.
/Jesper B
-
Jesper_B wrote:Hur som helst: Med den kompetens/kultur som finns idag bland tävlingsarrangörer och vindsurfare tror jag att det definitivt kan bli problem med att hinna med att köra två klasser med separata startförfaranden på samma bana och med samma tävlingsledning. I vart fall om den ena klassen består av ett fåtal seglare och den andra av en stor majoritet.
Jesper du missförstår mig, Jag menar inte att tävlingledningen skall köra två separata starförfaranden utan att när det är lite vind (för lite för formula) så startar RS:X. Ökar sedan vinden under racet till en nivå som är godkänd för formula så startar även Formula i nästkommade race.
//JIMMY
-
Jesper_B wrote:Jimmy,
Vi tycker defintivt likadant när det gäller hur det BÖR vara. Men du kan väl inte i din vildaste fantasi tro att nuvarande förbund skulle göra de insatser som är nödvändiga för att göra en ordentlig ungdomssatsning, OS-satsning med mera insatser som görs i flertalet stora som små seglings- och vindsurfingsnationer runt omkring oss. Våras kompisar och seglingspolare i förbundet är på alla möjliga vis bra personer och roliga att umgås och segla med men de prioriterar inte att jobba med sådant som skulle utveckla tävlingsvindsurfing nämnvärt i Sverige. Stor eloge till Peter D som fixar ihop en formulakupp och lyckats få med lite RS-X inslag i denna. Stor eloge till Johan E som fixar en mellansvensk kupp. Leve skåningarna bakom skåneserien och leve västkustarna som tycks få till en ny västkustkupp.Men resten av förbundet…
Dessutom: Vad gör du själv? Vad gör jag?
Face it. Vill vi få till denna typ av satsningar får vi nog ta oss i kragen själva! Vi kan inte bara kräva att personer som har samma eller till och med mindre energi att få saker gjorda ska ta tag i detta.
/Jesper B
Hej. Jag är en hobbysurfare som fram till nu nöjt mig med att vara en flitig läsare på forumet men jag kunde inte låta bli att kommentera ditt inlägg.
Jag har ingen direkt insyn i sporten och förbundet men som du skriver att det ska ligga på den enskilda utövaren att få saker och ting gjorda, borde det inte väcka en tvivelns tanke om att allt inte står helt rätt till?
Som jag ser det kan man göra på två sätt.- Fortsätta på samma sätt som tidigare med ett förbund som mer eller mindre, (enligt dig), är overksamt och passivt med resultatet att windsurfing kommer att fortsätta vara en marginalsport där folk har otroliga fördomar dels om utövarna och dels om vad sporten faktiskt kräver.
- Se möjligheterna med den nya OS-klassen. Försöka få hjälp av RF och SOK, vem vet, det kanske till och med går att avlöna en hel/deltidstjänst om man bara har ett tillräckligt bra upplägg.
En sak som du skriver är så otrolig att jag måste citera den igen:
Jesper_B wrote:Våras kompisar och seglingspolare i förbundet är på alla möjliga vis bra personer och roliga att umgås och segla med men de prioriterar inte att jobba med sådant som skulle utveckla tävlingsvindsurfing nämnvärt i Sverige./Jesper B
Ursäkta frågan, men var har dom då i förbundet att göra???? Återigen, det intryck man får om man läser här är tyvärr att den lokala Scoutföreningen har bättre målstyrning och är mer engagerade än er förbundsstyrelse. -
Tjoho nu bränner det till!
Jag håller med Jimmy, SweMange och förhoppningsvis ett stort antal andra vettiga människor så ända in i vassen!! Kan bara upprepa SweManges helt rimliga fråga – Vad har de då i förbundet att göra? Tyvärr har jag INGET vettigt svar på den frågan!!
Jag får ibland känslan av att de är där för att ingen annan vill vara det. Dvs att i brist på människor som vill göra lite mer än minimuminsatser så får vi nöja oss med ett förbund som gör just det, dvs minimuminsatser.
En annan möjlig förklaring är någon slags ”wanna be famous” grej. Dvs att vara förbundsordförande och snacka om alla planer är rätt kul, kan till och med ge lite status i vårt lilla vindsurfingland – men att göra något ordentligt arbete är lite värre.
Självklart BORDE man ta hjälp av seglarförbund medflera i idrottsverige, liksom av de kommersiella intressena (som en del av vindsurfinghandlarsverige är det omöjligt att ta miste på att det finns flera initiativ från de större importörerna, tex den nya speedkuppen är en produkt av sådant). Men även att ”ta hjälp” av andra innebär ett visst arbete, dvs det är inget flertalet nuvarande i förbundet tycks vara villiga att göra. Jag har personligen erbjudit min hjälp i alla möjliga sammanhang, utan respons.
På sista styrelsemötet (det hittills första och enda jag varit med på) fick jag i uppdrag att ordna fram en ny kassör till förbundet. Jag har frågat många men fått rätt nedslående svar i stil med ”jovisst kunde jag tänka mig det men inte i den församlingen”. Vad är det för en signal? Jo att det finns en rätt spridd uppfattning om att förbundet inte gör så fasligt mycket. I höstas fick jag i uppdrag att ordna fram en person som skulle hjälpa en person i förbundet (vill inte nämna någon vid namn här) att uppdatera hemsidan, något som man tydligen pratat om i väldigt många år. Jag emailade denna förbundsperson rätt många gånger utan att något hände, dvs inget svar, ingen kontaktade min hemsidekompis. Nu har Peter D eller om det till och med är Sebastian tagit tag i detta… kanske…
Jag tycker INTE att det BORDE vara upp till den enskilde utövaren att ordna träningsläger, kurser, kupper, introduktionsträffar, ungdomssatsningar mm. Jag tycker precis som Jimmy, SweMange med flera. MEN MED NUVARANDE FÖRBUND är det bara fantasifullt önsketänkande. Om några av oss enskilda vindsurfare vill ha ett mer aktivt förbund så får vi skaffa oss ett – det är upp till oss, dvs enskilda utövare, till exempel genom att nominera och utse nya ledamöter till förbundet. Men det är kanske inte så enkelt. Vilka ställer upp?
Återigen en eloge till de som faktiskt gör något – ni vet själva vilka ni är!
/Jesper B
PS: Tycker verkligen alla med uppfattningar, åsikter eller energi ska lägga sig i denna för vår sports överlevnad så viktiga debatt. Man behöver varken vara aktiv kappseglare, kunna svåra trix eller ens kunna vattenstarta eller stagvända för att få yttra sig!
-
Det som skulle vara drömmen är att ha en styrelse som inte är direkt aktiva seglare, men som har ett intresse för sporten iaf.
Brukar sällan bli riktigt bra om det är aktiva som sitter i en styrelse. Om ni är med på vad jag menar.
Visst är det en del i styrelsen som gör en del.
Men om det ska hända mer i en förbundsstyrelse så måste det komma fler på ett årsmöte. Vi var för 17 gubbar fler deltagare på årsmötet sist i JBSS.
Stor eloge till de som hade rest en del mil för att delta. -
Jag har jobbat hårt för andra förbund och tyvärr ser jag samma mönster:
X antal personer jobbar arslet av sig utan respons. De tröttnar och lägger energin på annat. Vad händer? Jo, alla andra som åker räkmacka börjar gnälla för att inget händer.Ett förbund är till för de som seglar i klassen, men utan engagemang och med mata-mig-mentalitet blir det inte bättre. Vad är förbundet om inte medlemmarna?! Ett kansli eller styrelse kan stå till tjänst och hjälpa till men det är inte – och kommer aldrig bli – ett förbund!
Så i mina ögon har ni alla hittills både rätt och fel. Det är synd att det inte finns ett starkare förbund, men i seglingsvärlden är det den som syns mest och skriker högst som får stöd och bidrag från högre instans. Och så länge det bara är en klick som jobbar aktivt kommer det att vara en marginalsport.
-
Du har så rätt så Svenne. Problemet tror jag är att det är svårt att få medlemmar att engagera sig i förbundet. Varför är en bra fråga…Kommer man på svaret på den så är halva problemet löst;)
Jag vet att jag inte skulle ta ett kassörsuppdrag då jag har haft det uppdraget i en klubbstyrelse förut, är ju inte så bra på bokföring;).
Sitter i SVF´s valberedning nu….
Logga in för att svara.