Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Tre önskningar i en…

• Tre önskningar i en…

Publicerad av martink på 31 augusti, 2005 vid 11:37

Snart dags att byta ut min gamla bräda! (RRD TT -00). Så nu behöver jag lite tips på vad jag ska köpa.

Allra hellst vill jag ha en som är bra på ”allt” d.v.s. Freestyle, vågor och speed! Någon sådan bräda finns ju knappast…

Så då börjar man ju fundera på hur man surfar mest och vad som är roligast.
    Jag kom fram till följande.

Vågor: Är kul men det är sällan jag kör i STORA vågor.

Freestyle: Är mycket kul, men jag är inte speciellt duktig (vill bli bättre)

Speed: Också mycket kul. Är väl det man kör mest, när man bränner fram och
    tillbaka nere i fiskebäck. Har precis köpt en GPS. Lär ju inte bli några toppen resultat på nuvarande bräda… men kul ändå.

Funderar på att köpa en ”JP Super X 86 eller 96”, They are about providing the perfect combination of speed, early planing and maneuverability.
    Super-X 96 II
    Length: 240 cm
    Width: 59 cm
    Volume: 96 liters
    FWS:6.4 kg
    PRO:5.6 kg
    Fin (Power) Super-X 30
    Shaper: W. Gnigler
    Sails: ideal: 4.5-6.5
    rec.: 4.2-6.9

Är jag helt fel ute då? Den borde ju både vara snabb och duga som freestylebräda åt en ”amatör”. Det borde väl även funka att rasta den i Varberg nån gång om året?

Vad finns det mer för intressanta brädor som skulle kunna passa?

Tacksam för alla tips och synpunkter!
    /Martin

styret svarade 20 år, 2 månader sedan 8 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • jester

Medlem
    31 augusti, 2005 vid 12:03

Jag kör en JP SX 106 från -05. Speeden är det inget större fel på, har toppat 33.3 knop i långt från optimala förhållanden. Svänger bra gör den med, om den passar i vågor? Njae. Skall du hålla på o svänga fram o tillbaka på vågor finns det ju klart bättre alternativ, dock är hoppotentialen grym… Freestyle? va e de?? wink.gif

Kort sagt en kanonfin bräda som går som ett skott, men som ändå går o svänga med.

Även en JP Fresstyle Wave borde funka hyggligt. Bättre i vågor, men aningens sämre topp-speed. Dock känns även denna bräda riktigt snabb. Har monterat dubbelstropp bak, och flyttat bak/ut fram-stropparna. Skall testa den nästa gång det blåser maxxat RS4 6.2 med en Curtis SR6b på 28cm…

• dr-masse

Medlem
    31 augusti, 2005 vid 14:20

Fanatic Hawk 95 borde väl vara värd en spaning. Även RRD freestylewave kan ju kollas in. JP kollar du på, men deras FSW är ju erkänt allround och snabba. Starboard Combat/Flare, månne? F2 har ju sina eliminators oxå… Ja, det finn en del. Slänger in Mistral Syncro oxå bara för att.

Men det är nog viktigt att du frågar dig själv vad som är viktigast – fart eller manöver. Rätt tydlig skiljelinje där är det.

• ola-h

Medlem
    31 augusti, 2005 vid 18:30

När Masse nu nämner Starboard Flare (som jag har en) kan jag tillägga att du knappast får så värst många andra brädor som slår den när det gäller kombinationen speed och freestyle. Det är egentligen en ren freestylebräda, gjort rakt av på önskemål från Taty Frans. MEN, rockerkurvan är hämtad diretk från STarboards snabba slalomspjut Sonic 100 (nu 95) och botten har inge konstiheter i övrigt, bara ett rent v och tucked under. Med en snabb fena och rätt segel borde denna kunna nå bra gps-noteringar. Dock är det ingen jag skulle rekomendera för vågor. Den svänger bra – är fakltistk ett rent nöje att svänga på plattvatten – men då handlar det om framfotstryck ala värsta bottensvängen varvid brädan gör en fin skårande långsväng. Kul för sjuka 360:s, men inte så praktiskt för vågridning i cross on i Varberg.

Skillnaden mot en egentligen mer fartorienterad bräda som s-type är att du då får fler fotstroppspositioner som defintivt kommer underlätta snabbkörningen (Flare har bara central stropp bak. OK på den smaltailade 94:an, men kanske inte så bra på de bredare större i kombination med djupare fenor).

Så, även om jag kanske gör reklam för Flare ovan, så är nog en bra super-x bräda ännu mer rätt om huvudsysslan är speedsegling.

• el_duderino

Medlem
    31 augusti, 2005 vid 19:11

Jag kan tillägga att jag kör en Starboard FreeSex 2005 (föregångaren till Flare) och den är mycket mycket snabb!!!
    Jag brukar knäcka dom flesta andra freestylers på speed!
    Dessutom rolig som fan att freestyla på!

• ola-h

Medlem
    31 augusti, 2005 vid 19:25

Jag hade FreeSex 100 förut. Den var snabb den med och jag gillade brädan, men känslan i Flare är verkligen en helt annan när det gäller farten. I praktiken är det ju också seglare, fena, segel mm som avgör, men när man kör Flare är det väldigt tydligt att den är en snabbare rocker i brädan.

• vinta_kestrel

Medlem
    31 augusti, 2005 vid 19:26

Martin, ta en titt på Tabou Rocket Air 59, den har fått bra testresultat (bäst i test i alla tre) av Surf, Windsurf och Boards. http://www.windsurfer.co.uk/tabou_test_rocketair.htm

Har både hastigheten, svängbarheten och freestyle-möjligheter.

• styret

Medlem
    31 augusti, 2005 vid 20:35

Svar till:

Jag brukar knäcka dom flesta andra freestylers på speed!

[/ QUOTE ]

säjer väl inte så mycket iofs…;)

• rasmus_w

Medlem
    31 augusti, 2005 vid 21:16

Med tanke på att en freestyler just smällde till med över 35 knop här i Stockholm (iofs inte på fs-prylar) så finns det väl enstaka segelsnurrare som också vet hur man får brädan att röra på sig.

• styret

Medlem
    1 september, 2005 vid 15:29

men vafan.
    tror du jag trodde att han drog ifrån ”en kille som normalt sett selgar freestyle men för tillfället seglar på speedprylar” på en freesex eller? att man seglar ifrån en freestyler innebär, iallafall i min egna lilla värld, att man kör ifrån en kille på freestylegrejer.

en grym freestyler har en jävla kontroll på sin bräda och har oftast potential att speeda jävlit fort pga samma orsak.

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Tre önskningar i en…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.